Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 5420 ggr
Josefineeklid
7/29/09, 4:29 AM

hur mycket ska jag väga ?

En liten fråga jag brukar gå och grubbla på:

Jag är 15 år & är 170 cm lång. Hur mycket bör jag väga då, ungefär?

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Annons:
[LiisaDagger]
7/29/09, 12:17 PM
#1

Svårt att säga, vi är ju alla byggda så olika. Men kolla ditt bmi så får du en ganska rättvis bild om hur mycket du bör väga.

HannaM
7/29/09, 3:46 PM
#2

Fast bmi är inte riktigt korrekt om man fortfarande är så ung och växer. Det är väl nått att kolla efter på ett ungefär men man ska inte låsa sig vid det.

[Norrbysa]
7/29/09, 6:13 PM
#3

När du är så ung så gör det inte så mycket vad du väger så länge du är hälsosam och rör på dig regelbundet. :-)

Njut av livet istället för att bry dig om din vikt. :-)

Josefineeklid
7/29/09, 7:29 PM
#4

Jag försöker att inte bry mig om vikten. Men det är svårt när man har vänner som inte talar om annat. ;) Men jag väger 50 kilo nu. :)

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

HannaM
7/29/09, 7:31 PM
#5

Då behöver du inte fundera på om du väger för mycket i alla fall. Ät gott och njut av livet.

promenixan
7/31/09, 5:17 PM
#6

Håller med #5 du väger inte för mycket Glad

 Sajtvärd för mitt eget liv

Annons:
Halvdansken
8/1/09, 3:12 PM
#7

Man kan också säga att man ska dra bor 100 - 110 från sin längd (lite beroende på ålder) , vilket innebär att du skulle väga 60-65 kilo.

Du är alltså underviktig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

HannaM
8/1/09, 3:32 PM
#8

#7 Det är lite vanskligt att säga så när man växer, det kan se så olika ut men ändå vara normalt. Så länge kroppen fungerar och man inte har problem med att äta så är det ingen större fara, vare sig man väger lit emer eller lite mindre än "normalen". I ett naffs kan man växa en decimeter på längden och det är inte säkert att vikten hänger med, man kan se riktigt tanig ut men det är bara att fortsätta äta som vanligt, det mesta jämnar ut sig när man växt färdigt.

Halvdansken
8/1/09, 3:34 PM
#9

Jo, men jag skrev ju det "beroende på ålder". 50 kilo till 170 cm är inte särskilt mycket, just när man växter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

HannaM
8/1/09, 3:43 PM
#10

#9 Nej men det rättar säkert till sig, jag vägde "för lite" under en period när jag växte ordentligt och tyckte att det var jättejobbigt att få höra att jag var så tunn och få frågor om jag åt. Under tiden man växer tycker jag inte att det är vikten som är väsentligt, så länge man inte är gravt under eller överviktigt och får problem av det, utan att man har ett sunt förhållande till mat och träning.

Sen fungerar det där riktmärket sådär.. enligt det skulle jag väga ungefär 57 kilo och då är jag riktigt smal med höftben som pekar ut och revben man kan räkna. Det beror ju på hur man är byggd och hur mycket som är muskler respektive fett.

Vad jag egentlgien försöker få fram är att det kan vara så väldigt olika när man växer men det är att man äter och äter bra som är det viktiga. Att hålla på att oroa sig för vikten åt ena eller andra hållet är bara en börda.

Halvdansken
8/1/09, 3:48 PM
#11

Jo, men mitt bekymmer går mer på att TS tror att hon är för tjock.

Det är det som oroar mig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Norrbysa]
8/1/09, 3:57 PM
#12

Det är vanligt att vara underviktig när man växer snabbt.. Kroppen töjs lixom ut på längden. Det är snarare bra om man är lite överviktig anser jag. Då har kroppen lite att "ta av" när den växer. :-)

Jag tycker inte att man ska bry sig om vad man väger när man är ung. Däremot ska man tänka på att motionera och äta varierat så att man får en bra hälsa. Jag började styrketräna när jag var 14 och det hjälpte mot min ständiga växtvärk och gjorde underverk för självförtroendet då.

Det finns vissa teorier om att den kondition man utvecklar innan puberteten är den grundkondition man sedan får ha livet ut. Vet inte om det är sant, men jag tycker att man inte bör rekomendera unga månniskor att inte bry sig alls.

Bry dig inte om vikten, men tänk på hälsan. :-)

Josefineeklid
8/2/09, 5:22 PM
#13

Okej, allihopa. :) allt det här är verkligen bra att veta.

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Annons:
Tina-A
8/2/09, 8:28 PM
#14

Att väga 50 och vara 170 är ingen större fara :) Det vägde jag också i den åldern, men gick upp när jag blev äldre och slutade växa.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Faidra
8/5/09, 2:55 PM
#15

Jag är nästan precis likadan.

Jag är 15 år, 170 cm lång och väger 52 kilo

Upp till toppen
Annons: