Annons:
Etikettmediciner
Läst 4274 ggr
Anna1988
2014-02-10 20:38

Hypotyreos och levaxin

Jag har kollat runt lite på nätet angående huruvida levaxin kan hjälpa personer med hypotyreos att minska i vikt. Det jag sett är en blandning av resultat, vissa har gått ner lite men de flesta verkar ha stått still och andra har till och med gått upp. Hypotyreos innebär väl att ämnesomsättningen är låg? Hur är det då möjligt att gå upp i vikt eller fortfarande ha svårigheter att gå ner när man tillför hormoner som ska hjälpa till att öka ämnesomsättningen? Jag förstår inte riktigt. Jag undrar detta bland annat därför att jag misstänker att jag själv har hypotyreos. Men jag är livrädd för att gå upp mer i vikt om jag får medicin.

Annons:
Grodan
2014-02-10 20:45
#1

Det är olika.

För min egen del märker jag ingen skillnad. Jag ligger också på lägsta dosen. Mitt hår är inte tillbaka och min snygga figur är inte heller tillbaka… och inte är deppen eller hormonrubbningen mindre tycker jag… men men…

Jag har testat att äta Levaxin en längre period och sedan sluta och vara utan en längre period. Nu äter jag igen. Men jag märkte INGEN skillnad!!!

Dock äter jag dåligt, oregelbundet och ja, det är ingen ordning alls… motionerar inte så mkt heller, men försöker peppa mig själv att ta tag i det nu…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gia91an
2014-02-10 20:50
#2

Jag har hypo och kan ju säga såhär. Hade jag inte fått levaxin hade jag vägt 200 kilo nu. För det är en spiral man inte kommer ur om man är obehandlad. Har du hypo så SKA du ta medicin, annars blir du dödssjuk. Det blir jag. Jag går ner långsamt, men neråt går det. Du kan nästan aldrig träna dig ner i vikt med hypo, men om du äter bra så går du ner. Man skall undvika gluten och mjölkprodukter, då dessa ofta hämmar viktnedgång på hyposar. Sen är det visserligen beroende på hur din kropp funkar, men generellt ska man försöka utesluta i allafall gluten. LCHF funkar många med hypo bra på, en del inte alls. 

Hypotyreos är så mycket mer än bara låg ämnesomsättning. Föreslår att du söker runt lite, bland annat inne på Kolhydrater iFokus där det skrivs massor. Det kan ge flera hundra symptom som läkarna struntar i.

Sjöstjärna
2014-02-10 21:02
#3

För en del krävs även tillskott av det aktiva hormonet T3 i form av medicinen Liothyronin för att bli av med hyposymtomen och få viktnedgång. Alla kan inte omvandla det inaktiva hormonet T4 till T3 på egen hand.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Anna1988
2014-02-10 21:51
#4

Jag har kört LCHF i snart två år. I början gick jag ner ca 5 kg sen stog jag stilla fast jag åt strikt och sedan började jag gå upp. Nu kör jag superstrikt LCHF och periodisk fasta med endast två mål mat. Jag har börjat boxas två gånger i veckan. Trots detta går jag sakta upp blandat med att stå still. Jag läste någonstans att om man har hypo så kan man bli intolerant mot fysisk aktivitet. Vad menas med det tror ni? Jag kan ju säga att i ca 7 års tid har jag alltid gått upp i vikt av träning, dvs kg och cm. Detta leder till att jag slutar träna då jag inte kan ha mina kläder… Någon som känner igen det? Jag har bokat tid hos en läkare och ska få komma dit mars. Jag hoppas att läkaren förstår vad jag pratar om. Vilka prover bör man begära? Ths, t3, t4? Något mer?

Gia91an
2014-02-10 22:52
#5

Ja som sagt går det nästan inte att gå ner med bara träning, utan det är kosten som är det stora. märker själv att jag mest lägger på muskler och blir större om jag inte lägger om kosten liksom. 

Jag skulle be om tsh, t4, t3, järn, d-vitamin, zink har jag för mig. Kolla upp blodvärde och kolesterol när du ändå håller på (det brukar jag). Sen finns det ju dem med symptom med perfekta prov, då kan man ändå behöva medicin!

Upp till toppen
Annons: