Annons:
Etikettbulimia-nervosa
Läst 3973 ggr
Pelle Långlös
2012-11-19 17:02

Om bulimikern

Jag skulle vilja veta hur en bulimiker tänker. Först att köpa en massa mat för flera hundra euro i veckan. Äter uppemot 15 000 kalorier om dagen som de sedan spyr ut. Varför vill man lägga ut så mycket pengar på mat som man ändå inte tänker behålla?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Zadeira
2012-11-19 18:25
#1

Nu kan jag inte svara för alla bulimiker, men för min del är pengarna det sista man tänker på när hetsätningen väl sätter igång och får klorna i en. Det sitterr så mycket djupare än så.

Varför lägger folk så mycket pengar på sprit som de ändå bara mår dåligt av dagen efter? Varför köper folk så mycket dyra kläder som sen bara hänger i garderoben coh aldrig används?

Honestyisdead
2012-11-19 19:19
#2

Handlar självklart inte om pengar utan om en sjukdom.

[Devya]
2012-11-19 20:11
#3

Det där är nästan som att fråga varför de med ett spelberoende inte slutar spela då de förlorar en massa pengar och samlar på sig skulder.

Pelle Långlös
2012-11-19 20:49
#4

Tack Hera. Visst är det så men jag är bara så nyfiken på hur tankarna går för en bulimiker. Har funderat länge på detta. Skulle vara intressant att veta.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Honestyisdead
2012-11-19 20:51
#5

Ofta handlar det om att äta för att döva känslorna, sedan får man ångest över att man ätit(och kommer bli tjock, eller tjockare) och spyr då upp det. Kan också vara ett sätt att känna kontroll.

Pelle Långlös
2012-11-19 20:53
#6

Okej. Tänker dom inte på pengarna då? Och kanske får ångest över att ha ätit så mycket?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Pelle Långlös
2012-11-19 20:53
#7

Okej. Tänker dom inte på pengarna då? Och kanske får ångest över att ha ätit så mycket?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Honestyisdead
2012-11-19 20:57
#8

Att man är bulimiker betyder inte att man köper mat för mer pengar än andra.

Kan inte svara på om det finns dom som spyr av ångest över pengar.

Pelle Långlös
2012-11-19 20:58
#9

Okej. Tack för svar.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Zadeira
2012-11-20 20:27
#10

Jag som builimiker har stulit mat när jag inte haft råd att köpa "hetsmat", både hemifrån men även i mataffärer. Då har beroendet tagit över och trots att jag vet hur fel och förjävligt det är så har man likaväl gjort det. För ätstörningen har tagit över.

Men precis som när det gäller drogberoende eller spelberoende så är det sällan som pengarna (eller bristen på dem) hindrar en. Sen är alla bulimiker olika, det finns dem som lägger ner oerhört mycket pengar och inte bekymrar sig alls, sen finns det dem som är väldigt medvetna om och bekymrade över sitt ekonomiska "slöseri". Bulimi är faktiskt inte bara att köpa mat för flera tusen, trycka i sig flera tusen kalorier mer än behovet och sen spy upp det. Bulimi är betydligt mer än det och finns i så många olika nyanser och varianter. Bulimi handlar om att tappa kontrollen när man äter och sedan kompensera det med skadligt beteende för att "väga upp" matintaget.

Pelle Långlös, du som själv har problem med maten borde väl förstå hur det är när man inte längre själv kan kontrollera det man känner i samband med mat?

Pelle Långlös
2012-11-21 01:24
#11

Det är sant men jag är nyfiken för hur dessa tänker då jag själv inte spyr upp min mat. Har sett en massa filmer och dessa åt för uppemot 400dollar per vecka och åt ca 15 000 kalorier om dagen så det är därifrån jag har fått min nyfikenhet ifrån. Visst vet jag att en ätstörning/sjukdom inte är att leka med. Den tar över ens liv helt. :-(

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Minisen
2012-11-21 10:52
#12

Jag är bulimiker, och när jag var som sjukast så handlade jag upp mina sista pengar jag hade kvar på "hetsätningsmat". Givetvis mådde jag skit över att jag spenderat pengar på mat som jag ändå bara fick ångest över, men för mig hade det inte spelat någon roll om jag hade spytt upp det eller om jag hade struntat i det, pengarna hade varit borta i alla fall.

Fördelen med att spy upp det är att 50% av ångesten försvinner - i alla fall för mig. För mig var det ett val att hetsäta och spy eller hetsäta och inte spy - kostnaden hade blivit detsamma ändå, maten är ju likväl borta. Jag blir inte heller mer hunrig av att spy (alltså äter jag inte mer efteråt).

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

Honestyisdead
2012-11-21 10:56
#13

#12 Får du hjälp bör bulimin?

Annons:
Minisen
2012-11-21 10:59
#14

#13 Jadå! Jag började min behandling i september, går på Stockholms centrum för ätstörningar samt parallelt hos en psykolog där jag bor. Är jävligt glad över att ha tagit tag i sjukdomen! Glad

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

Honestyisdead
2012-11-21 11:01
#15

#14 Hoppas det går bra :) Och starkt av dig att du tog tag i det!

Minisen
2012-11-21 11:02
#16

#15 tack Cool

Föder upp:

Eurasier
www.godmode.se

Birma och Perser
www.minitassens.se

Pelle Långlös
2012-11-21 12:01
#17

#12 Tack för informationen. Hoppas att din behandling går bra.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[tililili]
2012-11-21 21:36
#18

Jag köper aldrig hem mat för att hetsäta, men jag börjar lätt hetsa av mat jag har hemma, precis vad som helst, kan knappt ha mat hemma :(
En kamp varje kväll

Tillbaka
2013-01-08 11:09
#19

Man kan ju vara en ekonomisk bulimiker också. Man kan baka eget, t ex kladdkaka, köpa saker när det är billigt, pasta med olika såser behöver ju inte bli så dyrt. Oftast sparar man ju in det på annat, är hellre hemma hetsäter än går på bio t ex.

Klart att man får ångest över att det går åt pengar, men man kan inte ha ont på mer än ett ställe samtidigt…Tyvärr blir det inte mycket pengar över till riktig mat som man tänker behålla, utan det blir mycket pasta där också. Och pasta kan med sitt höga kolhydratinnehåll bidra till att man återigen börjar hetsäta.

[Qimsid]
2013-01-09 12:32
#20

Jag är en sådan ekonomisk fd bulimiker, har kanske slösat någon hundring på hetsätning, men jag har ju bott med föräldrarna när jag hade det och min pappa var en samlare, han hade stora förråd med både sprit, godis och sötsaker som han inte höll koll på alls så för mig var det bara att hugga in.

Ibland bakade jag något när jag var ensam hemma och åt upp hela kakan och spydde upp. På nätterna bodde jag granne med förrådet och en toalett och dem sov på övervåning. Bulimiker-dröm huh… fast jag mådde bara sämre och sämre, lost control.

Att köpa mat för att spy upp,, jag kan inte det. Det är någon gång som jag käkat något som jag vet att de kommer märka att jag ätit, då springer jag och köper en ny, t.ex. en limpa.

För mig handlade det egentligen om själva spyendet, som en annan nämnde är det ett sätt för att dämpa ångesten. För mig kändes det som att rent utav spy upp alla jävla skit som man hade i sig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: