Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3906 ggr
[Túrwen]
2015-01-05 20:09

Tillbaka till normalvikt!

Jag förstår inte vad som händer med mig på senaste tiden jag har ändå legat rätt så stadigt väldigt länge på 58-60 kg i ett par år och mått super och nu väger jag 67 vilket är på gränsen till övervikt för min längd och min kroppsbyggnad. 

Äter för det mesta enl. LCHF med vissa undantag då jag äter bönpasta, frukt , alla grönsaker och rotfrukter. Tränar nästan alla dagar i veckan utom nu på senaste tiden då jag har en inflammation i min högra fot så nu blir det bara varannan. Jag lider dessutom av insomni och sover i genomsnitt 3,5 timmar per natt en riktigt dålig natt blir det bara två timmar. 

Det fysiska går emot mig just nu men tänkte starta denna tråd som en slags motivationstråd att hitta tillbaka till den gamla balansen. Tänker inte sätta någon viktmål i form av en siffra utan vill komma i mina gamla kläder igen bara och ha samma balans i livet som jag hade innan. Kommer att posta framsteg samt snedsteg här :)

Annons:
tlover
2015-01-05 20:15
#1

Nu vet jag inte om du ville ha tips också i tråden, men enligt mina lekmannaåsikter så är det kanske sömnen som förstår det hela.

Har du testat tex meditation mot sömnproblemen eller nått annat kanske? (min man har också sömnproblem även om dom inte är lika svåra som dina och han sover mycket bättre sen han började meditera 1-2 ggr/dag)

annars om du inte vill ha tips så säger jag "Heja, heja!"

l'm back

Rödluvan
2015-01-05 20:20
#2

Om man tränar mycket så bygger man ju muskler och då går man upp i vikt, vet inte vad för slags träning du gör eller om det är mer nu än förut men det kanske kan bidra. Lycka till^^

[Túrwen]
2015-01-05 21:24
#3

Är absolut öppen för tips. Går just nu på KBT behandling för sömnproblem så har redan en slags sömnrutin men det har inte funkat sådär superbra för mig. Tror att det har lite med att jag inte trivs med sättet jag bor på just nu då jag mår bäst av att vara själv, flyttar om en vecka iofs så har tur som har möjligheten att göra det. 

Jag tror absolut att en del är muskler jag har blivit betydligt starkare än innan men känner också att kläderna blivit betydligt tightare och jag har fått kommentarer av mamma om att jag gått upp i vikt väldigt snabbt. 

Tack så mycket för pepp ;)

tlover
2015-01-05 21:51
#4

Ett annat tips för att sova bättre är tyngdtäcke om du kan få tag i ett.

Om meditation är nummer ett i att sova bättre för jag och min man (främst min man, han har hållit på och mediterat mer) så är kedjetäcket (en form av tyngdtäcke) nummer två.

l'm back

[Túrwen]
2015-01-06 09:47
#5

Ska absolut kolla upp det och ska pröva på meditation. Har mest kört avslappningsövningar och en slags visualiseringsövning.

[Túrwen]
2015-01-07 18:57
#6

Sprungit en mil igår och en mil idag. Det gör väldigt ont i både fot och vad på kvällen efteråt men kan samtidigt inte låta bli, jag blir galen av att sitta still helt enkelt vilket inte riktigt går ihop när man har ont. Får försöka underhålla mig på annat sätt i morgon misstänker att det aldrig kommer att gå över annars. Har ett aktivt jobb så om inte annat borde det stimulera mig när "arbetsveckan" sätter igång  (jobbar alltid helger tors-sön)

Annons:
[Majbot]
2015-01-08 12:28
#7

Du säger att du äter enligt LCHF, LCHF innebär mycket fett vilket resulterar för många att de äter för mycket istället eftersom fett mättar dåligt = de går upp i vikt. Mer exakt vad äter du under en dag?

[Túrwen]
2015-01-08 16:44
#8

Well.. jag värdesätter att få i mig mer proteiner än den genomsnittliga LCHF:aren skulle jag säga. En dag ser väl ungefär ut som följande:

En liten näve rostade mandlar

Löpning 60 minuter 

En proteinshake 

Varmrökt laxfilé med keso, avokado och coleslaw (fisk och fågel 6 dagar i veckan)

En questbar innan jobbet. 

Jobb aktivt och ständigt på fötter (från 16-02:00 torsdag-söndag)

Äter det som bjuds på oftast en liten kött eller fiskbit med grönsaker.  

På kvällen kan det bli en questbar till eller  nötter. 

Tycker inte att jag äter så jätte mycket jämfört med hur mycket jag rör mig :/  Har övervägt om det är så att jag kanske äter för mycket nötter men känns inte som att man går upp så fort på så kort tid av enbart det.

[Majbot]
2015-01-08 17:34
#9

Verkar som du äter för lite kontra hur mycket du rör på dig. Är det inget alternativ att äta kolhydrater?

[Túrwen]
2015-01-08 18:07
#10

Tyvärr är kolhydraterna nästan helt borttagna eftersom att jag slipper IBS symptomen och magkatarr. Överväger att börja ta med mig matlåda till jobbet eftersom att det ofta är väldigt lite man får dela på per person. 

Ev. att jag lägger till bönpasta eller lite rotfrukter.

[Majbot]
2015-01-08 21:26
#11

Mitt tips är att räkna kalorierna vad du äter för en dag, sen skriv här igen. Lättare att försöka hjälpa dig då :)

[Túrwen]
2015-01-13 22:09
#12

Har varit slarvig med att räkna kalorier nu när jag haft det körigt som jag har det nu med flytt och så, men det kommer. 

Den j***la mensveckan is upon me så ser fetare och och känner tyngre ut än någonsin. Enl. vågen är jag nu överviktig och man känner sig ju ofta ofräsch denna vecka så det blir egentligen en större deal än vad det är. Känns inte sådär supernice för min självkänsla även om man inte ska panika över siffror särskilt inte den här veckan när man drar på sig en del extra vätska.

[Majbot]
2015-01-13 22:12
#13

I regel blir man svullen vid mens och lägger på sig extra vatten så det är inget att oroa sig över.

Annons:
[Túrwen]
2015-01-21 23:28
#14

Ja nu har det rört sig i alla fall! 

BMI: som var på 25 när jag började är nu nere på 24,2..hade dock ätit lite för mycket kolhydrater dagen innan så det är möjligt att jag gått ner med. Har börjat gymma och ta långpromenader trots skada så är nöjd så långt…

[Túrwen]
2015-01-24 21:26
#15

Jag börjar allt mer förstå vad min drastiska livsstilsförändring till det sämre. Har varit i ett förhållande där jag inte var kär, har varit oerhört stressad och haft ångest över att jag tagit ett sabbatsår när jag vill bli färdig så fort som möjligt, har sovit dåligt och oroat mig över pengar. Jag grubblar mer än vad jag tror har länge trott att jag mått bra eftersom att jag oftast är glad och tänker positivt men jag stoppar bevisligen undan mer känslor än vad jag borde. Nu när jag börjat plugga igen, går långa promenader och tränar samt står på egna ben börjar saker stabilisera sig inte bara vikten utan även sömnen, mitt humör och studiemotivation. Jag hoppas att det kommer fortsätta att utvecklas i denna riktning!

[Túrwen]
2015-02-05 18:05
#16

En typisk matdag nu när jag börjat plugga intensivt: 

Frukost: LCHF Müsli ca 40 g och Soya yoghurt ca 150 g (osötad från alpro soya) -

Ca 400 kcal 

Träning varannan dag löpning i 35-60 minuter beroende på hur ont jag har i foten som är inflammerad. Rask promenad varje dag på minst 5 km.

Lunch: Nutrilett low sugar bar och en proteinshake 

Ca 320 kcal

Middag: Varmrökt lax (eller kyckling, vegetariskt eller bacon), keso, avokado och LCHF-knäcke 

Ca 580 kcal

/ Ca 1300 kcal 

Övrigt: C-vitamin och Magnesium tabletter/brus. 2 liter vatten (mer under träningsdag) och två koppar kaffe med en stänk lätt lattemjölk.

Tycker ändå att detta är lagom då jag inte bär på någon större övervikt. Just nu är det 8 kg som ska bort.. Hoppas att det inte går allt för långsamt märker markant skillnad på min inflammerade fot som inte alls är lika svullen när jag dragit ner på kolhydraterna ytterligare. Att köra helt VLCD skulle inte funka för mig då jag värdesätter tuggandet väldigt mycket..vilket kanske är en nackdel.

[Majbot]
2015-02-05 21:46
#17

Du äter sablans lite med tanke på din aktvitet. När du väl når din målvikt hade du tänkt äta mer kalorimässigt då?

[Túrwen]
2015-02-06 07:40
#18

Alltså jag lyckades hålla vikten tidigare med att ligga på omkring 1900 kcal och det var ju med löpningen inkluderat. Jag har lite svårare att gå ner i vikt just nu antagligen pga. den obalans jag har i kroppen av mina sömnproblem så testar mig fram vad som känns bra. Jag är mätt på denna kost som det är nu, känner jag mig mer hungrig så kommer jag inte neka min kropp det utan ska försöka ta rätt beslut till skillnad från vad jag gjort förut alltså inte smälla i mig första bästa grej jag kan hitta i skafferiet.

[Túrwen]
2015-02-08 21:46
#19

Uppdatering: BMI ligger just nu på 23,5. Känner mig betydligt lättare och mår bättre än på länge. Det märks kanske mest på magen till det yttre men känns framförallt bra när låren inte skaver emot varandra och att det skavande ljudet inte hörs när de gnider emot varandra vilket är hemskt pinsamt (jag är lite kobent naturligt så det blir liksom mer markant) hade kanske varit nöjd nu om det inte vore för det och att jag vill i mina gamla kläder igen. Fortsätter på rätt väg så får vi se vad som händer :)

[Túrwen]
2015-03-19 16:37
#20

BMI 22,8 just nu :) Tjooho säger jag bara snart är det läge att prova mina gamla 29/30 jeans som jag hoppas passar!

Annons:
nypisnina
2015-03-19 16:43
#21

Bra jobbat!! Roligt! 🙂

Är du i mål än eller ska du ner mer? Har inte följt tråden så det är därför jag undrar.

[Túrwen]
2015-03-19 20:09
#22

Tack så mycket! Egentligen hade jag tänkt gå ner 4-5 kg till men beroende på om jag kommer i mina gamla kläder kan jag tänka mig att nöja mig med att stå på stadiga 60 kg. Är ganska muskulös så siffran är inget man ska ta hänsyn till så mycket.. Huvudsaken är väl att man inte är för stor runt buken och där det ohälsosamma fettet sitter så att säga :)

nypisnina
2015-03-20 10:32
#23

Ja siffran säger ju inte så mycket egentligen, midjemåttet är det som är viktigast ur hälsosynpunkt. Huvudsaken är att man själv mår bra och att man trivs med sig själv.
Väldigt roligt och inspirerande!
Har själv några kilon som jag ska gå ner så det är roligt med andras framgångar, det ger mig pepp! Så det är kul att du delar med dig!! 😃

[Túrwen]
2015-03-24 07:10
#24

Ytterligare en uppdatering då jag har precis satt på mig mina jeans från när jag var i den storlek jag vill vara och jag kommer i dem men de sitter väldigt tight. Känns som att två kg till räcker gott och väl för att de skulle sitta lagom bra. Jag har under min viktnedgång blivit mindre kring rumpan, magen, höfterna, tyvärr den redan lilla midjan också men samtidigt blivit större om bysten (kan jag dock inte förklara?)och ökat ett par cm runt armarna. Jag kan säga att jag är riktigt nöjd med mig själv och imorgon ska jag unna mig själv att göra lockigt permanent hos frisören :)

nypisnina
2015-03-25 19:34
#25

Ooo! Vad roligt!! Just jeans är så roligt när man får på sig dem gamla man sparat för att en dag kunna komma i dem igen. Vilken känsla!

Du ska vara riktigt nöjd med dig själv!!

Men! Så orättvist! Haha! Om jag så går ner 1 litet pluttkilo så försvinner jag en hel kupa.. haha! Nä, men jag går alltid ner över bysten, där jag som är liten från början hellre vill bli större.

[Túrwen]
2015-03-26 15:46
#26

Tack så mycket, jag har på mig dem varje dag känner mig så stolt att jag slipper gå runt i leggings för att man inte kan komma i byxorna längre :)

Ja det är ju synd att man inte kan bestämma vart fettet ska bort ifrån.. vad gäller bysten i mitt fall är det genetiskt så att jag gått upp en storlek kanske har med bättre hormonbalans att göra eller något :S

Mindre kul är det att försöka hitta en BH i F 65 finns den storleken ens?

[Túrwen]
2015-05-12 18:41
#27

Update då! Jag har hållit min vikt ett bra tag nu och jag kör hårda konditionspass kombinerat med styrketräning flera dagar i veckan. . Jag misstänker dock att jag utöver min rätt så rejäla muskelmassa bär på en hel del vätska.. Jag svettas som en tok och har jag ätit lite för mycket kolhydrater och sovit dåligt känner jag mig tung och vätskig. Det känns inte alls bra, måste se över mina vanor mer!

Annons:
[Túrwen]
2015-06-07 20:34
#28

Uppdaterar här lite då. Jag ska på ett evenemang om en månad ungefär och därför har jag nu satt det som slutpunkt att jag ska väga 59-58 kg  tills dess vilket var mitt slutgiltiga mål.. Jag har just nu stampat på 62,5-63 kg till mina 165 cm och jag trivs inte riktigt särskilt inte när man ska visa mera hud nu på sommaren. Det kan tyckas vara en ganska snabb viktminskning och kanske inte är för alla.. Men planen är ändå att jag ska stanna på den nya vikten och hålla den långsiktigt.

[Túrwen]
2015-08-12 16:32
#29

Mitten av augusti nu och väger fortfarande lite för mycket för att trivas med mig själv.  Har under ett tag kört allevo och har slutat helt med mina laster.. tror att jag kan ha gått ner något kilo men vågar inte kolla eftersom att det är mensvecka nu. Har köpt en klänning som jag visserligen kan ha på mig men den sitter tight för att motivera mig själv lite.. Tänkte ha den på första dagen av höstterminen 31a augusti! Hoppas att det räcker som motivation bara..

[Túrwen]
2015-09-13 12:17
#30

Update,:Jag har slutat småäta när jag känner mig ledsen och stressa att prata om det direkt med någon vart det än är har gjort att jag tappat en 1,5 kilo på bara några dagar. Det är antagligen vätska men skönt att det börjar släppa. Jag har vetat hela tiden att jag är en känsloätare som vänder mig till maten som tröst eftersom att jag skämts för att visa att jag varit ledsen eller stressad. Har goda förhoppningar om att jag ska få tillbaka min kropp och inte behöva gömma mig under stora plagg mer…

[Túrwen]
2015-10-18 22:37
#31

22,4 i BMI i nuläget. 3 kg kvar till idealvikt enligt det som jag bör ha enl läkarkontroll. Jag har slutat med p-piller, slutat röka,  äter vegetariskt 6 dagar i veckan (kött ersatt av halloumi, nötter, hummus, soyaprotein, tofu), utesluter all spannmål även det som är i glutenfri mat, äter ingen socker och tränar kondition 5 dagar i veckan.  Nu äntligen börjar det hända grejor <3 

Kanske låter hysteriskt i vissas öron att leva så men jag mår verkligen utmärkt och det syns på håret, naglarna och huden (hade problem med acne tidigare). Lider inte av svettningar på samma sätt och sexlusten som tidigare var som bortblåst är tillbaka.

Upp till toppen
Annons: