Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2224 ggr
[postmortum91]
2015-02-13 15:18

Min resa till 55-57 kg

Hej på er!
Jag har många gånger de senaste 5 åren försökt gå ner mina 10 kg övervikt, men har misslyckats. Den här gången tror jag att jag kommer lyckas. 
Jag vägde 65,4 för 2 veckor sedan, käkade socker varje dag i form av kakor, glass och drack dricka och oboy. 

Mitt mål är att gå ner till iallafall till 57 kg, om jag lyckas med mer är det bara ett plus. Det här ska jag klara till 1 juni. Under tiden äter jag inget godis, kakor, chips, glass, dricka, oboy, pizza, hamburgare etc. Det har varit förvånansvärt lätt de första 2 veckorna och jag väger idag 63,0 kg. Alltså 6 kg kvar, minst. 

När jag käkat bra i 1 månad så ska jag börja gå ut och gå på långpromenader flera dagar i veckan, för i mars är det mindre is och trevligare väder att få i (förhoppningsvis). 1 april ska jag börja jobba, jag bor 60 meter från en inhägnad fotbollsplan med springbana runt, ett var är 400 meter. 

Tror ni jag kommer lyckas? Jag var smal när jag vägde 55 kg, hade ingen mage och hade xs på det mesta, men jag är orolig att jag kommer stå där sen, väga 55 kg och fortfarande vara tjock. Jag märker ju ingen skillnad nu på 3 kg.

Min belöning om jag lyckas 1 juni: 2000 kronor till att shoppa nya gläder för och klippning och färgning hos frisören (sambon betalar frisören). Just belöningen är sjukt motiverande, sedan kommer jag såklart även vara smalare, sundare och mer nöjd med mig själv. 

En fråga: Kommer jag förstöra min viktminskning om jag skulle unna mig chockladbollar utan socker och smör 2 kvällar i månaden? Alltså sådana med dadlar och RAW kakao istället? 

Jag ska försöka även börja med fullkorn, aldrig varit ett fan av det.
Det långsiktiga målet är att skapa en sund livsstil och förhållningssätt till sötsaker och skräpmat innan jag och sambon skaffar oss barn.

Annons:
Zofie
2015-02-13 15:21
#1

Varför vill du ha storlek XS? Det låter inte som ett sunt mål att uppnå. Hur lång är du?

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

[Udoon]
2015-02-13 15:26
#2

då klädstorlekar varierar så mycket mellan olika butiker och märken tycker inte jag att det är ett vettigt mål egentligen. och muskler väger ju mer än fett, så tränar du och blir mindre i storleken kommer  inte vikten nödvändigtvis påverkas. ett tips är att mäta dig istället, och så jämföra måtten 🙂

[postmortum91]
2015-02-13 16:52
#3

#1 när jag väger 55 så har jag ändå ett bmi på 23-24 så det är sunt för mig. Jag är bara 153.

Scorpio97
2015-02-13 16:52
#4

Några chokladbollar nån gång i månaden kommer inte påverka, såvida du inte äter jättemånga.

Tycker det är bra förresten att du har frisörbesök och nya kläder som belöning, annars är det ju lätt att man belönar sig med något sött man saknar, och då förstärker man ju det dåliga beteendet igen. 

Lycka till!


//Jessie

Zofie
2015-02-13 18:52
#5

#3 Då förstår jag. Då känns vikten mer rimlig.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

jiim
2015-02-13 19:09
#6

Dadlar innehåller 68% socker, ungefär som lösviktsgodis. Så de är inte sockerfria för att man har dadlar. http://www.recepthjalpen.se/dadel.html Jag brukar göra helt socker- och spannmålsfria chokladbollar 100gram smör 100gram kokos 3msk kakao 2msk kallt kaffe 1tsk vaniljpulver Hur som helst så hindrar inte dig en chokladboll då och då från att gå ner i vikt. Det är helheten som räknas Sen angående fullkorn så är det bara "mindre dåligt". Att sluta med all spannmål över huvud taget är ett tips :) Belöning med att unna sig saker är bra (: Lycka till!

Annons:
[postmortum91]
2015-02-13 22:53
#7

#6 Tack för tipsen! Jag vet mycket väl att det är socker i dadlar, kollade upp kolhydraterna i dem, jag har tidigare kört LCHF så jag är van att kolla antalen kolhydrater, även fast jag inte kör på det nu. Det finns två mål med min viktresa:

1. Gå ner i vikt till där jag en gång varit och mådde bra.
2. Lära mig igen att ha ett sund förhållande till sötsaker och skräpmat.

Jag vill inte ta bort någonting ifrån mitt liv när det gäller mat, jag vill bara lära mig behärska det till måttliga mängder. Jag är ingen person som haft problem med vikten tidigare, helt ärligt tror jag  att jag har relativt hög förbränning egentligen, jag behöver bara ge fasiken i att vara så extremt onyttig. I 17 år av mitt liv, käkade jag godis varje helg, käka en glass då och då, åt skräpmat någon gång och det har aldrig påverkat min vikt. Jag har mått bra och känt mig sund, även fast jag är uppväxt på 100% vitt bröd. Men jag måste lära mig hitta balansen.

Upp till toppen
Annons: