Annons:
Etikettätstörning-utan-närmare-specifikation-uns
Läst 4397 ggr
[luneri]
11/4/12, 2:09 PM

Hetsätning, varför?

Jag har alltid varit fokuserad kring vikten iome att jag varit överviktig i nästan hela mitt förutsatt de senare åren då jag lyckades gå ner till en lagom vikt för mig.

Men fokus har alltid legat kring mat, vad jag ska äta och vad jag inte ska äta osv. Och när jag ska äta onyttigt tänker jag att jag kan äta stora mängder för sedan äter jag inte det på länge igen, ungefär som allt eller inget.

Det senare har jag börjat få ett stort sötsug samt sug över mat för den delen också trots att jag egentligen inte är hungrig. Och när jag äter så äter jag så fort så att jag inte njuter av det jag äter. Jag kan äta rätt stora mängder av sötsaker också, om jag äter tårta tex, nöjer jag mig inte med en bit, jag vill ha ännu mer. Jag förstår bara inte varför begäret finns där… och jag skäms över mig när jag gör så.

Min rädsla är att gå upp i vikt igen, så jag vill ju inte äta såhär, och jag skäms för det. Hur gör jag mig fri från hetsätningen? Mitt ideal är att vara hälsosam och frisk med en sund kost, men det jag gör nu motsätter allt jag strävar efter.

Berätta gärna om ni kämpar med samma problem, kanske blir det lättare att förstå sig på fenomenet och vi kan kämpa tillsammans.

Annons:
Zadeira
11/4/12, 3:35 PM
#1

Jag ska inom någon vecka börja behandlas för bulimi, där hetsätning är en del av sjukdomen. Nu vet jag inte om du kompenserar för din hetsätning genom kräkning, extra träning eller liknande, men oavsett så lider vi ju delvis av samma problem.

Jag har inte hunnit komma igång med behandling men eftersom jag träffat läkarna ett par gånger har vi pratat lite om orsaken och hur vi går tillväga för att hjälpa mig komma ur mitt beteende. Precis som du har jag en enorm rädlsa att gå upp i vikt, vilket givetvis triggas när jag hetsäter och kräker och  det blir en ond cirkel.

Hetsätningen kan ha både fysiska och psykiska orsaker, ofta en kombination. Vad du kan göra är försöka komma på om det finns något mönster som triggar igång ditt sug. Är det tex en viss känsla (ex uttråkning, sogsenhet, ensamhet, glädje eller liknande ) eller när något speciellt har hänt? Är det tex när du ätit något speciellt dagen före? (bröd och pasta triggar igång mitt sötsug enormt) Eller om du ätit dåligt av något (ex inte tillräckligt med kolhydrater, protein eller fett)? När man identifierat vad som är den främsta drivkraften för ens problem kan man börja jobba med att förändra det.

Det är även bra att sätta upp fasta tider då man äter varje dag. Gör upp matschema och följ det. Jag kommer under min behandling ha följande fasta tider att äta, oavsett hunger eller inte. 08.30-09.00 frukost, 12.00-12.30 lunch, 15.00-15.30 mellis, 18.00-18.30 middag och ett litet kvällsmellis 21.00-21.30. Får jag sug där mellan är det vatten och sysselsättning som gäller.

Jag hoppas att jag under min 12 veckors behandling kommer att få fler tips och trix som jag kan dela med mig av och som kan hjälpa andra, tex ge bättre råd här inne om någon behöver!

[luneri]
11/7/12, 10:59 AM
#2

Det är bara hetsätning och dåligt samvete efteråt, istället blir det att jag ser träning som ett straff för att jag ska gå ner det jag lagt på mig.

För mig tror jag det handlar om känslor till större del, men beroende på vad jag äter har också inverkan. Om jag tex äter sötsaker så får det mig att vilja ha ännu mer, så jag vill helst vara ganska strikt med sötsakerna. Jag vet inte riktigt vad det har varit som satt igång det hela, och jag mår ändå bättre än för ett halvårsen. Men jag vet att det är något som får mig att inte må helt bra ändå. Jag tror att det beror till stor del att jag känner mig ensam.

Jag hade ett litet födelsedagskalas i helgen med bara familjen, och jag gjorde min favorittårta. Jag åt massvis med tårta! Men jag sket i det, och nu känner jag att jag fått drivkraft att vilja förändra på mitt beteende efter helgen. Tanken av att jag äter så mycket får mig att skämmas, och jag vill inte att andra ska se mig som en matvrak.

Det med matschema låter bra, och det ska jag göra, tack för tipset! Jag hoppas att det går bra med behandlingen!

MissRiot
11/12/12, 9:35 PM
#3

Hetsätning är verkligen min värsta fiende i livet, så jag känner igen mig! Jag är en sån där "allt eller inget"-person. Antingen så svälter jag mig eller så hetsäter jag. Har hållt på så länge att jag inte vet vad en normal portion är, och min kropp har helt tappat kollen på mättnadskänslorna! Blir aldrig nöjd när jag väl börjar äta. Önskar att jag var en sån som kunde ta en kaka, en tårtbit eller en portion mat och vara nöjd sen. Men icke! I alla fall inte om jag är ensam. I stora sällskap kan jag lägga band på mig för att jag skäms så mycket över att äta inför andra. Det bästa för mig brukar dock vara att inte göra något snedsteg från början! Jag behöver en plan att hålla mig till, med extremt strikta regler. Annars börjar jag fuska, haha. Så matschema låter som en jättebra idé! Har kört med det i perioder jag med, och det har funkat. Blir lätt för mig att jag kör en ätarvecka. Äter jättemycket, både nyttigt och onyttigt, flera dagar och sedan blir jag tillslut trött på att äta och då går jag in i en svältperiod igen. Detta gör ju liksom att jag aldrig lyckas gå ner dom där kilona jag vill och behöver gå ner. Fruktansvärt irriterande!!

Mina bästa tips baserade på egna erfarenheter är att inte vika av från matschemat lilla minsta. Vissa dagar, typ födelsedagskalas osv, kan man lätt känna att det kan vara okej att unna sig. "Bara en tårtbit!" tänker man. Sedan blir man igångtriggad och hetsäter när man kommer hem. Ta istället en hel dag, kanske en gång i veckan eller en gång varannan vecka, då du unnar dig lite extra. Och planera denna dag i förväg! Ät något gott men nyttigt, och bestäm dig verkligen för att det är endast denna dag du får äta detta. Vet inte om det funkar för alla, men det funkar rätt bra för mig!

Vill också skicka ett stort "LYCKA TILL!" till Zadeira. Hoppas det går bra!

[luneri]
11/13/12, 8:54 PM
#4

Samma sak är det för mig. Skäms också att äta inför folk, men när det inte är några där, kan jag frossa i mig massor haha. Jag funderar nästan alltid över om jag äter för stora portioner, för det kan ju i andras ögon se ut som att jag är värsta matvraket. det är jag känslig för, speciellt som tjej vill man ju inte äta mer än killar. Så det brukar oftast bli att jag funderar mycket kring portionstorlekar, kollar andras portionsstorlekar så att jag inte har mest på tallriken. Men sen så tycker jag att det e sålätt att få en skev bild över hur stora eller små portionerna ska vara.

Men nu har jag inget sötsug eller matsug alls! jättekonstigt. knappt varit med om de här, men kan bero på att det var mycket förra veckan som fick mig att fundera på en hel del. Jag brukar också bli antingen eller, med mat och sötsaker, men jag önskar jag kunde få en balans så att jag kunde äta normalt av allt istället.

Upp till toppen
Annons: