Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1432 ggr
sp0ngeb0b
2017-03-18 12:46

Inget händer, peppen försvinner

Vid årsskiftet 2015-2016 bestämde jag mig för att gå ner 15 kg. Planen var att göra det med hjälp av träning, nyttig mat och att utesluta onyttigheter, samt att jag räknade kalorier ett tag. Jag gick ner 10 kg med hjälp av den metoden, men till slut orkade jag inte mer eftersom det var psykiskt jobbigt, så jag slutade. Och sedan dess har det stått mer eller mindre stilla, och just nu ligger jag väl på ungefär -9 kg. Jag vill gärna gå ner de sista kilona för det behövs, men jag har förlorat all pepp. Även om jag försökt i flera veckor så händer ingenting. Jag har funderat på att ta upp det här med kaloriräkning igen, eftersom det fungerade så bra sist, men jag tror bara att det kommer leda till samma slut - att jag inte orkar med det och missköter det och då finns det ju ingen anledning. 

Just nu tränar jag oftast runt 3-4 dagar i veckan samt att jag har ett fysiskt krävande jobb (jobbar dock bara 2-3 dagar i veckan då jag pluggar resterande tid). Träningen är en blandning mellan kondition och styrka, jag brukar gå på några gruppass varje vecka och ibland gå ut och springa. Gymma gör jag ibland men det är inget jag tycker är så kul. Vad gäller mat så äter jag hälsosam mat vid måltiderna, men det är snacksen som är problemet. Älskar choklad, glass, chips och även öl. Men jag äter inte några brutala mängder - det brukar bli en rimlig mängd snacks ca 1 gång i veckan och några öl lite då och då (max 1 gång i veckan). Jag vet att alkohol försämrar förbränningen rätt mycket så jag tänker att jag ska sluta med det alt. dra ner på konsumtionen ännu mer. 

Någon som har några andra tips? Vad är det jag missar?!😭 Några hemliga knep som har funkat för er som ni vill dela med er av?

Annons:
Ary
2017-03-18 19:33
#1

5:2 ? Eller mig personligen passade det inte så bra med flera små måltider så jag fastade med vatten och kaffe under dagen och åt en måltid på 500-700 kcal på kvällen vid 18 kanske så att man aldrig lade sig hungrig.

Resten av veckan inget annat än att undvika värsta kolhydratsfällorna och ja… - öl

sp0ngeb0b
2017-03-18 22:31
#2

#1 Ja det kanske vore något! Jag ska läsa på om det. Enda problemet skulle väl vara att klara av mitt jobb på tom mage. Hur funkar det - väljer man varje vecka vilka dagar som blir fastedagar? Eller kör man samma varje vecka?

Ary
2017-03-18 22:53
#3

Nej du kör de som funkar. Kroppen är kontstruerad för att ha ett överflöd av mat ibland, ibland inte. Vill man gå ner får inte överflödet bli för stort.. Drar man ner på kalorier överlag så drar kroppen ner på förbruket. Drar man ner på förbruket några dagar per vecka så gillar kroppen läget.

Herveaux
2017-03-18 23:42
#4

Jag skulle tipsa om LCHF.
Det fungerar fint för mig och jag vill hålla mig till den kosthållningen lång tid framöver. Har ätit så de senaste månaderna och känner mig mindre degig och seg i kroppen och mer alert. Har tappat några kilon och nu när jag ska skärpa till mig med träning, så kommer det hjälpa vikten åt rätt håll ännu mer.

Du kan läsa mer om LCHF inne på kolhydrater iFokus tex.

Grattis till att ha gått ner 9kg förresten!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

sp0ngeb0b
2017-03-19 09:03
#5

#3 Det låter jättebra, ska definitivt kolla upp det.

#4 Har faktiskt funderat i de banorna just eftersom så många är nöjda med den metoden. Men tror inte det skulle funka så bra för mig som vegan faktiskt 😐 Kolhydrater är ändå min största energikälla eftersom nästan all mat jag äter är väldigt fettsnål. De stora fettkällorna är ju i princip nötter/frön, avokado och oljor.

Herveaux
2017-03-19 09:14
#6

#5 Ah, okej då kan det nog bli lite trixigare…
(Inne på kolhydrater finns det en kategori om LCHF för vegetarianer, men minns inte om det även finns tips för veganer.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
sp0ngeb0b
2017-03-19 09:35
#7

#6 Har kollat lite i den kategorin nu men verkar inte se så ljust ut på den fronten. Känner också att all mat nog blir ganska oljig 🤔 Hade varit kul att testa men tror inte det funkar i längden. Men jag tänker att det går ju att "inspireras" genom att byta ut allt eller en del av ris/pasta/liknande mot baljväxter eller grönsaker. Typ bönpasta, det är ju så himla gott!

Men ja, det blir ju en hel del kolhydrater i min kost, så jag får fokusera på att välja bra kolhydratskällor i stället för att utesluta dem. Jag brukar äta råris i stället för vanligt, bönpasta i stället för vanlig, rågbröd i stället för vitt bröd osv. Och massor av grönsaker och baljväxter för det älskar jag!

Herveaux
2017-03-19 09:49
#8

#7 Härlig optimism du har! Lite ny matinspiration är ju bättre än ingenting iaf.

Förresten, det här med målvikt osv, har du några mindre del-mål att sikta mot eller är du lika dålig på det som jag och bara ser slutmålet och glömmer att klappa dig själv på axeln för vad du faktiskt har åstadkommit på vägen?

Mindre del-mål kan hjälpa till att hålla ångan uppe när det inte går lika snabbt som man vill att det ska göra.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

sp0ngeb0b
2017-03-19 12:33
#9

#8 Hm, alltså jag har ju "bara" ca 6 kg kvar (har ingen exakt målvikt, utan snarare en ungefärlig, det kommer ju ändå pendla några kilon upp och ner hela tiden), så det finns ju inte utrymme för så många delmålpå den fronten. Men egentligen har jag nog aldrig haft några direkta delmål, men jag har absolut varit nöjd med varje kg jag har gått ner. Jag har även tagit bilder och mätt med måttband så där ser jag också resultat. Varje gång det är skillnad är jag glad. Anledningen till att peppen försvann var ju att

inget

 hände. Jag gick helt enkelt inte ner mer liksom. Jag gick upp lite, sen ner igen men jag kom aldrig längre än -11 kg. Satt fast där jättelänge. Vet inte vad som hade hjälpt mig där, förmodligen var det väl nån fälla som jag inte visste var dålig. 

Jag har iofs haft "delmål" i form av t.ex. att sluta äta godis på vardagar. Så klart vill jag sluta äta det helt, eller åtminstone äta det väldigt sällan, men det är ju inte realistiskt att börja så. Så från början när jag åt skit varje dag började jag med att utesluta det varannan dag, för att sedan bara äta det på fredagar och lördagar. Har även haft en del träningsmål, speciellt förr när jag gymmade mycket. Nu har jag t.ex. som mål att springa ett lopp om några månader. Det motiverar ju till att träna mer och äta bättre.

Herveaux
2017-03-19 13:35
#10

Jag kan inte mycket om viktminskning/träning m.m., men är det inte många som råkar ut för att man fastnar på en sk viktplatå då allt bara vägrar att gå neråt i siffror? Hur man tar sig förbi detta elände vet jag inte.

En sak som funkat för mig när det kommer till att sluta äta skräp är att byta ut det mot något annat nyttigare (och gott) eller iaf mindre onyttigt.
Jag kan inte förbjuda saker att äta, för då blir jag bara mer sugen på det.
Märkligt nog så har mitt sockermonster tagit en lång semester, inte druckit läsk eller ätit godis på flera månader, och det är inget jag saknar heller.

Har du frågat på tex vegan-sajten om tips på nyttigt och gott tugg till fredagsmyset?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Effie
2017-03-20 08:50
#11

Har précis last The Obesity Code av Jason Fung (finns nu på svenska också). Hans tankar är, mycket kortfattat: undvik processad mat. Ät inte socker och vitt mjöl. Ät få mål (varje mål höjer insulinet, och insulin leder till fetma), undvik absolut mellanmål och snacks. Fasta (om man inte har ätstörningar)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

sp0ngeb0b
2017-03-20 08:53
#12

#10 Jo jag har också för mig det, men vet inte heller hur det åtgärdas… förhoppningsvis ska det inte hända denna gången. Annars får jag väl googla runt eller något haha. 

Ja jag har faktiskt skrivit just en sån tråd en gång 😂 Jag har massor av alternativ som typ grönsaker, hummus, te, nötter, frukt osv osv och det funkar jättebra när jag väl ska äta det, men när jag står i affären och ser något jag är sugen på så känns det inte så himla gott med en morot längre. Men om jag låter bli att köpa blir jag alltid stolt över mig själv! Och det är faktiskt oftast som jag inte köper. 

Förresten, gud vad skönt att ditt sockersug är borta! Det har också varit ett av mina "mål" att få bort sockersuget, men det kommer ju tillbaka och går lite upp och ner. Just nu är det faktiskt inte så farligt, det är mest att jag är sugen på något.

Herveaux
2017-03-20 09:52
#13

#10 På tal om viktplatåer, jag tror jag också har fastnat på en sån (om det nu kan vara det som bråkar för dig med just nu), så hittar du något vettigt hur man tar sig förbi dessa så får du gärna uppdatera mig! 😭
Frustration på hög nivå när inget händer.

Där känner jag verkligen igen mig när jag började vänja mig av med socke! Det som funkar för mig när godispåsarna / läsken skriker efter mig är att sia in i framtiden:
Äta skräpet - gott för stunden.
Efter den stunden - mår skrutt och är besviken på mig själv och min självdisciplin. 
Äta bättre alternativ - nästan lika gott (fast det inte är samma sak förstås).
Efter den stunden - stolt över att jag gjorde ett bra val. 🏆

Stoltheten över att välja bort skräpet var mycket starkare än njutningen i att äta socker till slut. Men jag förstår dig verkligen, det är en kamp!

Kan det hjälpa dig att alltid ha något med dig eller hemma så att du kan knapra på det istället för att svänga förbi dom förbjudna hyllorna på affären för att hitta detta något?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
sp0ngeb0b
2017-03-20 14:50
#14

#11 Intressant! Vitt mjöl och socker är ju ganska självklart att man bör undvika, och nu på senare tid har jag börjat förstå hur mycket bättre det är med oprocessad mat, och försöker välja bort så mycket halvfabrikat och andra processade grejer som möjligt. Spännande det där med mellanmål, många säger ju att mellanmål är viktigt, t.ex. för att inte falla för sötsuget. Men det kanske jag borde testa - att inte äta för många mellanmål. Dock behövs det ibland då jag tränar eller jobbar (fysiskt arbete) annars orkar jag inte med.

#13 Jag är lite tveksam till att det är en viktplatå just nu, eftersom jag inte direkt gått all in för viktnedgången nu på sistone. Men tror definitivt att det var det förra året när jag "gav upp". Men risken är ju att jag hamnar där igen. Googlade lite snabbt innan och det verkar finnas en del sidor med tips om hur man kan ta sig förbi den. Det jag hittade som var nytt för mig var att man kan prova att lägga om sina träningsrutiner, alltså tiden man tränar men också gärna träningsform. T.ex. om man alltid tränar på kvällen kan man prova att träna på morgonen eller lunchen, eftersom kroppen har vant sig vid att träna på kvällen. För att kroppen vänjer sig vid allt, så det gäller att variera sig. Kan tänka mig att det också hjälper att variera matvanorna lite. Även vardagsmotion samt att bara röra på sig lite då och då, typ gå ett varv i kontoret, promenera på lunchen, vara aktiv i hemmet. Men googla och se vad du hittar!😃

ashaltienne
2017-03-21 11:59
#15

Du är vegan, tränar och har en fysiskt krävande jobb så då borde du ju inte ha några viktproblem så boven i dramat är garanterat sötsakerna. Istället för att helt undvika kolhydrater med LCHF vilket du säger skulle funka dåligt som vegan så skulle jag rekommendera något mer åt GI-hållet. Se till att göra ett totalt sötstopp alltså att få bort alla snabba kolhydrater såsom socker, pasta, bröd etc. och fokusera istället på långsammare kolhydrater såsom råris, quinoa eller bulgur etc. På så vis blir du snabbt av med sockersuget och då bör du i din situation med träning, jobb och vegandiet att gå ner de kilo du vill.

sp0ngeb0b
2017-03-22 17:23
#16

#15 Ja, det har du faktiskt rätt i. Det borde inte vara några problem, men tyvärr är jag världens största gottegris haha… Äter också rätt mycket nötsmör, frön och nötter vilket är väldigt nyttigt men tyvärr väldigt kaloririkt. Inga enorma mängder alltså, men det skulle ju kunna bidra till kaloriöverskott. Bröd kommer jag aldrig sluta med, men jag har dragit ner på antalet mackor per dag nu samt att jag bara äter osötat rågbröd. 

Tack för tipset!

ashaltienne
2017-03-23 10:13
#17

Gottegris är bara ett annat ord för sockerberoende. Det är inget du är som en permanent egenskap som du inte kan bli av med. Skulle du lyckas med ett sötstopp så skulle du inte känna dig som en stor gottegris längre.

nypisnina
2017-03-23 11:39
#18

#17 Gottegris och sockerberoende är inte samma sak alls. Vissa är gottegrisar sedan barnsben, t.ex. i fall där föräldrarna har gett godsaker i form av belöning eller där sötsaker alltid har funnits med som en del av en individs kost. Men man kan vänja sig av med det, det är bara en fråga om vilja, men sockerberoende är något annat. Man kan vara en gottegris utan beroende.

sp0ngeb0b
2017-03-23 13:46
#19

#17 Jag håller med #18 här, jag tycker inte alls att det är samma sak. Man kan ju älska sötsaker eller andra (nyttigare) godsaker utan att vara beroende av dem. Jämför med t.ex. rökning - man kan tycka att det är nice att ta en cigg då och då utan att vara beroende av det. Men om det blir för ofta riskerar man att bli beroende. Så ja, ofta blir man ju sockerberoende som gottegris och det är/var säkert jag med men jag försöker jobba bort det.

poodlelicious
2017-04-07 07:23
#20

Fundera på om du verkligen måste gå ner de där kilona. Det låter som att du i huvudsak lever ett väldigt hälsosamt liv. Är det "trivselkilon" eller är du överviktig?

Annons:
Carrosh
2017-04-09 00:50
#21

Något som hjälpt mig när jag tappat peppen på maten (börjat äta en massa onyttigheter) är att faktiskt ta bilder på precis allt man äter. Finns en bra app där man kan lägga in bilder på vad man faktiskt äter, så ser man ju verkligen vad man faktiskt stoppat i sig. See How You Eat heter appen, ifall du vill testa den. Jag lade in varenda liten pinal jag åt. Är en sån där som lätt glömmer bort att jag kanske redan ätit choklad under dagen (eller underskattar hur mycket jag faktiskt ätit) och eftersom det ändå ligger där så "kan jag äta en liten bit till".. och så blir det en bit till.. och en till.. osv. Just därför var denna app till jättestor hjälp för just mig. Kanske funkar den för dig med? För det är faktiskt lite läskigt att se hur mycket man faktiskt stoppat i sig av onyttigheter när man får det på bild så där.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

sp0ngeb0b
2017-04-09 21:41
#22

#20 Jag är överviktig, så därför vill jag att de ska bort. Och oavsett om jag skulle gå ner eller inte skulle jag vilja ha pepp att sluta med onyttigt pga hälsofördelar.

#21 Åh tack för tipset, ska testa den appen och se om det funkar för mig!

sp0ngeb0b
2017-06-03 17:06
#23

#13 Hur har det gått med din viktplatå?

Mitt har börjat ordna upp sig. Senast jag vägde mig stod vikten på -12,6 kg, och det har gått neråt ett bra tag nu. Jag vet faktiskt inte vad det var som gjorde att jag kom vidare efter att det stått still så länge, men kan berätta vad jag har gjort för förändringar på senaste tiden. 

På något sätt har jag lyckats bli av med mitt kvällssug?! Kan utan problem sitta och se på TV om kvällarna utan att äta något. Vet inte hur det gick till. Jag äter havregrynsgröt med banan och nötsmör varje morgon och de övriga måltiderna blir ofta rester eller proteinsmoothie. Maten jag lagar är mycket grönsaker och en del baljväxter och andra kolhydratkällor. T.ex. soppa, wokade grönsaker med nudlar och bönor/nötter/frön, linsgryta med grönsaker och ris m.m. Älskar smoothie så dricker ofta det antingen som mellanmål, innan/efter träning eller ibland i stället för en måltid, men då tillsammans med något ätbart. Har i frukt, grönsaker, frön, proteinpulver och mandelmjölk och de blir väldigt mättande. Ibland får jag för mig att äta godis o liknande men inte i samma utsträckning som förr. Tror att en stor fälla är alkohol, och min alkoholkonsumtion har minskat på senaste tiden. Inte bara för att alkoholen är väldigt kaloririk, utan när jag festar är jag ofta vaken längre vilket leder till att jag blir hungrig och i brist på annat äter jag snabbmat. Samma sak dagen efter när jag är bakis. Och när jag har druckit brister mitt omdöme och jag tänker inte på vad jag stoppar i mig. Vad gäller motion har jag försökt börja ta promenader varje morgon utöver min vanliga träning och jobb, både för att det är skönt och avslappnande men även för att öka förbränningen lite. Tränar olika träningsformer och ligger kvar på ungefär samma träningsnivå.

Jag räknade ett tag hur mycket protein jag åt via en app som även räknar kalorier (pga att jag inte alls åt baljväxter och ville öka proteinintaget vilket var rätt svårt). Så då höll jag mig på kaloriunderskott och lärde mig hur jag skulle äta för att hålla mig mätt och även få i mig mer protein utan att hamna på kaloriöverskott. Så nu har jag slopat appen men vet på ett ungefär hur jag kan äta för bra resultat.

Upp till toppen
Annons: