Annons:
Etikettkost
Läst 16001 ggr
Jessicahagstrom94
2017-03-27 15:01

Propud

Dessa propud-produkter.. är dom nyttiga? Eller de liknande sakerna? Behöver nåt ruskigt gott att byta ut allt godis med på helgerna. Eller ha till mellanmål. Hur är det egentligen med kvarg? Är det nyttigt eller inte? Den naturella pratar jag inte om; den är ju vidrigt äcklig.

Annons:
Honestyisdead
2017-03-27 19:34
#1

Du får läsa på förpackningen hur mycket socker dom innehåller.

sp0ngeb0b
2017-03-27 23:17
#2

Som jag ser det kan ordet "nyttig" betyda olika saker för olika personer… för mig betyder nyttig att produkten innehåller mycket vitaminer och andra näringsämnen och lite eller inget socker. Men skulle  säga att propud kan klassas som nyttigt, åtminstone jämfört med godis o dyl. Det innehåller sötningsmedel vilket inte är särskilt nyttigt, vissa anser att socker är bättre men det beror väl på mängden antar jag. Är inte insatt. Innan jag blev vegan älskade jag propud chokladpudding, väldigt god smak, krämig konsistens och relativt mättande. Nu finns det ju massor av smaker av puddingar, milkshakes och till och med glassar.

ashaltienne
2017-03-28 13:08
#3

Annars finns det ju massa andra bars, puddingar eller liknande från alla möjliga måltidsersättningsvarumärken, Modifast, Naturdiet, Nutrilette, Allevo etc. Se om du hittar något du gillar där. De är ju ofta designade att ge alla nödvändiga näringsämnen så de är helt klart bra att ha som mellanmål och snacks.

amandatherese
2017-03-28 17:22
#4

Beror helt på vad man har för definition av nyttigt. Jag äter bär med grädde sedan jag gick över till låg kolhydratskost för någon månad sedan och tar hellre en frukt än godis :)

nypisnina
2017-03-31 18:47
#5

Jag tycker de är helt ok! När suget slår till så är det  helt klart bättre att ta sig en sked propud än en rad choklad, sett ur viktminskningssynpunkt.

TheaV
2017-04-06 21:16
#6

Håller med om att det beror på vad du menar med nyttigt  :-) Jag äter propud dagligen som mellanmål, det är knappt några kalorier, relativt mycket protein och både gott och mättande. Nu har de ju dessutom glass! Har dock inte riktigt koll på innehållet mer än att jag vet att det innehåller aspartan vilket ju är aaaningen omtvistat :p

Annons:
Carrosh
2017-04-09 00:58
#7

Krasst så handlar ju allt egentligen om mängden man äter av olika saker. Och så får man väga det ena mot det andra, ofta.

Äter också Propud lite nu och då, och har det som ett alternativ när jag är choklad- och godissugen. Äter man den med choklad så kan man vispa lite grädde till så vips har man chokladpudding med grädde! Känns för mig bättre än att trycka i sig en massa chokladpudding som innehåller tillsatt raffinerat socker, eftersom jag vet att jag kommer äta mer än bara lite grann. Jag triggas inte alls på samma sätt av sötningsmedel som vanligt socker, men det är ju också högst individuellt hur det där funkar också.

De flesta sorter av smaksatt kvarg innehåller tillsatt socker. Det är nog bara Lindahls (som jag känner till iaf) som har smaksatta sorter utan tillsatt socker. En vän till mig kom med tipset att mixa kvargen med några matskedar vatten för att få mer yoghurtkonsistens, eftersom kvargen ofta kan kännas lite "lerig". Har inte provat det än själv, dock.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

sp0ngeb0b
2017-04-09 21:38
#8

#7 Japp, det med vatten i kvarg funkar. Åt en del kvarg förr, och den blir betydligt krämigare om man blandar i vatten eller annan vätska (t.ex. fun light som många gillar). Dock fortfarande en sträv känsla i den.

Upp till toppen
Annons: