Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 932 ggr
Mannez
4/10/17, 10:50 PM

Ingenting händer och motivationen svalnar

Hej på er, jag skulle behöva få skriva av min lite och uppskattar gärna att få lite reflektioner kring detta, ber om ursäkt i förväg för lång text.

Jag är 19 år och fyller 20 i sommar, jag har sedan 12 års åldern använt mat som tröst. Tillföljd av dysfunktionella familjeförhållanden, depression, självskadebeteende, ångest och dagliga panikattacker använde jag mat och läst som en emotionell krycka och för att fylla en tomhet i mig. Detta resulterade i en väldigt ohälsosam relation till mat. Hämtmat, godis, snacks, energidryck och läsk, you name it.

Och hösten 2015 träffade jag min dåvarande partner och vi hade ett förhållande fram till januari i år, under hela vår tid tillsammans så mådde jag bättre. Men levde fortfarande otroligt ohälsosamt, rörde mig knappt, levde på skräpmat, snacks och läsk, samt var ute på krogen en del och konsumerade alkohol relativt ofta. Han levde lika ohälsosamt och det ledde till att jag blev låst i de vanorna. Fram tills slutet av november nu 2016 då han kallade mig "Lite stor" och sa att han var orolig för min hälsa, då vägde jag runt 85 kg och jag är 165 centimeter lång, han menade inget illa med det men det kom ut så otroligt fel och jag blev väldigt sårad. Men det ledde ändå till att jag fick en spark i baken att göra något åt det, men då med syfte att jag ville duga för honom som partner (otroligt idiotiskt jag vet) och för att jag ville känna mig snygg och sexig istället för en orkelös heffaklump.

Så jag hittade en 30 dagars utmaning som gick ut på att nästan varje dag göra ett visst antal squats, crunches och armhävningar, samt stå i plankan en viss tid och antalet man skulle göra ökades för varje dag och vissa dagar var vilodagar. Började med den de första två veckorna i december och känslan av att orka lite mer för varje dag väckte något i mig, en glädje och motivation att känna hur kroppen klarade av mer och känslan av att klara av det.

Sedan hittade jag även youtubekanalen FitnessBlender, där det finns mängder med träningsvideos av olika slag på olika nivåer och många där man inte behöver något annat redskap än kroppen. 

Så efter 2 veckor av 30 dagars utmaningen så började jag istället använda mig av olika instruktionsfilmer på youtubekanalen med fokus på cardio och styrka för olika delar av kroppen. Började träna runt 2-3 gånger i veckan i minst en halvtimme och försökte minska ner på all ohälsosam mat och snacksätande, vilket gick sådär.

Men efter att mitt ex gjorde slut med mig i mitten på januari så ändrade jag även mina matvanor, även om jag någon gång ibland unnar mig något gått så minskade jag ner på mitt sockerintag väldigt mycket och minskade ner hur mycket jag åt överhuvudtaget. Går minst 10 000 steg om dagen, tränar styrka ett par gånger i veckan och försöker med cardio. Dock har jag lite svårt med cardio då känslan av att få upp flåset påminner mig så mycket om känslan av att få en panikattack att det leder till att jag får ångest och ibland panikattacker, jag vet att det låter ganska otroligt och konstigt, men så är det.

Men trots allt detta, att jag rör mig mer än vad jag gjort sen jag var 12 år på daglig basis, äter bättre och mindre än vad jag också gjort sen jag var 12 år så ändras vågen inte. Har sedan januari stått på 83 kg och det händer ingenting. Jag är medveten om att siffror inte är allt, jag har märkt skillnad på min kropp. Mina ben exempelvis har blivit slankare, har mindre gäddhäng på armarna, samt fått lite armmuskler och känner att min kropp är fastare. Och jag vet också att muskler väger mer än fett och jag styrketränar 1-2 gånger i veckan hemma med kroppen som redskap och kör då igenom hela kroppen. Men ändå, borde det inte ha blivit någon skillnad viktmässigt? Liksom jag är också så frustrerad över att mina ben, armar och rygg var den delen där jag blev av med överflödigt fett men magen är fortfarande en hängande klump och det är den jag har mest dysfori över. Och jag känner att motivationen jag funnit börjar försvinna mer och mer….

Hälsningar Amanda och kaninerna

Annons:
Honestyisdead
4/10/17, 10:58 PM
#1

Du har sett resultat. Fokusera på det! Det är fantastiskt.  Du har gjort rätt! Mindre fett och mer muskler.

Du har säkerligen fel bild av din mage. Du måste hitta egen bättre självbild!

Trixieh
4/11/17, 5:26 AM
#2

Prova räkna kalorier under en veckas tid, tror du kommer bli förvånad! Även nyttig mat kan innehålla förvånansvärt mycket kalorier.

ashaltienne
4/11/17, 9:32 AM
#3

Jag skulle misstänka att du inte minskat ditt kaloriintag så mycket som du tror att du gjort. Kom ihåg att det du åt innan gjorde att du gick upp i vikt vilket betyder att det var ett överskott. Om du då minskar så har du kanske kommit ner till att du fyller ditt dagliga behov eller bara ett litet underskott vilket tillsammans med lite ökning i muskler gjort att just vikten inte ändrats så mycket.

Jag skulle helt enkelt fortsätta med vad du gör och om möjligt vara ännu noggrannare med kosten. Du sa att det gått "sådär" hittills så det verkar fortfarande finnas saker att förbättra där. Sedan kommer muskelökningen av träningen du gjort att inte vara lika stor framöver. Om du inte hade tränat så mycket innan så såg du nog en stor skillnad initialt på hur mycket muskler du fick men du kommer inte fortsätta att bygga mer och mer muskler om du inte också lyfter tyngre och tyngre. Jag misstänker att det inte är var du är ute efter utan du tränar mest för träningens skull? Därför kommer du nog se mer resultat på vikten ju längre du håller om du alltså inte går in för att lyfta tyngre och tyngre vill säga.

Mannez
4/11/17, 10:46 AM
#4

1# Tack för svar! 🙂 Jo jag vet att det jag ska fokusera på är vad jag ser, men har alltid hängt upp mig på vad just vågen säger. Även om jag vet att jag inte ska göra det.

2# Jo jag vet, men just det här med att räkna kalorier. Jag är otroligt känslig och lättpåverkad och har väl en rädsla att fastna i "räkna kalorifällan", har väldigt många människor i min omgivning som har eller har haft ätstörningar som ofta började med att räkna kalorier i syfte att gå ner i vikt, vilket ledde till att de utvecklade ätstörningar. Men jag vet att det är det bästa att göra just nu, bara för att få ett hum om hur mycket kalorier min kropp får i sig under en vecka och varje dag, bara för att få kontroll på hur mycket som kommer in och som kommer ut genom träning och motion. Tack för svar! 🙂

3# Gick "sådär" i början gällande kosten när jag satte igång med min resa mot ett hälsosammare liv och att bli av med extrakilona, men efter uppbrottet med mitt ex gick det bättre så jag fick mer kontroll över det. Och jag är medveten om att jag kan förbättra det, men jag har inte riktigt den självdisciplinen som krävs för att helt ändra allt. Utan behöver ta några steg i taget, det första steget jag exempelvis gjorde i vintras var att minska ner på sockerintaget och sedan fortsätta göra förändringar i steg. Men tror du att jag skall räkna kalorier ett dag och därmed ha koll på hur stort intag av kalorier jag har och anpassa kosten till en bra balans med intag och vad som kommer ut? Vet att jag behöver hamna i underkant för att gå ner i vikt. Tillägger att styrketräningen har jag enbart gjort för att få lite mer styrka och är nöjd med det jag nått, har tidigare varit väldigt svag, men känner nu att jag har byggt upp en styrka jag är nöjd med. Är viktnedgång jag vill fokusera på och då är konditionen och cardio det jag ska lägga mest fokus på, lättare styrketräning är bara ett extra tillägg för att jag tycker att det är roligt och för att behålla den styrkan jag fått hittills som jag är nöjd med. Tack för svar! 🙂

Hälsningar Amanda och kaninerna

Mooniq
5/10/17, 7:27 AM
#5

Släng ut vågen och om du vill ha nån typ av resultat - ta fram måttband och mät 1-2 ggr/månad på tex hals, överarm, lår, vad, midja.

Snabba långa promenader höjer förbränningen i kroppen. Det skapar inte större muskler men ökar flåset och ökar förbränningen i kroppen.

När du är sugen på mat/onyttigt - ha alltid en råkostsallad i kylen, typ pizzasallad. riven vitkål, riven morot, vinegrätt på vitvinsvinäger, vatten och lite olja. Salladskryddor. Att ha kokta kalla ägg i kylen är bra snabbmat oxå.

Unna dig 1 frossardag/månad - se fram mot den - håll igen i övrigt.

Hoppas du hittar din väg och tänk på att viktnedgång ska ta tid - huden ska hinna krympa i takt med resten av kroppen.

Jag är en person som går upp i vikt av mejerivaror - kanske nåt att se över ifall du dricker/äter mycket mejerier. 

☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Effie
5/10/17, 10:27 AM
#6

Jag skulle gissa att om du äter bra och tränar, så mår du battre. Det är väl också ett resultat?

Vågens siffror och måtten hanger inte alltid ihop. Och det viktiga är väl det som syns och känns, snarare än siffror på en apparat?

Sedan tror jag på att man ska undvika motivation, och istället hitta en livsstil som fungerar I alla lägen. Inte "nu ska jag träna/äta rätt för att gå ner I vikt" utan "nu ska jag träna för att det känns bra, och äta rätt för att må bra". Något som funkar för resten av livet.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Upp till toppen
Annons: