Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 995 ggr
Xeati
2/2/15, 9:50 PM

Viktnedgång, en gång för alla.

Hejsan, kanske borde presentera mig först innan jag börjar rabbla om resten. Jag är en 17årig tjej på 175cm och sisådär 90-100kg. Ska köpa en våg imorgon så jag får lite mer koll på hur mycket jag egentligen väger. Den här tråden kommer senare få vara min lilla "dagbok", så att jag kan kolla tillbaka och se min egen (förhoppningsvis) utveckling.

Alla i min familj är pinnsmala utom jag, min mamma och min farfar. Bor sen 2012 hos min farmor och farfar där det enbart bjuds på "gammal svensk husmanskost". Det vill säga att det mesta steks i mängder av smör, de blir även sura och säger att jag har någon ätstörning om jag inte äter lika mycket som dem. Jag hetsäter ofta på kvällarna och skäms som en hund efteråt eftersom jag vet hur dåligt det är. Läser dessutom till kock (första året på gymnasiet) och då blir det mycket mat i skolan också. Har ingen aning om hur mycket kalorier jag trycker i mig på en dag men det är f*n inte hälsosamt…

Jag är en väldigt lat person och finner nästan inga aktiviteter roliga (förmodligen på grund av min otroliga lathet). Har dock  fått upp ögonen för simning nu så tänkte börja simma några dagar i veckan. Familjen har även 3 hundar men som jag inte umgås så värst mycket med då jag inte är någon hundmänniska.

Nu till mina frågor!

1. Tips på lätta övningar man kan göra hemma? Som tränar lite allt möjligt och är bra för en total nybörjare?

2. Andra aktiviteter jag kan pröva på? Kanske med hundarna? Mer än promenader då.

3. Tips på hur man kan sluta äta så mycket, speciellt på kvällen?

4.Vad borde min målvikt vara? Vad är egentligen hälsosamt i förhållande till min längd? (Kan googla det men nä, roligare med andras kommentarer)

Annons:
Chestnut
2/3/15, 9:58 AM
#1

1. Kolla på youtube! 2. Varför inte testa agility eller spårsök? 3. För att bryta ett hetsätningsbeteende så gäller det att bryta ett mönster. Gå ut och gå på kvällen så att du inte sitter hemma och hetsäter, eller egentligen vad som helst som tar dig bort från skafferiet. 4. Du är lika lång som mig och jag för mig är allting mellan 68-80 kg OK, någon annan resonerar säkert annorlunda. Iofs är jag väldigt aktiv och vältränad i grunden.

Med vänliga hälsningar
Chess

Xeati
2/3/15, 10:16 AM
#2

#1 Vet du någon bra youtubekanal? Eller något att söka på? :) Våran ena hund kan spåra så det skulle ju vara något! Funderar på att börja på agility med våran 3åring, får se hur det blir med det (bor långt ut på landet utan körkort o det är dålig bussförbindelse). Har också tänkt på det, det är ju egentligen en vanesak. Okej, just nu är målet bara att komma ner till typ 90, då är jag iallafall någon stans på vägen. Vikten jag vill nå i slutänden är minst 75. :)

Upp till toppen
Annons: