Annons:
Etikettbulimia-nervosa
Läst 5152 ggr
[tililili]
2010-02-05 22:09

Hur ska man träna och äta för balans??

Det här kan bli väldigt långt men känner att jag berhöber hjälp. Jag har i många år pendlat mellan bulimi en längre period med anorexi/ortoxi för att sedan må bättre, kräkas och må bättre igen. Har gått upp i vikt sedan anorxin,58kg, men aldrig riktigt kunnat trivas i det, även om jag accepterade det. Men minsta viktuppgång har hela tiden lett till att jag har fastnat i bulimin, tills jag kunnat ta tag i och komma tillbaka ner till 58 

Detta har varit mkt jobbigt och jag har i perioder försökt gå ner lite till för att få en marginal till paniken som utlöser bulimin och hetsätning.

Men har varit så rädd för att fastna i anorexin igen, eller egentligen för att jag ska förstöra de muskler jag faktiskt har genom för snabb bantning och att jag sedan ska gå upp igen och börja jojjobanta…

Att gå ner i vikt genom att äta minimalt är inget problem för mig. Mer än rädslan att bryta ner muskler istället för fett och sedan gå upp igen, fast utan muskler. Skulle ganska lätt kunna fastna i anorexi och skippa maten.

När det hände en massa sorgligheter nyligen och det blev jobbigt hemma och allt så slog det slint för mig. Åt nyligen nästan inget och tränade extra en och en halv vecka och tappade drygt 2kg. Trodde inte att det skulle gå så fort och blev lite rädd.

Visst var jag glad att jag tappade den vikten men vet inte hur jag ska äta och träna nu.

Trodde att jag för det skulle vara tvungen att hålla den kosten som jag gjorde under de veckorna länge för att gå ner… men insåg att det var aldeles för lite för jag var så slut i kroppen, var på väg mot överträning.

Nu vet jag varken hur jag ska äta eller träna, vågar inte inte äta, men när jag äter ordentligare får jag ångest och kräks. Har även gått in i hetsätning, vilket skrämmer mig ytterligare, antar att det beror på att jag äter för dåligt, men vet inte hur jag ska göra!!

Har inte gått upp kilona igen, trots att det är några veckor sedan, har tränat på nästan lika intensivt, inte riktigt, men ätit mer, men allt är så svårt.

Annons:
[SarahOhrn]
2010-02-05 22:14
#1

Det är svårt, för egentligen beror det ju på det psykiska och inte hur du bör äta för balans! :/ Jag kan tyvärr inte ge dig några råd då jag inte vet vad jag ska säga när du pendlat så heller..

Det enda jag vet att för min syster som har/haft anorexi började hon med att äta mindre portioner, ganska lika uppdelat mellan kolhydrater o fett o protein (dock mindre protein blir det ju, svårt att få i sig lika mkt varje mål) under dagarna och trappade upp maten och fick följa ett schema. Måste äta frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat ganska regelbundna tider och inte något småätande däremellan då det sätter igång ångesten ännu mer.

Men kika även in på psykoligi i fokus och beroenden i fokus, tror det finns lite mer om jsut ätstörtningar där och hur man ska göra. Rent kostmässigt kanske du kan få mer svar här :) Men jag kan tyvärr inte komma med fler råd..

SaJo123
2010-02-05 23:14
#2

Oj, inte lätt för mig som bara har problemet att jag gillar mat, äter för stora portioner och när jag är orolig och trött mm så äter jag mer… Men i grund och botten kanske det ändå är samma sak… Att man straffar/belönar mm med mat istället för annat och att mat mm dämpar oro och ångest…

Kanske angripa problemet från flera håll? Inte bara genom att ändra ätbeteendet utan även att jobba med det som gör att man oroar sig, får ångest mm… Där tror jag bla KBT kan hjälpa?! Dvs hur hänger tankar ihop med känslor och känslor med beteenden. Nästa gång du äter "fel" fundera på om det var någon speciell känsla som satte igång det?'

Varför kände du det du kände? Var det någon tanke du hade?

Kan du tänka på nåt annat sätt? Är den tanken sann? Om det inte var sant - hur skulle du känna då?

Och så tror jag att det är bra att skriva ner det så man kan titta på det nästa dag och nästa vecka och försöka förstå en gång till när man fått lite distans…

Lycka till!

RADiOACTiV
2010-02-24 22:15
#3

Mer råd & tips kanske du hittar på http://atstorningar.ifokus.se/

Zaphix
2010-02-25 00:49
#4

Har du pratat med någon om problemen du har? Alltså någon professionell, typ psykolog, kurator?

Får intrycket av det du skriver att du skulle behöva det, mindre lätt att lösa på egen hand, Kan vara bra med hjälp då.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Varulvskaninen
2012-03-20 10:04
#5

Jag har samma problem.

Jag är inte rädd att gå ner i vikt utan bara av att alla andra ska se det. Jag får panik om någon kollar snett på min tallrik och säger att det är för lite. Då får jag panik, tar mer och hetsäter det på en sekund!

Jag har fått grova spår från min anorexi-tid när alla visste om mina problem och snackade bakom min rygg.

Just nu äter jag normalt och hetsäter ibland när jag blir orolig, dock äter jag aldrig socker eller kolhydrater och tränar simning 6-7 dagar i veckan 3tim/dag på elitnivå + styrketräning och löpning.

Vill ha hjälp med mitt psyke men känner mig för tjock för det..

Upp till toppen
Annons: