Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1508 ggr
[Túrwen]
2016-10-04 01:30

Gå ner i vikt med psykisk ohälsa i bagaget.

Jag har kämpat länge nu med att gå ned i vikt. Jag var överviktig och deprimerad i högstadiet för att i gymnasiet fortfarande vara deprimerad och istället snitta på ett BMI runt 16 så jag också mådde dåligt. Nu har jag hamnat i en svacka igen, jag har egentligen varit i svackan sedan 2012 då jag fick ångest för att jag inte hade något jobb att försörja mig med och samtidigt blev lämnad av någon jag älskade. Jag kraschlandade igen och det har sedan det gått upp och ner med mitt mående.. Jag byggde upp min självkänsla långsamt igen men kraschlandade igen nu när jag blivit lämnad. Inget i mitt liv klaffar längre och när jag ser mig själv i spegeln äcklas jag av vad jag ser och min kropp. Jag har anmält mig till KBT terapi för min depression för att få tummen ur men jag söker också att gå ner i vikt utan att mina ät och träningsvanor ska bli påverkade av min depression. 

Jag är 164 cm och vill väga 55-57 kg eftersom att det var där min kropp mådde som bäst när jag var någorlunda stabil från depressionen. Avskyr att må så här och att hata mig själv så pass mycket som jag gör men det skulle hjälpa om jag åtminstone trivdes men min kropp till en början.. Sedan får jag antagligen kämpa med depressionen i ett par år jag med det är jag fullt medveten om. Känns bara som man är trött på att stampa på samma punkt. Är det någon som känner igen sig får ni gärna PM;a eller om det är någon i Malmö/Lund som söker träningskompis eller så..

Annons:
Honestyisdead
2016-10-04 11:08
#1

Tyvärr går det hand i hand. Mår man dåligt är det i princip omöjligt att trivas med sig själv.

Så tyvärr tror jag din önskan är omöjlig.  Du måste börja med att må bra för att trivas med din kropp. Annars kommer du konstant eftersträva något du inte kan nå.

Går du hos psykolog eller liknande?

Effie
2016-10-04 12:55
#2

Jag håller med Hera. Skulle vilja lägga till: se till att få I dig bra mat, tillräckligt med vitaminer och mineraler. Jag är övertygad om att maten kan påverka hur vi mår.

LCHFingenjören har skrivit en hel del på sin blogg om verktyg för att peppa sig. Jag har inte testat själv. Och jag vet inte hur det funkar vid depression.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Túrwen]
2016-10-05 08:05
#3

Ja det har ju som sagt gått upp och ner i vågor.. vissa dagar kan jag må helt Ok om jag känner att det gått hyfsat väl till men räcker med att jag går upp på morgonen och tappar något för att jag ska tycka att hela dagen är förstörd och bara väntar på nästa fel som ska hända. Kosten och träningen har helt klart påverkat.. tränade löpning för att jag tycker att det är kul nu innan men sedan kraschlandningen då jag blev lämnad igen senast släppte jag bara allt. Har slutat göra det mesta jag tycker om..Är vegan men ser ingen koppling till min psykiska ohälsa snarare tvärtom så ser jag det som något som ger mig gått samvete.

Vet att jag inte kommer älska mig själv för att jag gå ner i vikt har varit med om den resan förut men tror att jag åtminstone kommer att må bättre av det fysiskt än jag gör nu. 

Talar inte med psykolog än..har inte gjort det regelbundet förrän 6,5 år tillbaka då min tidigare behandling avslutades..sökte mig till psykolog igen 2012 men klickade inte bra och upplevde att denne var oseriös så har försökt tackla det själv nu i 4 år… Det har  ju bevisligen inte fungerat :(

Honestyisdead
2016-11-14 18:37
#4

Har du sökt psykolog än?

[Túrwen]
2016-11-15 16:50
#5

Efter att jag hört av mig till pskiatrivården och de avfärdat mig eller åtminstone sagt att det är lång kö på att få tid hos dem har jag börjat träffa en psykolog privat som är en bekant till en nära vän till mig. Psykologen har inte hand om sådana fall som jag själv i vanliga fall utan ofta människor som har väldigt destruktivt beteende.. Tycker att jag gjort framsteg i mitt liv sedan jag börjat prata med personen även om jag tar väldigt små steg. Fick bakslag idag om att a-kassan inte vill ge mig ersättning och fick lust att tröstäta men gjorde det inte och satt inte heller och kände mig hopplös utan ringde för att överklaga. Hoppas det går i vägen..

Honestyisdead
2016-11-15 16:53
#6

Håller tummarna!

Annons:
Upp till toppen
Annons: