Bantningsmetoder och preparat

Bantningsmetod: Läsa på om sjukdomar

2017-03-07 12:02 #0 av: BMIDaniel

Hej!

Jag försökte länge banta och misslyckades varje gång. Jag bestämde mig för att "börja på måndag" varje helg, men när måndagskvällen kom så fick jag bekänna mitt nederlag varje gång.

Men så en dag fick jag ett rejält wake-up call. Jag började läsa om diabetes på internet och blev fullständigt livrädd! Jag fick verkligen ångest av att läsa om diabetes (och då är det typ 2 diabetes vi pratar om nu).

Men att läsa om diabetes innebar en vändpunkt. Sedan jag läste om diabetes har jag gått ner i vikt och jag har börjat konditionsträna och nu kan jag springa. Förut kunde jag inte springa mer än 5 meter, men nu kan jag springa långa sträckor. Det är en skön känsla varje gång jag väger mig. Vågen är inte längre förknippad med ångest, besvikelse eller andra negativa känslor.

Som mest vägde jag 111 kilo, nu väger jag 98. Förutom viktminskning så har jag fått muskler och bra kondition. Jag väger fortfarande alldeles för mycket och jag är fortfarande i riskgruppen för diabetes, men vågen rör sig hela tiden i rätt riktning och konditionen blir stadigt bättre.

Så det är mitt budskap; om du inte har motivation att banta, eller om du inte lyckas med bantningen, börja läs om alla de sjukdomar som följer av övervikt och fetma. Det är den bästa metoden.

Lycka till allihop!

Anmäl
2017-03-07 12:19 #1 av: Hera

Grattis till motivationen. Tyvärr fungerar det inte för alla att läsa om sjukdomar.

Anmäl
2017-03-07 12:44 #2 av: BMIDaniel

Håller med om att det inte fungerar för alla. Men det är ju känt att många som får en diagnos relaterad till viktproblematik lägger om sin kost och livsstil. Därför menar jag att det är bättre att börja gå ner i vikt redan före man drabbas av en tråkig sjukdom. Diabetes, förstörda leder och hjärt- och kärlsjukdomar är allvarliga sjukdomar.

Vi är inte byggda för att vara kraftigt överviktiga (jag är fortfarande alldeles för tjock). Vi har ju aldrig under evolutionen ätit chips och dipp :)

Anmäl
2017-03-07 15:15 #3 av: Ary

#2 Där kan jag hålla med och massa processad mat och smågodis och en lista som är så lång att jag inte orkar gå in på den. Skämtar

Anmäl
2017-03-07 16:51 #4 av: BMIDaniel

Sant Ary! :)

Anmäl
2017-03-09 10:19 #5 av: sp0ngeb0b

Det där tycker jag också är skrämmande! Definitivt en av de största motivationsfaktorerna för mig. För ett par år sedan fick min pappa diagnosen diabetes och det gör bara att det känns ännu läskigare. Ska dock inte säga att det motiverar mig till att banta, eftersom det inte är något jag gör eller är intresserad av. Men det motiverar mig till att äta hälsosamt, träna mer och att många gånger välja bort det onyttiga. 

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2017-03-09 11:15 #6 av: BMIDaniel

Sp0ngeb0b; Visst är det så! :) Tråkigt att höra att din pappa fått diabetes! :( Det är bra att du äter hälsosamt och tränar.  Även bra att du står emot onyttig mat :) Diabetes är ingen rolig sjukdom.

Anmäl
2017-05-12 19:52 #7 av: BMIDaniel

Uppdatering: Jag väger nu 95.4 kilo (när jag gjorde inlägget vägde jag 98 och innan dess 111). Jag går och joggar varje dag. Sen i måndags eftermiddag har jag gått och sprungit (blandat) totalt 7 mil i enbart träning och sen har jag gått ytterligare en bit utöver träningen.

Viktnedgången kanske går långsamt, men vikten går trots allt stadigt neråt :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.