Annons:
Etikettläs-och-sevärt
Läst 1643 ggr
[Lilja3]
2013-12-25 14:23

Maten som gör dig fet

Någon som sett den dokumentären?

Tycker det är fel att skylla allt på matindustrin. I slutändan är det vi själva som väljer om vi vill äta skräpmat/färdigmat eller lagar eget från grunden.

Med det sagt så är denna dokumentären snusförnuftig.
Trevligt att få svar på diverse myter som kretsat senaste, om inälvsfett med mera.
Även utomordentligt bra att det reds ut varför den fettskrämda propagandan florerat i så många år men socker har det varnats för först senaste åren.

Jag har i alla fall fått bra mycket mer kött på bena och kan göra bättre val för min hälsa efter denna dokumentären. Del 3 går på nyårsdagen på Kunskapskanalen.
Såg del 2 igår och tyckte allt lades fram på ett bra sätt. Alla sidor fick föra sin talan.

Vad tycker ni om denna?

Lade denna under gruppen "Läsvärt" då dokumentären är "sevärd"

Annons:
RobinEH
2013-12-25 14:39
#1

Jag har sett den vid ett tidigare tillfälle på youtube. Allt är väl inte helt klockrent.

Matindustrin utvecklar sina livsmedel för att sälja så mycket som möjligt. Det handlar om att tjäna pengar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Lilja3]
2013-12-25 14:53
#2

#1 Ja precis. Hade samma tanke där, ville inte mala på om alla synpunkter jag hade. Tycker det är en del man får förstå själv och dra egna slutsatser. Det är ändå bra att de inte talar om för en att "såhär ska du tycka efter denna faktan" utan de säger som det är och sedan får man förstå själv.

De tar ju upp det där med glukossirapen tex att företagena ville egentligen inte ha det i sina produkter men då det minskade markant på deras kostnader och ökade vinsten så valde de glukossirap ändå.
Företag är vinstdrivande, det är ren fakta.
Vi konsumenter har ett val, att inte köpa om vi nu tycker att det är fel!

Att klaga på dyra produkter är onödigt, köp mindre och betala mer!
Det gynnar inte bara en själv att äta mindre och bättre. Det minskar pressen på företagen att hitta billigare alternativ.

Jag köper läsk till mina vänner. Varför? För att det är deras val att dricka. Jag köper dock inte till mig själv, för det är mitt val att jag inte vill ha i mig de onödiga sockerchockerna. Man kan inte beskylla läsken för att göra en fet när det är man själv som medvetet sträcker sig efter det i butiken.
Företagen luras inte, ingredienserna står!
Det är fantastiskt att man själv kan välja vartifrån ens kalorier kommer.

Det vet faktiskt alla vid det här läget att hemlagat från grunden är bättre och att läsk innehåller kopiösa mängder socker ^^

RobinEH
2013-12-25 15:16
#3

Nu var det ett tag sedan jag såg dokumentären, men glukossirap tar de väl inte upp? Herr Lustig är ju med och han ser ju inte positivt till fruktos, medan glukossirap enbart innehåller glukos samt ev. maltos.

Jag ser att du har ett lite mer humanistiskt perspektiv än mig. Visst väljer man att köpa läsk, men varför. Det handlar om betingning. Läsk innehåller "gott" vilket ger reaktioner i kroppen, däribland dopamin och serotoninfrisättning. Dessa är "måbra"-transmittorsubstanser. Det sker alltså en neuroadaption som får läsk att framstå som ett "göra gott livsmedel". Är man inte särskilt "lycklig" från grund så är nog risken större att "behovet" av läsk och annat gott ökar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Lilja3]
2013-12-25 15:46
#4

#3 I avsnitt 2 tar de upp glukossirap=Majssirap.
Problemet med socker är ju också att det ger effekten av att aldrig vara nöjd. Den ger inga signaler till kroppen att det är tillräckligt efter ett tag utan kroppen begär mer. Det är sockret som lurar kroppen.

Det där med "göra gott" livsmedel försvinner ganska snabbt när man bestämmer sig för att man verkligen inte vill ha. Sätter man en gräns att inte dricka läsk på 2 veckor och verkligen håller sig till det så smakar det inte ens gott längre.

Sockret lurar bara att man har behov av det för att göra en lycklig. Det handlar mycket om insikt, att kunna skilja vad som är vad för effekt. En fysisk eller psykisk effekt.
Gör man något som får en att må bra minskar lusten att äta sig till lycka.
Jag är absolut en sådan person som enbart genom att gå till botten med mina begär/behov. Kan välja rätt. För jag åker fast för sockermonstret stup i kvarten.

Fösöker dock minska risken genom att inte äta socker i vardagen. Socker är för mig en högtids/festgrej.

RobinEH
2013-12-25 20:02
#5

#4

Ja, då får vi ju problem. Lustig menar att fruktos är dåligt. Glukos-fruktossirap innehåller fruktos och är dåligt. Socker innehåller fruktos och är dåligt. Glukossirap innehåller inte fruktos men även det är dåligt. Vart hamnar vi då? Jo, andra sötningsmedel. Men nej, även det är dåligt. Så hur får vi fram sötman?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Lilja3]
2013-12-26 04:17
#6

#5 Det handlar ju inte bara om själva sötman utan överkonsumtionen av sötma.
Återigen en grej man får tänka på själv. Allt handlar i grund och botten om överkonsumtion.
Visst kan man få sockerchock av att äta socker ibland men det är långt ifrån farligt att äta det ibland. Jag ser inte vart i vardagen sötman hör hemma (ja, jag rotade i pralinasken idag).
Godis och läsk är inget man skall äta till vardags och heller inte äta i mängder.
Det går att söta på annat sätt, mer naturlig sötma än från processerat socker.
Sedan behöver man ju inte söta så mycket som det görs i många färdigprodukter.

Annons:
[Majbot]
2013-12-26 13:24
#7

Folk är väl allt för glada i regel att skylla sina problem på någon annan istället för att ta ansvar för sina handingar:p

[Lilja3]
2013-12-26 20:09
#8

#7 Absolut, dock får man inte glömma att det nuförtiden krävs bra mycket kunskap för att överleva i matbutikerna!

Att sedan restauranger nuförtiden tyvärr använder mycket hel/ halvfabrikat gör inte saken lättar dagar man inte mäktar med själv eller helt enkelt inte har lust att ställa sig vid spisen för långkok.

Maten nuförtiden är ett enda vågspel när det gäller ens dagliga matintag. Rätt vad det är har man inte ens något val. Säg att du är bortbjuden. Hemlagade middagar tror man, så ser man alla färdigsåser och färdigkryddat kött och färdiga gratänger i folks skafferier/kylar.
Tråkigt och onödigt rent ut sagt! Lagar man inte mat från grunden ser jag ingen mening med att bjuda på middag faktiskt, men det är inte det man har i åtanke när man tackar ja. Skall man tacka nej för att man vet att personen ifråga använder hel/halvabrikat?

Ibland vet jag inte ens i förväg vad som bjuds. Senast bjöds det på köpesmörgåstårta, när jag är en fena på just detta. Varenda gång klagar de på hur osmakliga köpetårtorna är, ändå vägrar de be mig ordna TROTS att jag påpekar att det bara är att ringa!
Jag tvingar i mig en bit och ler men fy vad less jag börjar bli på att inte få välja själv vad jag stoppar i mig!

[Majbot]
2013-12-26 21:42
#9

Självklart och det är ju som RobinEH säger, allt handlar om pengar i slutändan för matindustrin, inte folks hälsa som man kan tycka borde vara första prio.

Jag ser det såhär. Jag äter allt bra vardagligt och de få gångerna jag är bjuden så gör jag det bästa av situationen. Brukar 9/10 fall gå att göra något bra av situationen så :p

[Tassy]
2013-12-26 22:02
#10

#9 Huvudet på spiken min inställning, det är ju vardagskonsumtionen som ändå blir "den stora massan" som räknas. Så jag fokuserar på bra mat hemma, men tackar gärna ja till saker som bjuds, dock vet folk om att jag är noga med maten och brukar respektera detta. Var sjukt tacksam över den respekt jag blivit mött med denna jul! Märker även att min matinställning smittar av sig, hehe 😃 (precis som träningen).

Sen kan jag ärligt erkänna att det ibland slinker med fuskmat hem också, främst fiskbullar och färdiga kycklingköttbullar.

Appropå #0 så har jag inte sett dokumentären, och har inga planer på det då det är så mycket hysteri kring mat idag. All mat är farlig/dålig på något sätt om du bara frågar rätt person.

[Majbot]
2013-12-26 22:18
#11

#10 Har aldrig varit med om suck och stön direkt när jag äter borta. Folk brukar istället beundra att jag orkar stå emot pasta, friterade pommes och allt annat inom 'skit' kategorin :p

[Tassy]
2013-12-26 22:36
#12

#11 Vet dock inte om jag skulle kalla all pasta för skit :P

[Lilja3]
2013-12-26 22:42
#13

Har tappat bort mig rejält i min kost men tar nya tag när allt runtomkring lugnat ner sig. Just nu är jag ett någorlunda sockerstyrt monster.

Det är så svårt att anpassa min mat hos våra bekanta. De äter enligt mig väldigt dåligt. Sist fick vi kycklingklubbor (färdiga) med potatissallad (färdig) jag som ändå stod i köket hela dagen hade kunnat slänga ihop det själv *suck*
Därtill färdiga kallsåser. Jag förstår inte.
Vad ska man välja att äta då? 😕

Nåja jag vägrade i alla fall colan!
Den dagen var vi över på besök inför julen. Jag visste att vi skulle komma att stanna kvar över middagen då vi hjälpte de under eftermiddagen med huset, men trodde vi skulle köpa från pizzerian som alla år. Var riktigt sugen på en sallad faktiskt ur salladsbaren men tji där fick jag. Bättre planering kanske?
Jag kan ju äta innan vi åker dit och även äta något innan de dagar vi vet att vi blir bjudna på "middag" så behöver jag inte äta mig mätt på "maten"?

Känns så otacksamt att inte komma alls när de ändå vill göra något för våran skull.

Annons:
[Majbot]
2013-12-26 22:43
#14

#12 Nja well, den enda pastan jag skulle äta är isåfall lowcarb men jag undviker gluten ganska hårt. Mår inte alls bra av det. Sötpotatis är för mig mycket bättre. Direkt från jorden ;)

[Lilja3]
2013-12-26 22:44
#15

Har en quinoapasta hemma nu som smakar ypperligt! 😃

[Tassy]
2013-12-26 22:50
#16

#14 Ah, du menar så 🙂

Jag får såna galna cravings av sötpotatis, den är just för söt haha 😃 men jag käkar ibland och biter ihop efteråt 🤪

#15 Egengjord? Om inte, vart finns det att få tag i? 🙂

[Lilja3]
2013-12-26 22:57
#17

#16 Life! finns flera varianter men vad jag vet bara en som är gjord av enbart quinoa och örter.
Länkar till Bodystore

[Tassy]
2013-12-26 23:18
#18

Tack, ska testa 😃

Upp till toppen
Annons: