Annons:
Etikettifokus-och-sajtinformation
Läst 2018 ggr
RobinEH
7/26/14, 9:50 PM

Om sajten och ätstörningar

Sajtens titel belyser tydligt syftet med denna sajt. Sajten vänder sig till de som vill diskutera viktminskning, sin egen eller annans. Frågor om hur man bäst når specifik målvikt, egna erfarenheter vid tidigare viktminskning eller efterfrågan av hjälp för att behålla motivationen under viktminskning med mera är sådant som hör hemma här. När man läser på om sajten så står för närvarande följande: ”Inlägg eller kommentarer om ett viktmål under vad som enligt BMI klassas som normalvikt är inte tillåtet, de raderas och en varning tilldelas användaren. Varningen kommer i detta fall även innehålla rekommendationer om vart användaren kan vända sig för att få hjälp med sina problem.”. Visserligen står detta för närvarande inte bland sajtreglerna, men att eftersträva undervikt, mätt med BMI, är inget vi stödjer på denna sajt.

Vi har för närvarande tre diskussionsgrupper gällande ätstörningar: Anorexia Nervosa, Bulimia Nervosa och Övriga ätstörningar. Gruppen övriga ätstörningar kommer jag att döpa om till Ätstörningar; utan närmare specifikation (UNS) och gruppen Bulimia nervosa lämnar jag orörd. Gruppen Anorexia nervosa försvinner.

Jag ser helst att individer med ätstörningsproblematik vänder sig till Ätstörningar i Fokus om ni vill ha hjälp med er ätstörningsproblematik, jag rekommenderar även kontakt med sjukvården. Men eftersom att syftet med denna sajt är att hjälpa varandra med viktnedgång så är även individer i behov av viktnedgång med samtida ätstörningsproblematik välkomna, förutsatt att det är i överensstämmelse med skrivet i första stycket. Lider du av Bulimia Nervosa eller en ospecificerad ätstörning och behöver gå ned i vikt så lägg gärna ditt inlägg under specifik grupp samt påtala din ätstörningsproblematik i inlägget.

Anledningen till att gruppen Anorexia nervosa tas bort men grupper för Bulimia Nervosa och UNS blir kvar är för att samtliga med diagnosen anorexia nervosa lider av undervikt, detta enligt diagnoskriterier i ICD-10 f50.0. Individer med anorexia nervosa kommer inte att få råd om viktnedgång på denna sajt.

Har du tidigare lidit av en ätstörning och nu är i behov av viktnedgång välj då grupp Bulimia Nervosa, Ätstörningar; utan närmare specifikation (UNS) eller Allmän viktsnack, alternativt annan grupp du anser passande. Har du erfarenheter av någon ätstörning som du vill dela med dig av så välj grupp Personliga berättelser eller annan passande. Har du sett eller läst något du vill dela så välj grupp läs- och sevärt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

  • Redigerat 10/30/20, 3:21 PM av Honestyisdead
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: