Annons:
Etikettkost
Läst 2048 ggr
CaptainBunchie
6/26/17, 7:06 PM

Räkna kalorier - Mindre kolhydrater?

Kort och gott; är 19 år, väger 110kg i dagsläget och har som mål att gå ned till 90kg (i framtiden eventuellt ännu lägre till mellan 70-80). Jag har egen häst och rider generellt sett iallafall lite lugnt 3 dagar i veckan, men har planer på att öka till fler och hårdare pass. Har också planer på att börja gå ut och gå mer.
Har en klassisk hat-kärlek till mat. Ena sekunden mår jag illa av att ens tänka på mat och andra sekunden hetsäter jag istället (även om läget är stabilare nuförtiden). Är väldigt känslig för "fall" (kommer inte ihåg vad man kallar det, men när all energi bara försvinner och man håller på att svimma när man inte äter bra/regelbundet) och ett annat problem är min överkänslighet mot smak och konsistens. Fisk och skaldjur t.ex. kan jag knappt befinna mig i samma rum som ens, utan att få kräkreflexer.

Laddade ner appen "Calorie Counter - EasyFit" igår, började använda mig av den idag.
Såhär såg dagens måltider ut:
Frukost: A-fil, Coop's special flakes, ett kokt ägg och ett glas med Vattenmelondryck/juice.
Lunch: Ris, stekt griskött och wokad broccoli.
Middag: Tacos (blandfärs, sallad, gurka, majs, riven lågprocentig ost, rödlök och några få tacochips)
Självklart har jag druckit en hel del vatten också.

Skulle väl egentligen ha ätit middagen lite tidigare så jag hunnit äta kvällsmat innan klockan blir för mycket. Eller hur är det nu med att inte äta för sent?

Är uppe i 1221 av de 1830 kalorier jag ska äta idag.
Protein 62.6/137g
Carbs 140/137g
Fat 43.1/81g

Med andra ord så verkar det vara för mycket kolhydrater och för lite protein/fett?

Behöver lite hjälp här nu, haha. Ska jag gå efter det appen säger? Hur ska jag få en mer varierad kost med mindre kolhydrater, och vad ska man äta?

Behöver all hjälp jag kan få, då detta är första gången jag någonsin kollar in i vad jag äter på det sättet.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Honestyisdead
6/26/17, 7:16 PM
#1

Ta bort juice. Bara massa socker. Ät fullfeta produkter och inte lågfettsalternativ.

Ta mindre av ris, pasta och potatis och ät mer grönsaker och rotfrukter.

CaptainBunchie
6/26/17, 7:31 PM
#2

#1 Är juice såpass illa? Tänker det lilla glaset jag tog i morse rubbade ju inte mycket på tavlan. :)

Nä lågfettsalternativ brukar jag avsky annars ändå, bara att jag råkar gilla osten så och vi har den hemma nu. :)
Behöver då tips om dessa typiska grejer som ger bra bukfylla, som håller en mätt ett bra tag?

Och hur gör man med bröd och flingor t.ex.? De verkar ju vara riktiga kolhydratsbomber.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

ashaltienne
6/29/17, 3:32 PM
#3

Jag skulle hålla mig borta från bröd och ris osv så mycket som möjligt. Hittade nyligen blomkålsris på ICA. Alltså blomkål som hackats i riskornsstora bitar. Detta kan man nog fixa själv dessutom men annars finns färdigpaket som sagt. Funkar utmärkt som alternativ till ris.

Jag skulle även hålla mig borta från flingorna. Även om vissa kanske är bättre än andra så är det fortfarande väldigt kaloritätt. Min egen tumregel för att kombinera bukfylla med få kalorier är att försöka hitta saker som ligger runt eller under 100 kcal per 100g. Och om jag tar något som är mer kaloritätt så försöker jag ändå gå så lågt som möjligt. Just flingor är det dock svårt att hitta något som är värt att äta.

Vissa livsmedel skiljer det väldigt mycket inom samma klass dessutom. Ser man på påläggsskinka exempelvis så finns det vissa märken som ligger på kanske 90-100 kcal per 100g medan andra kan ligga på uppåt 160-170 och går man över till salami så kan det snabbt bli 250-300 kcal per 100g. Så det är värt att kolla energiinnehållet och göra bra val.

Effie
6/29/17, 4:00 PM
#4

Jag skulle inte kolla på kalori per bukfylla…jag är mer intresserad av näring. Och mättnad per kalori.  Jag äter LCHF, men jag tror tankesättet är användbart oavsett.

Man kan ju ha lite koll på tillsatt socker också, I påläggsskinkan t.ex. Och manga andra varor där man inte tycker det borde finnas socker.

Jag är skeptisk till att dricka kalorier (t.ex. juice). Det brukar inte mätta. Inte mig, I alla fall. Tvärtom.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

sp0ngeb0b
6/29/17, 8:21 PM
#5

Fördelningen mellan makronutrienterna (kolhydrater, fett, protein) kan du säkert ändra på om du vill. Livsmedelsverket skriver om generella riktlinjer på sin hemsida, de rekommenderar 45-60 E% kolhydrater, 10-20 E% protein och runt 33 E% fett (det stod ca en tredjedel på hemsidan haha…). Så sätt dina mål inom dessa spann och försök hålla dig till det. 

Men ja, socker och snabba kolhydrater är ju ingenting som är bra. Juicen skulle jag skippa. Fil/yoghurt som är sockersötat (alltså alla smaksatta varianter), sötade flingor, ja allt som är sötat är onödigt. Flingor kan du byta ut mot müsli med frön och nötter,  det är enkelt att göra själv också. Bara blanda havregryn med dina favoritnötter/frön och kanske lite torkad frukt. Rosta det om du vill. Kan rekommendera havregrynsgröt till frukost i stället för flingor, det är väldigt mättande och nyttigt. Jag brukar äta det med nötsmör. Riktigt gott och en bra källa till fett.

Du kan fortfarande äta "kolhydratsbomber" som pasta, ris, bröd osv. Men välj fullkornsvarianter (och osötat när det gäller bröd) och minska mängden om det nu behövs. Öka intaget av grönsaker och baljväxter, de är goda, nyttiga, kalorisnåla, fulla med fibrer!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
graleh
8/7/17, 2:37 PM
#7

Jag äter själv Paleo sedan många år och har ett par reflektioner kring det du skrivit du äter:

Flingor. Förlåt men usch! En himla massa kolhydrater och säkert socker eller annat i dem. Gör egen musli med nötter!

Ris är ju skithögt med kolhydrater. Byt iaf till svart ris eller quinoa eller bovete. Griskött är jättefett, testa nötkött eller kyckling istället för att öka på protein.

Byt ut blandfärs till nötfärs eller kycklingfärs. 

Använde du färdig tacokrydda? Gör din egen. I den färdiga är där glutamat och socker. 

Ät vanlig ost istället. Lågfettsprodukter petar de i massa bindmedel och annat skit för det ska hålla ihop. Undvik det. 

Skippa majs och tacochips. Helt!

Så ja, jag hade mått skit om jag ätit det du skrivit här. På tok för mkt kolhydrater och för lite protein. Ät mer kyckling och testa att kanske lägga till bönor eller något i köttfärsen?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

CaptainBunchie
8/7/17, 8:25 PM
#8

Tråden är över en månad gammal nu så känner att det inte är lika relevant längre.
Är somsagt överkänlig med mat och kan inte äta vad som helst, men har kommit in i relativt bra rutin med mat nu och har f.ö. går ner en hel del i vikt medan samtidigt blivit piggare/mer aktiv. :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Upp till toppen
Annons: