Annons:
Etikettrecept
Läst 1916 ggr
IaMiaMaria
2017-01-17 18:49

Behöver tips på nyttigt fika

Jag har alltid varit en sån där fika person. Gärna bjudit hem folk på fika. Men då har det ju varit kakor och pajer av olika sorter.

Men nu när jag vill gå ner i vikt.

Vad kan jag bjuda på som fika om jag vill ha besök? En slät kopp kaffe tycker jag är lite tråkigt i längden.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Noa-Nisse
2017-01-17 18:51
#1

Kanske fruktsallad? Eller knäckebröd med goda pålägg?

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2017-01-17 19:02
#3

Keso eller kvarg med tex bär.

Beror ju lite på vad du äter själv. LCHF? Kalorier?

IaMiaMaria
2017-01-17 19:18
#4

Jag räknar kalorier.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Honestyisdead
2017-01-17 19:20
#5

Då fungerar förslagen:)

OlgaMaria
2017-01-19 18:59
#6

Bananglass (mixa fryst banan med en liten skvätt vatten). Eller mixa kokosmjölk plus mango till en glass. Bär med grädde.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Honestyisdead
2017-01-19 19:28
#7

Banan och grädde är ju massa kalorier vilket kanske inte är idealt vid kaloriräkning ;)

OlgaMaria
2017-01-19 21:56
#8

Nej det såklart. Skrev bara vad jag själv tycker är bra alternativ. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IaMiaMaria
2017-01-19 22:19
#9

Tack för tipsen.  Tar emot alla tips så väljer jag själv vilka jag vill använda.

Banan är nåt jag äter ibland så det tycker jag inte är fel, även fast det är ganska mycket kalorier, men beror ju också på vad jag äter resten av dagen.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

nypisnina
2017-01-24 15:55
#10

Om du tycker om att baka så kika in på tasty-health.se och kolla hennes recept där, det finns proteinrika, kolhydratsnåla och kalorisnåla bakverk där. Har testat chokladbollarna och en kokos och hallonkaka - supergott och supernyttigt! Även enkelt att göra. 👍

IaMiaMaria
2017-01-24 16:51
#11

Tack för tipset, där fanns en hel del gott. Men tyvärr med mycket "konstiga" ingredienser som måste köpas, blir lite dyrt då.

Men som sagt tar tacksamt emot alla tips ni kommer på.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Devya]
2017-01-26 15:37
#12

Varför inte fortsätta att bjuda andra på kakor och liknande och själv stå över? Vet en hel del som gör så. :)

IaMiaMaria
2017-01-26 15:48
#13

Fast om jag bakar en kaka och bjuder på det så blir det ju en hel del över som då ska stå i min kyl eller frys. Det skulle inte funka tyvärr. Isf får jag gå på affären och köpa en bulle och bjuda min vän på, men tänkte att det både är trevligare för bägge parter att bjuda på nåt att äta tillsammans.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
_Fisken
2017-01-26 16:08
#14

Min syster bullade alltid upp med kakor o bullar o rulltårtor. Sen sade jag till att det vore bra med lite "smalare" doppa. Då kom hon med såna där tunna hårda smala bröd o sen olika mjukost. Det funkade fint.

[Tuulikki]
2017-02-04 06:32
#15

Dadelbollar (istället för chokladbollar) tycker jag är gott :) Vet inte hur (o)nyttigt det är dock.

poodlelicious
2017-02-04 11:26
#16

Fortsätt göra samma fika men ät lite mindre istället. Om du klarar det alltså.

[Devya]
2017-02-04 11:56
#17

#13 Varför skulle det inte fungera? Jag har ett par vänner som gör precis på det viset. :) De bakar en massa och en del hamnar i frysen. Då gäster ska komma på besök så kommer en del ut ur frysen. 

Förra året så åt jag själv inga sötsaker alls men jag såg alltjämt till att ha något gott att bjuda då jag fick gäster. De fick äta sötsaker och jag höll mig till mitt te. Ibland bjöd jag även på gurka och morötter med dipp och det åt jag även själv. Det kanske inte passar till "fika" träffar men så gjorde jag. :)

Honestyisdead
2017-02-04 12:00
#18

#17 Kanske för att ts som många andra inte kan ha frestelser hemma?

jag äter inte sötsaker och äter aldrig något till kaffet. Så när jag bjuder på kaffe bjuder jag endast på kaffe.

IaMiaMaria
2017-02-04 16:25
#19

Nä precis. Jag kan inte ha sötsaker hemma. Jag äter upp allt själv. Även om det är i frysen.

Köper jag nåt och bjuder mitt besök på så äter jag upp det som blir över sen när de gått.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Devya]
2017-02-04 16:57
#20

#18 Tja, om ts är lik min sambo så förstår jag mycket väl. 

Tycker inte att det är fel att endast bjuda på kaffe för den delen. :)

Annars kan det fungera att servera frukt, typ mango, persika och så vidare. Det är ju väldigt fräscht och gott. Kanske dock inte gott att äta det till just kaffe. :D

Annons:
IaMiaMaria
2017-02-04 18:38
#21

Jag har hittat några riktigt goda surdegskex med olika smaker, rosmarin är min favorit och så har jag nån philadelphiaost på det. Det tycker jag har varit ett bra alternativ och så har det blivit fruktsallad nån gång, men då är det godare med te, så det har varit lite kvällsfika. Kexen är goda till kaffe men funkar bra till te också.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Upp till toppen
Annons: