Annons:
Etikettviktrelaterade-sjukdomar
Läst 28934 ggr
Thebestone
10/21/08, 3:57 AM

Viktminskning ang låg ämnesomsättning

Hej jag är ny här på eran tråd men har en massa frågor kring ämnesomsättningen när det gäller viktminskning. Jag vet att det är tuffare för oss men finns det inga genvägar, har ni några bra tips som tar bättre el vitaminer el vad som helst… hur gjorde du/ni för att lyckas om det finns någon här som gjort det?

Tackar i förväg….

Mvh Åsa

Annons:
AnneN
10/21/08, 11:51 AM
#1

Jag har låg ämnesomsättning och äter levaxin för att stabilisera den, tyvärr vet jag inte några genvägar till viktminskning som fungerar i längden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

choklatship
10/21/08, 6:36 PM
#2

Levaxin är ett läkemedel som framför allt används när sköldkörteln bildar för lite sköldkörtelhormon, hypotyreos. Läkemedlet kan också användas för att inte få för låga hormonnivåer i kroppen när man med annan behandling har stängt av hormonproduktionen. Ett annat användningsområde är när man har behandlats för cancer i sköldkörteln.

Levaxin tillhör läkemedelsgruppen sköldkörtelhormoner, som även kallas tyreoideahormoner. Medicinen innehåller det verksamma ämnet levotyroxin. Det är ett konstgjort hormon som verkar på liknande sätt som sköldkörtelhormonet tyroxin, T4, som finns naturligt i kroppen.

Läs mer i Sjukvårdsrådgivningen.se om hypotyreos - brist på sköldkörtelhormon. Länk finns i kapitlet Fördjupning och länkar

____________________________________________________________________

Motioner- tråkig och säker tgammaldags kan tyckas. Men promenera varje dag ger så mycket mer än du tror. Och ju mer man rör sig jhu mer endorfiner får man och mer seratonin utsöndars.

Minska måltiderna.

ÖKa vatten intag.

Ät minst 5 frukter om dagen.

Är fiberberikad mat.

VÄLj fiber pasta före vanlig pasta etc.

VÅga äta av ALLT! men kanske bara ta hälften?!

Thebestone
10/29/08, 1:41 AM
#3

Tack för alla svaren och vad jag ser så är det mer el mindre sunt förnuft som gäller. Röra sig äta nyttigt osv…

Men varför ökar man i vikt när man äter levaxin? Jag styrketränar och har motionerat ett tag men sen när jag började med levaxin så har vågen snarare ökat, än minskat trots motion. Fast nu har jag ju inte tränat så mycket pga min tennisarmbåge… Men är det så att man går upp lite först när man precis börjar med medicinen el hur ligger det hela till?

Mvh Åsa

AnneN
10/29/08, 11:19 AM
#4

#3 har du kollat så att du inte har för hög eller för låg dos? Annars kanske det är dags att se över matvanorna en gång till?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Thebestone
10/29/08, 11:23 AM
#5

Jag har låg ämnesomsättning.

AnneN
10/29/08, 11:24 AM
#6

#5 jo men om du får fel dos av levaxinet så kan det vara så att det inte hjälper

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Cilla89a
10/29/08, 11:13 PM
#7

Hur vet man att man har låg ämnesomsättning?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AnneN
10/29/08, 11:16 PM
#8

#7 man går till vårdcentralen och ta blodprover

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ylva-Li
10/29/08, 11:52 PM
#9

Japp. Det är ett enkelt nålstick. Jag fick vänta en vecka sen fick jag tillbaka proverna.
Har också för låg omsättning. Ska tillbaka om några veckor igen för att kontrollera hur dosen ligger till.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Thebestone
11/4/08, 12:33 AM
#10

Jag ska in imorgon och ta ännu ett nytt prov…

eighteenlives
11/16/08, 9:49 PM
#11

Många inbillar sig att de har låg ämnesomsättning. Det är ett sätt att gå genvägar till minskad vikt, genom att äta medicin istället.Det är också ett sätt att riskera att något i kroppen går fel.

Se över matvanorna först. Skriv matdagbok, man äter mer fel än man tror.

Ett tips från någon som vet.

AnneN
11/16/08, 10:07 PM
#12

#11 inbillar sig att man har fel på ämnesomsättningen och får medecin för det? Vad jag vet så får man ta blodprover som visar om man har fel på ämnesomsättningen eller inte innan man får något utskrivet!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ylva-Li
11/17/08, 12:53 AM
#13

#11 Stopp stopp! Att ha låg ämnesomsättning är inget man direkt kan fejka. Det är noggranna undersökningar genom blodprov. Har man så har man. Det finns en hög med symptom man kan ha, och känner man igen sig så bör man givetvis kolla upp det.
Ingen läkare skriver ut medicin utan att personen verkligen behöver det!
Du skriver att du vet?

Givetvis kan man TRO att man har låg ämnesomsättning och tycka att det är en orsak till ens viktproblem. Men som sagt, då bör man gå till en läkare, ta proverna och se om det är rätt eller inte. :)

Sen är sjukomen inget man bör skylla 100% på. För min del så kan det ha en bidragande faktor till att jag har svårt att gå ner i vikt. Men uppgången har många många andra faktorer, och mestadels mig själv att skylla.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
SJ76
12/26/08, 1:04 AM
#14

Man kan förbättra ännesåmsättning genom styrketräning, man bygger mer muskler som behöver mer energi " för underhållning" och man höjer då ämnesåmsättningen. Jag menar att om man väger 60 kilo och kroppen behöver ca 900 kcal varje dag för att utföra sina basala behov men om man är muslulös krävs det kanske 1000 kckal. Skilnaden är inte stor bara 100 kcal men på ett år kan det resulteras i några kilo över om man äter likakaloririk kost och rörpå sig lika mycke.

Jag tror inte att man kan gå upp i vikt på kort tid om man inte äter mer än man förbränner. Du skriver ju att du tränar mindre pga skadan och det kan vara så att om du spelade tenis 1 timme 3 gånger i veckan och sen slutade med det utan att bärja äta mindre då bli det ca 700 kckal 3 gånger eller 2100 kckal extra per vecka och då ökar man i vikt.

Nu vet jag inte hur din kost och träning är men jag gissar att det kan förklara din viktuppgång.

 Dessutom tror jag att hormoner som T4 kan ge suget och mqn äter mer än vanligt.

Hoppas att du få läget under kontroll!

keja01
12/26/08, 4:52 AM
#15

Brist på mineralen magnesium sänker ämnesomsättningen. Man känner sig slö för jämnan och blir aldrig riktigt pigg. Lätt att åtgärda med kosttillskott. Man kan testa om man blir pigg på att äta mycket kakao, som innehåller rätt mycket magnesium. Om man blev piggare har man magnesiumbrist.

sedahl
12/30/08, 8:31 PM
#16

Man får ej medicin utan att ha fel på sköldkörteln. Men själv har jag gått många år med en defekt sköldkörtel,tagit detta blodprov många ggr, men det har ej visat sig vara något fel, förrän jag hamnade på sjukhus, då de tog nytt prov på cellnivå . Detta prov hade de aldrig tagit på min DLM, var tvungen ringa och fråga om detta prov. Ändå är det 100 år sedan det blev känt?????Verkligen onödigt lidande!!!!

lill-titti
4/4/09, 6:42 PM
#17

Har medicinerats med Levaxin sedan 1995 och visst ökade jag i vikt före konstaterandet av hypotyreos,,,men det är en massa andra symtom inblandade också.Min dagsvikt har jag ÄTIT mig till och nu ska kassaskåps kroppen trimmas så att jag slipper känna  så mycket trötthet,flåsighet och stelhet.Har en 6månaders hundvalp till min hjälp och ett par bra gångstavar.Ser fram emot detta och har startdatum spikat till 6 april.Ämnar äta efter tallriksmodellen men hoppar över kolhydrater till middag.ca2000cl/dag och 45 min. promenad och bara frukt efter kl 18:00.Får se hur det känns efter en vecka.Snälla håll tummarna för mig.

AnneN
4/4/09, 6:52 PM
#18

#17 självklart håller jag både tummar och tassar för dig Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

eighteenlives
4/4/09, 6:57 PM
#19

#12 och #13.

Jag har två vänner med ätstörningar som lurat sina husläkare att få medicin för ökad ämnesomsättning utskriven UTAN att ta blodprov först… Tyvärr är det så. =/

Det kan ju tilläggas att dessa var nere i sina ätstörningar. Man blir ganska duktig på retorik efter ett par år.

AnneN
4/4/09, 6:59 PM
#20

#19 ajdå, då har antagligen de läkarna inte följt de procedurer som ska till för att ställa en ordentlig diagnos… Tror tom de kan anmälas för felbehandling i ett sådant fall

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
eighteenlives
4/4/09, 7:01 PM
#21

Jag menar inte att jag inte tror på er här om ni säger att ni har låg ämnesomsättning, förstås! Så tolka det inte så. Hoppas ingen tog illa upp.

Jag menade bara att väldigt många tror att de har låg ämnesomsättning och egentligen är det bara att de äter fel. =)

AnneN
4/4/09, 7:04 PM
#22

#21 ingen fara, iallafall jag förstod vad du menade Glad

Jag hoppas bara att det inte hör till vanligheterna att folk behandlas för fel på ämnesomsättningen utan att ha fått gå igenom de tester som ska till för att ställa en säker diagnos.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

eighteenlives
4/4/09, 8:16 PM
#23

Ja, det känns väldigt obehagligt att veta att läkare går utanför sina ramar sådär. Särskilt när anorektiker får hjälp att gå ner i vikt utan en ordentlig undersökning. =(

Ylva-Li
4/4/09, 11:31 PM
#24

Usch ja.. Hoppas verkligen att dessa läkare åker dit! För på sånt sätt får det inte gå till.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

lill-titti
4/13/09, 2:50 PM
#25

Har nu lyckats få bort 3kg sedan starten och känner att det är lättare att gå mina promenader.Valpen är lycklig för varje tillfälle och som bonus har hon börjat gå riktigt fint i koppel.Tack AnneN för ditt stöd.Skrattande

Thebestone
4/19/09, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag hoppas oxå att läkarna inte bara skriver ut mediciner utan att kolla, för mig e det ofattbart att man kan lyckas få ut det utan koll?!

Hur som helst mitt läge ligger till såhär nu att jag äter 100mg och NU som först har mitt stabiliserat sig… men jag går INTE lättare ner i vikt för det och jag vet oxå varför nu… i Levaxin fattas T2 men det finns i Thyroid Armour, ett läkemedel som inte finns på den svenska marknaden utan kan bara specialbeställas via din läkare där han i sin tur får be om licens för det. T2 är ett hormon som påverkar vikten. Finns att läsa om på nätet oxå om ni slår på denna nya medicinens namn.

Hur som helst så tränar jag till och med testat boxning, Men promenader har nu den senaste tiden varit den mesta aktivitetsnivå för jag känner mig så stel i kroppen.

Trodde först att jag hade vätska i kroppen och fick furix men det skedde ingen större förändring och nu ska jag få aptitdämpande piller…hm. Jag äter ju knappt nåt? Aja jag kan ju faktiskt se till att få lite mer rutiner på promenaderna m.m. Hoppas kroppen mjukar upp sig lättare sen, annars brukar det ta en stund innan man känner sig mjuk i delarna under en promenad.

Jag har alltid i mitt liv varit smal, haft perfekt kropp osv så nu när man råkar ut för sånt här så kan man ju nada om det och vet ju inte hur saker och ting ska kännas el vara längre. Man blir lite förvirrad i sin kropp. Just nu värker höfterna med… baaah när ska allt ta slut??

backen
10/10/09, 2:12 PM
#27

har du kollat din binjurefunktion?

om inte binjuren är i ordning så kommer inga behandlingar i världen med levaxin eller andra mediciner att funka.

funkar inte binjuren så är det hydrocortisontabletter som hjälper. kolla med din doktor.

Annons:
jenniferafp
4/7/12, 11:39 PM
#28

Svar till SJ76 och eighteenlives

Jag vet att detta är en gammal sida 2009, men jag fick in och läste och blev upprörd över 2 saker:

För det första, folk med ätstörningar kan utveckala och har hög risk att få störningar med ämnesomsättnngen pga att man svälter sig själv. Vid svält mindkar omvandlingen av t4 till t3, vilket leder till långsammare omnesomsättning och håller man på länge att svälta sig kan det bli kroniskt Och har man inget fel på ämnesomsättningen och tar Levaxin går man inte ner i vikt iaf för det " finns inget som fattas i kroppen" det som händer då är att man kan slå ut den egna produktionen vilket bara är korkat. har man låg ämnesomsättning är det en låg nivå av t3 och t4 i blodet. Det är fakta!

Man kan absolut inte förbättra sin ämnesomsättning om man har detta tillstånd och inte äter medicin!!! Det ska vara väldigt klart, har man under funktion och styrketränar spelar igen roll, det saknas fortfarande hormonerna t3 och t4 i kroppen som reglerar ämnesomsättningen och dessa får man inte fler av eller att fungera "bättre" om man styrketränar i ett kataboliskt tillstånd! En frisk männsika ja! en sjuk: nej! Det var ju ändå låg ämnesomsättning vi pratade om!

Upp till toppen
Annons: