Annons:
Etikettbulimia-nervosa
Läst 2329 ggr
SaaraE
2014-05-25 19:16

Förbjuda eller inte

Jag har haft bulimi i många, många år och kan inte ta mig ur det. Testat det mesta i behandlingsväg utan resultat. Tänkte att jag skulle ge det en ärlig chans själv och se om det går. Hade en tanke som jag tänkte dela med mig av till fler som verkligen vet hur det är.

Är det lämpligt att rakt på sak förbjuda en del skit mat (snabbmat, godis, fika osv.) eller det som man brukar ha som standard hetsätning. Det kan självklart variera i ren desperation men vissa saker lockar ju mer än andra. Har alltid vara emot förbud - brukar inte fungera i längden. Men ett tag kanske? (Hur jag nu ska klara det är ju en annan sak…) Någon som testat? Anledningen till att jag funderar på att förbjuda det helt är för att jag inte har en broms knapp när jag väl börjat äta det.

Om jag ska lyckas sluta hetsäta känns det dumt att utmana mig själv med det värsta från början? Ex. äta en kaka på ett kalas och vara nöjd med det, även när man kommer hem… Usch känner att jag aldrig kommer komma ur den här skiten!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
OneSound
2014-05-26 12:02
#1

Tror det kan vara en bra idé faktiskt. Jag kan hetsäta ibland, och om jag inte har något extra gott hemma händer det inte. Lider dock inte av bulimi men förstår hur det blir ibland, helt plötsligt har man ätit en massa och man får sån ångest.

Detta är ju bara min personliga åsikt, men har ju viss förståelse av hur de kan vara :)

Aut viam inveniam aut faciam

Vyer
2014-05-26 17:44
#2

För mig fungerar förbud bra. Jag är inte en sådan människa som kan äta bara en kaka och vara nöjd, därför äter jag inte kakor alls, typ.


Scorpio97
2014-05-26 18:34
#3

För mig är det också lättare att förbjuda mig att äta sötsaker. För om jag får äta, då kommer jag göra det.

Jag gör liknande med träning också. Jag tänker att jag måste simma varje söndag, för om jag får välja kommer jag tänka på söndag morgon att det är för jobbigt, och så stannar jag hemma istället. Trots att jag tycker simning är jätteroligt.


//Jessie

Agnez94
2014-05-29 13:00
#4

Kan nog funka ja. Jag hetsäter också men har inte bulimi och precis som någon annan sa att får man inte, finns det inte hemma så går det inte att äta det. Du kan ju prova och om det funkar för dig eller om det bara blir värre. Var uppmärksam dock!

SaaraE
2014-05-31 12:46
#5

Äntligen fick jag lite medhåll i det här med att förbjuda saker. Ska faktiskt testa det. Många säger till mig att jag inte kommer kunna stå emot. Men det är ju som ni säger, har man det hemma och bara ska äta det ibland - ja man kommer sällan till ibland.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Ary
2014-06-01 11:00
#6

Hade du provat LCHF, det hjälper en hel del på mitt sug.

Jag kör med förbud i princip, det som jag inte ska äta kommer inte innanför dörren i stora drag, mitt socker står hos grannen och jag hämtar en dl el två år gången, då kan jag inte baka om jag blir sugen, sötningsmedel smäller inte lika högt som socker. 😉

När jag äter mer än planerat försöker jag äta sådant som går in i LCHF i stora drag, dock ej jordnötter som jag triggar på. Jag verkar vänja mig med tiden till att inte snacka och köra mellanmål. Snubblar jag så ser jag ändå som att vanan att äta riktig mat och inte snask nöts in i längden. 

Nu har jag inte allvarliga problem utan faktum är att mitt innan lilla problem med att överäta förvärrades med en LCHF där det fuskades regelbundet. Nu kör jag mer strikt och då funkar det, jag blir mätt och hjärnan blir mätt, så impulsen att överäta dyker sällan upp.

Jag fikar ofta med folk men ingen bakelse etc utan slät kaffe annars faller man lätt igen. Så man behöver inte begränsa det sociala utan bara ha "regler". Blev erbjuden först äppelkaka sedan banan, tackade nej med ett "jo du vet ju att jag äter LCHF men kan jag få lite mer kaffe." 😃

Annons:
Ary
2014-06-01 11:01
#7

dubbelinlägg

[Shia]
2017-05-18 20:09
#8

till en början måste du förbjuda dig från att spy- när du då äter "för mycket" måste du stå för konsekvenserna av att ha ätit. och ja, ibland spyr du, ibland går du promenad. tillslut ksk du bara spyr några gånger i veckan

Upp till toppen
Annons: