Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3743 ggr
[Tuulikki]
10/8/16, 9:46 PM

Tuulikkis dagbokstråd

För 2 år sen sattes jag in på anti-depp och har sedan dess käkat mig igenom halva apoteket känns det som. Under dessa 2 år har jag gått upp nästan 40 (!!) kg.

Nu känner jag att jag har orken och viljan. Jag har inte vågat gå ut själv på lääänge, av olika anledningar, men nu jäklar. Jag har inget exakt målvikt egentligen. Jag vill gå ner till ungefär den storlek jag hade innan jag "blev sjuk" (var ju sjuk innan men blev insatt på div. mediciner 2014 därav viktuppgången).

Ska försöka att mäta istället för väga mig. Vågar inte ens ta en bild på mig själv så att posta en här är inget alternativ. Men det kanske kommer, det vore nog nyttigt för mig att se skillnad svart på vitt.

Idag lördag 8 oktober 2016 väger jag, Tuulikki, 117 kg. Denna tråd vill jag ha som dagbok där jag skriver vad jag gjort/ätit under dagen för att nå mitt mål. 

- Mot balans🙂

Annons:
Smultronsflickan
10/8/16, 10:17 PM
#1

Följer gärna din resa! 😃 Lycka till och välkommen hit🙂

[Tuulikki]
10/9/16, 5:42 PM
#2

#1 Vad kul, tack🙂

Började dagen med rejäl frukost. Det gäller att ta babysteps gällande frukosten. Har förut inte ätit någon alls så börjar med små men mättande frukostar.

Efter frukost tog jag med mig sambon & hunden på en kort men rask promenad. I backen tog jag i ordentligt och när de andra 2 hann ifatt stod jag längst upp och flåsade jag som en tok, haha! 🥵Men det är så skönt att man FÅR flåsa och pusta. Bara de senaste dagarna har backen börjat kännas lättare och lättare. Coolt att min kropp fixar det här!

Vet dock inte riktigt vad jag vågar och inte vågar göra. Vill absolut inte skada mina knän så att springa ger jag mig inte på även om jag känner att jag vill. Simning står på schemat, älskar att simma så det ska inte vara några problem.

Jag har lite sjukgymnastik jag gör, men vad mer för övningar skulle passa tro? Jag har pilatesboll, yogamatta och hantlar på 1kg här hemma (finns tyngre men de är sambons och jag orkar inte krångla med att byta vikter och greja).

Honestyisdead
10/9/16, 7:08 PM
#3

Jag råder dig till att googla efter övningar :)

[Tuulikki]
10/9/16, 7:55 PM
#4

Blev en till promenad nu i regnet. Ovanligt rask takt, både jag och hunden ville slippa regnet😎

#3 Ja jag ska sätta mig ner och göra det! Har mina sjukgymnastikövningar som fokuserar på att rygg/svank/skuldror ska bli bättre, men jag vill hitta något som tar mer på armarna🙂 Gäddhänget ska bort😂

[Tuulikki]
10/11/16, 7:37 PM
#5

Har motionerat "på riktigt" i en vecka nu. Alltså mycket(!!) mer per dag än jag gjort de senaste 2 åren. Vågen visar +1 kg. Skulle inte vägt mig, så himla dum idé, men jag var så nyfiken och ville bara se om det hänt någonting. Ska inte gå efter vad vågen säger, utan efter hur jag känner i kroppen och hur kläderna sitter. Det är vad jag har jag sagt till mig själv i alla fall. Aja, skippar vågen och fortsätter köra på med motionen så får vi se vad som händer.

Men, som sagt, skulle inte vägt mig. Blir en sådan tävling mot mig själv och det vill jag inte. Vill att detta ska vara kul och att jag ska få upp konditionen igen, att det ska kännas naturligt och inte påtvingat. En positiv grej är i och för sig att jag varje kväll tänker "ååh nä jag orkar inte, sambon får rasta hunden så gör jag lite sjukgymnastik istället", men varje kväll/dag har det ändå slutat med att jag följt med ut på en rask promenad. Det känns bra. Att jag faktiskt VILL gå ut🙂

Har promenerat minst 2 km varje dag och gjort sjukgymnastik vissa dagar också. Ätit ordentligt och proportionerligt över dagen istället för att småäta eller inte äta alls. Mycket morötter och broccoli. Mindre söta saker.

Förväntade mig inte att något ska ha hänt viktmässigt egentligen, det har bara gått 7 dagar. Men faktiskt känner jag att jag har en mycket mer vuxen och stabil relation till den här livsstilsförändringen än jag hade haft för några år sen. Då hade det nog blivit mycket svält och överdrivet med motion, hade fallit tillbaka till ätstörningarna och sen gett upp. 

Det var allt för ikväll ✨

amandatherese
10/11/16, 7:50 PM
#6

Härligt att höra att du kommit igång med promenader, det gör gott för både kropp och själ :) Ett litet tips kan vara att faktiskt strunta helt i vågen och mäta på några utvalda ställen på kroppen istället. Det är så lätt att stirra sig blind på vågen och vara missnöjd fastän man faktiskt fått förändringar på kroppen ändå :) Hejja dig, du klarar det här ^^,

Annons:
Honestyisdead
10/11/16, 7:52 PM
#7

Kul att det går bra och känns bra!

poodlelicious
10/12/16, 11:23 AM
#8

#3 Stort lycka till! 

Det finns dock inget sätt att punktförbränna bort fett. Det mest effektiva sättet att förbränna fett är mycket lågintensiv konditionsträning. Du går alltså ner mer i vikt av att hela tiden röra dig i vardagen än om du tränar hårt tre gånger i veckan eftersom du troligtvis kommer bli mer passiv mellan passen och då kommer det inte ge så mycket. När du ändå tränar är det bättre att du tränar ordentlig styrketräning. Typ knäböj, marklyft och pressar. Då kommer du bygga ordentliga muskler som äter energi under hela dygnet.

[Tuulikki]
10/12/16, 9:03 PM
#9

Idag blev det simning. Det var första gången jag och sambon var på vuxensimmet här. Gick bra i början men hann bara simma en halv kilometer innan jag fick ångest av att det hela tiden fylldes på med folk i bassängen. Satte mig istället i bastun och pratade med 2 kvinnor varav den ena jobbade där på simhallen. Hon sa att den andra simhallen är mycket lugnare så dit ska vi nästa gång, här var det alldeles för stökigt för min del. Är helt slut i huvudet nu, det bara dunkar och värker. Dricker massa vatten nu och ska försöka äta något också. Puh!🥵

Imorgon blir det rask promenad igen, och förhoppningsvis lite övningar. Hej och hå.

[Tuulikki]
10/14/16, 2:36 AM
#10

Tänkte simma idag också, men när jag kom till simhallen (tänkte prova den där andra) var det stängt av någon anledning. Bara att vända hem. Har legat i soffan med ångest och varit ledsen hela dagen så jag längtade verkligen efter att få simma en stund och sen sätta mig i bastun och bara andas ut. Men nepp, inte idag.

När jag kom hem släpade jag med mig sambon ut på en promenad med hunden istället, men det var så kallt att vi inte gick särskilt långt (snabbt däremot, för att få upp värmen, haha!) för jag var så dåligt klädd.

Nu sitter jag här med helt galna humörsvängningar. Är jätteledsen ena sekunden, euforisk nästa, sekunden efter det är jag förbannad. Känner att en promenad skulle hjälpa, att gå riktigt raskt med musik i öronen. Men jag kan inte det heller, jag vågar inte gå ut i mörkret då jag är mörkrädd, och anledningen till att jag ens är vaken halv 3 på natten är för att jag är rädd för att gå och lägga mig då jag drömmer fruktansvärda mardrömmar just nu…

Själva grundtanken var att denna tråd ska handla om min träning och liknande, men psyket hänger verkligen ihop med orken och viljan att träna, så jag känner att jag vill skriva ner allt. Jag skriver ju främst för min egen skull, även om jag såklart blir peppad när ni hejar på mig :)

[LadyK]
10/17/16, 12:47 AM
#11

Var bor du någonstans? Kanske finns någon i närheten att hänga på med träning, promenader och simning så du slipper gå själv.

[Tuulikki]
10/17/16, 1:32 PM
#12

#11 Kan inte skriva ut exakt. Men norra Halland.

[Tuulikki]
11/2/16, 4:50 PM
#13

Har varit dåligt med träning det senaste. Har mått himla dåligt psykiskt och försökt fokusera på de basala grejerna så som att äta, duscha, sova och se lite solljus och få en gnutta frisk luft varje dag.

Jag har däremot dragit igång ett litet projekt… Att måla om hallen. Den är liten, men puh! så jobbigt.🤪

Saknar att simma, så jag hoppas jag får mer ork till det nu när det börjar bli kyligare. Så skönt att simma och basta🙂

Annons:
[Tuulikki]
11/23/16, 3:53 PM
#14

Det går bra nu. Promenerar och gör sjukgymnastik som jag ska.

Vågar till och med promenera på strandpromenaden utan att skämmas för att jag flåsar och är tjock.

Hatar dock att det blir mörkt så snabbt, är fruktansvärt mörkrädd och det finns inte mycket mer än månljus här ute på landet…

Honestyisdead
11/23/16, 4:14 PM
#15

Bra att det känns bra :)

[Tuulikki]
2/4/17, 6:28 AM
#16

Flera kg ner! Känns fint.

Har dock inte tränat någonting mer än sjukgymnastiken på några veckor. Psyket spökar så jag är mestadels inne. Hemskt att vara så mörkrädd! Men jag gör det som fungerar helt enkelt.

IaMiaMaria
2/4/17, 6:41 PM
#17

Lycka till. Jag har också gått upp en massa sen jag började med olika psykmediciner, men precis fått ork och motivation till att också ta tag i det. Gått ner 5 kg än så länge. Så hejja på!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Tuulikki]
9/5/17, 1:06 PM
#18

Hej igen.

Det har pendlat en del men några kg har jag gått ner tack vare cyklingen till och från min praktik. Tråkigt nog är jag inte kvar där utan ska istället åka buss till nya praktikplatsen och då försvinner lite vardagsmotion.

MEN! Det vägs upp av att jag går 2 ggr i veckan på Friskis & Svettis. Ena dagen gym, andra dagen cirkelträning med en grupp där de andra deltagarna också är sjukskrivna. Det började igår och kändes bra! Jag har inte alltid lätt för att smälta in i en grupp men nu gick det super.

Detta känns roligt!

Honestyisdead
9/5/17, 1:49 PM
#19

Vad bra att det finns en sån grupp:)

[Tuulikki]
9/10/17, 11:31 PM
#20

Fy fan. Gymmade i torsdags och jag tog i allt vad jag hade och kämpade på, gjorde mitt bästa. När de andra varvade ned och stretchade lite fick jag sätta mig på golvet och bara fokusera på att andas. Spydde sedan i omklädningsrummet😓

Tävlar aldrig mot någon annan än mig själv men nu får jag fasiken ta och dämpa prestationsångesten lite och låta kroppen bestämma hur hårt jag (inte) ska ta i.

Som tur är har det inte skrämt mig, snarare peppat mig. Gym imorgon igen.

Annons:
[Tuulikki]
9/11/17, 4:21 PM
#21

Gick jättebra idag på gymmet.  Fick massor med hjälp och tips på övningar av instruktören, toppen!

Honestyisdead
9/11/17, 7:56 PM
#22

👍

[Tuulikki]
9/14/17, 5:44 PM
#23

Körde cirkelträning idag på gymmet. Inte lika högt tempo så inget kräks denna gång😎 Det gick jättebra.

Här hemma gör jag lite övningar, främst för balansen men det är träning det med!

Det största problemet jag har är att jag inte äter ordentligt. Ibland äter jag för lite, ibland äter jag skräpigare än nödvändigt. Oftast handlar det om att jag äter för lite och för sällan. Får se till att ta tag i det!

Jag har valt att inte gå på någon diet (typ LCHF) eller utesluta massa olika saker från min kost. Jag äter det jag känner är vettigt och i vettig mängd🙂

Dvs äter jag t.ex pasta och potatis i vettiga mängder. Men dricker inte cola eller äter godis för det känns inte vettigt någonstans😎

Skönt att ha detta som min lilla dagbok. Den 8/10 väger jag mig, då är denna tråd 1 år gammal. Ska se till att skriva siffrorna på någon lapp eller så, och för skojs skull kolla 2018 igen🙂

[Tuulikki]
10/12/17, 6:31 PM
#24

Jag vägde mig i måndags och är nöjd med mitt resultat på 1 år!👍
Bara sedan jag började gymma har jag gått ner 4kg, känns toppen🙂 Märker självklart skillnad i övrigt också.

Idag var jag så himla seg på gymmet. Jag kom dit 30 minuter för tidigt (vi börjar kl 14 men min buss matchar inte helt perfekt). Valde att värma upp så länge så jag gick några km på löpbandet. Sen när de andra trillade in provade vi på lite spinning. Jag har kör flera gånger förut men det var ett tag sen nu. Lika roligt fortfarande!

Efter det lilla prova-på-passet gick vi till cirkelgymmet. Jag var helt slut efter att ha gått i rask takt först från bussen, sen på bandet och efter det suttit på spinningcykeln🤪 Det blev alltså ett väldigt lugnt pass styrkemässigt. Nästa torsdag ska vi prova på något annat, minns inte vad det hette tyvärr. Spännande!

På måndagar har vi ingen direkt gruppträning (ingen bokad sal, på torsdagar har vi cirkelgymmet för oss själva) så vi får se vad jag lägger fokus på då🙂

Härlig känsla i benen nu.

Honestyisdead
10/12/17, 6:46 PM
#25

🙂

[Tuulikki]
10/20/17, 10:08 AM
#26

Köpt ett gymkort nu så jag kan träna mer än 2 ggr i veckan. Har fått med mig pappa och mamma på det också! Blir lite mer peppande och roligt att gå tillsammans.

Gymmade igår. Mycket cardio men även en del i cirkelgymmet. Känns så jäkla bra att jag började med maskinerna på 3an och nu kör på 7-8!😃

Honestyisdead
10/20/17, 11:45 AM
#27

Kul med resultat :)

Annons:
[Tuulikki]
10/21/17, 8:27 PM
#28

Det blev en lång och en kortare promenad idag. Känns bra att våga gå ut. Jag hade mamma och hundarna med mig på första promenaden och sambon (och såklart hundarna) på kvällspromenaden. 

Jag har inte vågat gå ut kvällstid på väldigt, väldigt länge. Så det känns kanon.

Imorgon ska jag och pappa gymma🙂

[Tuulikki]
10/25/17, 11:17 AM
#29

Jag tränar på, ökar successivt. Och har äntligen börjat äta oftare! Dricker mer vatten än förr, har alltid druckit alldeles för lite.

Känner sug efter att gymma idag, har verkligen fastnat för denna typ av träningsform. Men någon vilodag måste jag ju ha, både för kropp och knopp🤪Ska iväg och gymma med den där gruppen imorgon.

[Tuulikki]
11/12/17, 8:00 PM
#30

Idag fick jag med mig sambon till gymmet. Han är stark, men tränar inte regelbundet. Jäkligt envis är han dock😉 Han sa malligt att han skulle göra exakt så som jag gör (samma motstånd, lika många reps osv). 

Det var en himla rolig syn!😂Stackarn var helt slut efteråt. Han såg helt knäckt ut när han drack vatten mellan maskinerna. Motvilligt (!) erkände han att jag är starkare och mer vältränad än han trodde 🏆 Han har aldrig följt med och tränat så den förändringen han har sett är min betydligt förbättrade kondition, och att han märker i vardagen att jag orkar mer.

Jag har alltid varit en sån klenis. Och jag gissar att jag inte ser ut att vara så stark i och med att jag bara ser tjock och kort ut. Kul att motbevisa😉Kan inte låta bli att vara lite skadeglad faktiskt. Där fick jag dig, älskling😃

Honestyisdead
11/13/17, 9:01 PM
#31

Hehe kul :)

[Tuulikki]
11/20/17, 8:12 PM
#32

Gaaah. Jag har såklart hamnat i träsket där man tränar och tränar men inget händer. Eller jo, det är klart det gör men jag märker ingenting. 

Vikten har jag inte kollat på ett tag, så den har jag ingen som helst koll på. Konditionen kämpar jag på med och det blir bättre. Jag tycker det är så jäkla tråkigt att köra cardio så jag undviker det så långt det går men inser ju att det också är viktigt och bra för mig.

Styrkemässigt känns det som att det tagit tvärt stopp. Som att jag tragglar på med samma motstånd varje gång och aldrig kan öka varken i vikt eller reps. Det går inte mer liksom🤔

Men! Jag har börjat våga mig ut mer och mer i det "stora" gymmet (det vanliga alltså, jag håller till mycket i cirkelgymmet). Det är roligt men såklart lite nervöst.

Jag förstår självklart att det kommer ge med sig och släppa snart igen och att jag då kommer känna att "wow! det händer grejer här!". 
Men ibland måste man ju få gnälla av sig lite😇

Honestyisdead
11/20/17, 8:31 PM
#33

#32 Om du inte ökar i vikter på gymmet kanske du får i dig för lite energi? Större muskler kräver mer.

[Tuulikki]
11/20/17, 8:40 PM
#34

#33 Så kan det mycket väl vara. Jag har blivit bättre på att äta men får nog ta och tänka på det ännu mer.

Annons:
[Tuulikki]
11/28/17, 12:56 AM
#35

Jäklar vad roligt det är att pröva nya maskiner😍Cirkelgymmet är härligt för att det är så enkelt och bekvämt, men det är så kul att jag vågar mig ut i vanliga gymmet med små steg. 

Starka ben har jag alltid haft så den styrkan behöver jag inte bygga upp på samma sätt som t.ex balans och armstryka. Meeen det är ju så roligt😃

Jag har börjat föra träningsdagbok i pappersform (mer siffror än text) bara så jag ser lite skillnad i hur det går och vad det kan bero på. Tränar fortfarande väldigt kravlöst utan att sätta press på mig själv men det är skönt för mig att kunna se att jag t.ex mått väldigt dåligt psykiskt en vecka och att det då inte är konstigt att jag inte har samma go och optimism som vanligt🙂

Hela förra veckan låg jag hemma sjuk. Längtade efter gymmet. Inte för att jag känner ångest och krav på att gå dit utan för att jag tycker det är kul. Detta trodde jag verkligen inte för ett år sen! Är så himla glad att jag hittat en träningsform jag tycker är roligt😍
Jag borde säkert träna mer kondition och på så sätt hoppas att det händer mer med vikten men styrketräning är ju hundra gånger så roligt😇😃

[Tuulikki]
12/13/17, 2:55 AM
#36

Jag har varit sjuk några veckor nu. Först fysiskt, sen psykiskt och nu både och.
Har inte varit på gymmet alls senaste veckorna men har kört några lättare pass här hemma.

Sambon säger att min mage ser mindre ut och mina föräldrar säger att de också ser skillnad. Roligt!

[Tuulikki]
4/18/18, 11:49 PM
#37

Hoppar bara in och säger att det går bra för mig😃Har fått köpa byxor i mindre storlek och jag är bra mycket starkare än jag någonsin varit!

Honestyisdead
4/19/18, 8:18 AM
#38

Kul när man kan köpa mindre kläder :)

[Tuulikki]
7/21/18, 5:48 PM
#39

Jag har gymmat sen september och tycker fortfarande att det är roligt, men tänkte gå på en yogakurs några tillfällen nu i höst. Blir spännande med en helt annan form av träning!🙂

[Tuulikki]
8/14/18, 11:28 PM
#40

Efter att ha stått still viktmässigt i flera månader (utom några kg uppgång i början på sommaren pga medicin..) träffade jag idag en dietist. Det gick bra och jag fick veta exakt muskelmassa, fettmassa osv. Fick beröm för mina muskler (42% av min vikt är muskler om jag förstod det rätt). Vi gick igenom mina rutiner och lade upp en liten plan som jag ska följa, och så ska jag dit igen om lite mer än 2 veckor. Känns riktigt bra att få proffshjälp nu 😊

[Tuulikki]
8/30/18, 3:58 PM
#41

Träffade dietisten idag igen. Har gått ner 4 kg fett och gått upp 2 kg i muskelmassa🙂

Annons:
[Tuulikki]
10/13/18, 7:12 PM
#42

Ytterligare -3 kg fett🙂

[Tuulikki]
12/6/18, 5:49 AM
#43

-10 kg står det på vågen hemma. Det är sen augusti. Ska till dietisten på tisdag och då blir det roligt att få mer exakta siffror vad som är upp i muskler och vad som är ner i fett 😊

Upp till toppen
Annons: