Bantningsmetoder och preparat

Itrim, göra det själv

2017-04-18 17:43 #0 av: Linto86

Jag blev nekad att följa Itrims viktminskningsprogram då jag haft en ätstörning. Blev så himla ledsen. Jag mår så oerhört dåligt över min vikt och hur mycket jag lagt på mig. När jag vägde mig hos Itrim så stannade vägen på typ 10 kg mer än jag trott. Har alltså minst 35 kg att gå ner.

Så nu funderar jag på att köra deras koncept på egen hand. Köpa Itrims måltidsersättningar och sedan gå över till handfast minus efter 3 veckor. Tror det blir jättetufft att göra det själv. Det som verkade så himla bra med Itrim var ju också stödet man går där. Så nu söker jag folk som kört Itrim eller annan pulverdiet själv och faktiskt lyckats behålla vikten sen. Erfarenheter? :)

Anmäl
2017-04-18 18:04 #1 av: Herveaux

Är det inte bättre att lägga om din kost och öka aktiviteten och sen fortsätta med den nya kosthållningen istället för att gå ner med hjälp av pulver och sen riskera att gå upp igen när du slutar?

Har inte provat någon typ av pulverdieter och tror inte på det som en långsiktig lösning för att behålla sin målvikt.

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2017-04-19 14:27 #2 av: Hera

Vlcd är inget bra alternativ eftersom så många går upp igen. Tycker du ska ta kontakt med en pt och tillsammans göra ett kost och träningsschema. 

Anmäl
2017-04-20 17:49 #3 av: nypisnina

Om du har haft en ätstörning så är det bästa att gå ner långsamt, risken är annars större att du faller tillbaka. Det är också så som de andra säger i tråden att man lätt går upp allt igen när man slutar med pulver. Ät frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag och se över kalorier och försök att röra på dig. Det går kanske långsammare men det är hållbart och sunt. Jag har själv gått ner väldigt långsamt såhär, 10 kg, men jag mår bra av det och är inte hungrig och orkar träna.

Anmäl
2017-04-27 08:52 #4 av: Linto86

Tack för era svar. :) Jag valde att gå med i Viktväktarna en månad till att börja med. Har hållit på i en vecka nu och ska väga mig idag. Deras koncept känns sunt och jag får helt enkelt försöka ha tålamod. :)

Anmäl
2017-04-27 08:55 #5 av: Hera

Ja det verkar bättre :)

Anmäl
2017-05-05 11:58 #6 av: Mooniq

Tålamod är en bristvara när vi vill att saker o ting ska hända fort. Men tänk tvärt om. OM du har en mängd kilon att gå ner så måste ju även huden hinna med att krympa. Bättre att ha en sund plan som är långsiktig och att man plussar in den träning man klarar av, tex promenader, simma, dans, tvspel där man hoppar o studsar i vardagsrummet.

Jag fick en slant över på deklarationen så jag köpte en crosstrainer. Se möjligheter. Att se över sin kost och fundera på vad som skapar viktuppgång, är en bra insikt - då kan man processa - och sen ändra - och på så sätt få en sund o hållbar kost- det handlar ju inte bara om att gå ner i vikt- utan lika mycket om att stanna nere i vikt när du nått målet.

Många saker vet vi är onyttiga men vi vill ända äta/dricka dem. Börja där - ta bort läsk, juice, saft, kaffebröd, vitt bröd, vitt ris, godis, snacks och snabbmat. Det är en suverän start - nu i varmare väder är det gott att tex starta dagen med en rejäl sallad - laga all mat själv för då ser du exakt vad du får i dig. Hoppas du hittar din väg och att det funkar. Sol

Om du känner matsug så gör en enkel pizzasallad. Strimla vitkål, ev lite riven morot och ev lite riven kålrot. gör en vinegrätt på ½ dl vitvinsvinäger, ½ dl vatten & ½ dl olja - valfri men gärna kallpressad då den innehåller nyttigheter. Salladskryddor, svartpeppar, lite salt och oregano om man gillar det. Mättar bra när man e sugen/hungrig mellan måltider eller på kvällen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl