Annons:
Etikettmediciner
Läst 2006 ggr
grollans
8/27/15, 6:28 PM

Någon mer som har gått upp i vikt av psykofarmaka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen jag började med psykofarmaka så har jag gått upp i vikt. Jag trodde inte det var så stor skillnad från början men har nu uppmärksammat förändringen. Jag rör på mig varje dag och är ute och springer varannan dag och jag styrketränar men det hjälper inte. Min sambo tycker att jag börjar se för överviktig ut och jag funderar på att sluta medicinen. Men jag mår inte bra utan medicinen.. Men jag skäms över att jag behöver flytta på en valk för att kunna se naveln….Jag hade en rätt platt mage förut men det är den verkligen inte nu.
Är det fler som gått upp av mediciner och har ni kunnat acceptera eran kropp ändå?

Annons:
Aleya
8/27/15, 6:48 PM
#1

Jag gick upp en massa i vikt på citalopram. Mådde bara dåligt av medicinen. Men nått år senare fick jag venlafaxin. Då gick jag inte upp alls i vikt. Så du kan inte be läkaren att få byta?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

TjockaBerta
8/27/15, 6:51 PM
#2

Jag går upp av nästan alla mediciner även p-piller och har mått dåligt av dem så jag har slutat ta dem. Men om de hade hjälpt så vet jag inte hur jag gjort.

>>>Malum domesticum<<<

grollans
8/27/15, 7:51 PM
#3

Jag har redan testat många olika =( De mediciner jag inte går upp i vikt av får jag andra jobbiga biverkningar av . =(

grollans
8/27/15, 10:54 PM
#4

Om jag fortsätter så kommer jag gå upp mer och det kan inte vara bra för hälsan. Jag vet inte vad jag har för bmi nu. Vet inte om det är för högt. Men jag kan inte välja bort medicin. De svåraste är just att vänja sig vid kroppen…

Aleya
8/28/15, 5:59 AM
#5

#4 får du annan hjälp än bara medicin? Exempelvis KBT?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Malinhell
8/28/15, 7:58 AM
#6

Om du mår bättre med medicinen än utan är väl det just nu det absolut viktigaste? Psykisk ohälsa är ett stort problem och det viktigaste är väl att du mår bättre? Sen är det klart att det kan kännas stressande med en viktuppgång, men försök att se det stora, vikt kan man gå ner när man mår bra, nu vet jag inte varför du äter medicinen men säg att det är pga depression så är ju det betydligt farligare än några extra kg. Var snäll mot dig själv och ät så hälsosamt du kan och försök att slappna av, har du inte tidigare haft problem med övervikt kommer detta att lösa sig.  Ta upp frågan med din läkare och psykolog (om du går hos en), de känner ju till hela din sjukdomsbild och kan förhoppningsvis ge dig bra råd.

Annons:
grollans
8/30/15, 12:41 PM
#7

Ja, jag får en annan hjälp också… Men har behövt medicin ändå =( 

Ja de viktigaste är att jag mår bättre.. Det är neuroplektika jag äter. Vet att vissa har gått upp typ 30 kg.  Och jag har en tedens att hetsäta. För flera år sedan vägde jag mer än nu. SÅ jag är orolig. Något jobbigt och pinsamt är också att jag har börjat få röda prickar som klar vid naveln… Eftersom huden inte får andas förutom när jag ligger ner.

graleh
9/3/15, 2:08 PM
#8

Viktuppgång är ju en bieffekt på i princip alla i alla fall antidepressiva. Jag har gått upp hur mkt som helst och det i sig har triggat ätstörningar, så jag har därför slutat.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

[LadyK]
9/9/15, 12:56 AM
#9

Det där är en jobbig sits, lider med dig, jag skulle nog egentligen själv behöva antidepp just nu då mitt liv är ett rent helvete och jag mår verkligen inte bra, förutom när jag tränar. Men jag vägrar ta mediciner med viktuppgång som biverkning har fått andra mot ångesten och tränar i överflöd i stället.

grollans
9/11/15, 10:31 PM
#10

Hm.. ja de där är svårt. Jag äter neuroplektika(stabilisera stämningsläget) å det tycker jag är värre än antidepressiva. Den första jag prövade gick jag upp fler kilo på väldigt kort tid. Men den jag prövar nu verkar lugnare. Hoppas jag inte går upp mer nu .

Upp till toppen
Annons: