Annons:
Etikettträning
Läst 3141 ggr
komet
1/21/13, 8:52 AM

Zumba

Har ni erfarenhet av zumba? Gymmet där jag tränar har intro i veckan och jag vill gärna gå dit och testa. Men…. självförtroendet sviktar :-( känner mej klumpig och okordinerad. Är det svårt att hänga med? Har annars hört att det ska vara så kul. Och kul vill man ju ha……..

Annons:
Stephanie
1/21/13, 8:54 AM
#1

Allt jag kan säga är att det är skitkul men se till att släppa loss riktigt ordentligt! Skrattande Det är ingen som kommer ha tid att kolla på dig!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Ilya
1/21/13, 9:04 AM
#2

Har tränat zumba i, vad kan det vara nu, 1 år? Jag älskar det. Vill aldrig vara utan det.

I början känns det lite småpinigt, men grejen är att så känner alla mer eller mindre och det är ingen som kollar på nån annan än instruktören eller sig själv.

Första och andra gången kan det kännas knepigt att hänga med men tro mig, det kommer! Ge det lite tid.

När du kört ett tag och gett det några gånger så kommer du nog älska det.

Sen har jag märkt, jag som kört ett tag och haft flera zumbainstruktörer, att passen är VÄLDIGT olika beroende på instruktör. Jag har kört med 3 olika och två av dom tyckte jag var rätt tråkiga. Jag har min favorit! :)

Kommer köra med en annan om en vecka, kommer då ha testat på 4 st olika. (Gymmet jag precis börjat på nu har zumba 3 ggr/veckan och då är det tre olika instruktörer). Min favorit kör på fredagar :)

Så det kan vara skillnad beroende på vem som lär ut så att säga!


jagga-ewe
1/21/13, 9:28 AM
#3

Det är jättekul! Sen verkar det vara skillnad på olika instruktörer o ställen. Där jag går är det Aerobics-folk som leder Zumban så det är inte så mycket dans, mer av gympa. På andra ställen jag har sett är det dansare som leder Zumban, då är det mer dans. Jag hade gärna sett att det va mer dansigt, men har inte så mycket att välja på.

En bra tumregel för alla pass är att ingen tittar på andra deltagare för man har fullt upp att hålla koll på instruktören och sig själv.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Honestyisdead
1/21/13, 12:34 PM
#4

Med rätt instruktör är det riktigt kul. Glada miner, svett och flams(flamset kan jag dock klara mig utan eftersom jag är där för att träna).

Det tog mig flera gånger innan jag kunde hänga med i dansen, så bli inte avkräckt om du inte hänger med de första gångerna. Det är bara till att göra sitt bästa, alla är nybörjare någon gång. det viktiga är att man rör på sig.

Och ett tips är att stå långt fram så du ser ledaren. Jag ställde mig längst bak i början eftersom jag inte ville synas, men där såg man inte så bra.

jagga-ewe
1/21/13, 2:49 PM
#5

Jupp, att se ledaren är jätteviktigt. O sen att ha skoj o våga släppa loss! Det är inte alltid lätt att rulla höfterna tex, men man måste våga se fånig ut. Och skaka på tuttar o rumpa när så krävs, det är svårare än man tror.

Slänger in en låt här som vi hade med i passet idag (lunchtränar). Bara som inspiration, för att jag tycker den är sån energikick!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

emelie__88
1/21/13, 8:20 PM
#6

Skulle jag köra Zumba skulle jag definitivt gå på ett zumba pass där man ser tränaren så man gör rätt :) Tyckte det var svårt att göra hemma då jag provade för nått år sedan :/ men jag gillar gym bättre men man är olika!

Annons:
komet
1/23/13, 7:10 AM
#7

Moahaha idag har jag bokat mig på ett zumbapass…..det var intro så jag förutsätter att det inte bara är jag som är nybörjare. Återstår att se om jag kan med att visa mej på gymmet efter denna debut. Det lär bli en oförglömlig upplevelse när jag skakar loss mina nästan 90 kilo :-)

Honestyisdead
1/23/13, 8:44 AM
#8

#7 Jag var nog en syn när jag försökte skaka loss mina då 102kg ;) Det kommer gå bra ska du se :)

komet
1/23/13, 8:23 PM
#9

Ojojoj då var man hemma igen efter zumbadebuten. Visst var det jättekul men himmel vad svårt med alla skakningar och olika rörelser hit o dit. Tror väl inte någon hade kul på min bekostnad för jag hann då sannerligen inte kika på Ågren annan än instruktören och knappt ens det!

Honestyisdead
1/23/13, 8:24 PM
#10

Man lär sig med tiden :) Man blir mer rörlig också med träning.

komet
1/24/13, 12:43 PM
#11

Jag undrar över dvdskivor med zumba. Är dom lättbegripliga och på svenska? Någon som vet. Tänkte att man kunde ha och träna in stegen hemma för att kunna hänga med bättre på pass sen. Har googla lite och även kollat Blocket och Tradera. Verkar finnas en del att välja på. Tänker nu inte på Wii för det har jag inte utan vanliga dvdskivor.

jagga-ewe
1/24/13, 1:22 PM
#12

Jag vet inte hur mycket nytta du har av det. Jag laddade ner (fyyyy mig!) nån sån skiva, men sen visade det sig att instruktören på Korpen här inte alls kör samma korreografi. Visst, stegen är väl de samma, det är ju vissa grundsteg, men dem lär man sig snabbt ändå.

Det är ju inte som LesMills där man måste följa deras program likadant överallt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Michaela-N
1/24/13, 1:24 PM
#13

Jag tyckte att det var ganska kul, men vi var en större grupp och jag är inte så koreografisk av mig så jag hade ibland lite svårt att komma med, då det var hastiga och avancerade rörelser för mig som var helt nybörjare på det, därför fortsatte jag inte med det.

Annons:
komet
1/24/13, 3:50 PM
#14

Jag har ju bara provat en gång och det var kul men jag kände mej lite klumpig av att inte kunna steg och rörelser. Men somlig skriver "12 man kanske lär sej snabbt :-) Men att vara tjockast i gruppen och klumpigast tar bort lite av det roliga :-(

Honestyisdead
1/24/13, 4:06 PM
#15

14 vet hur det känns när man är störst och klumpigast. Men man är samtidigt starkast och modigast :) Jag trodde aldrig jag skulle lära mig, men idag hänger jag till och med första gången jag är med på ett nytt pass med ny instruktör.

Upp till toppen
Annons: