Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1276 ggr
meetthedark
2/27/17, 9:37 PM

Min resa

Jag har länge tänkt att jag måste ut och röra på mig lite mer. Mycket snack, liten verkstad. Tänkte nu alltså att det kanske fungerar lite bättre om jag faktiskt berättar det för någon och kanske till och med uppdaterar då och då? Inte vet jag, försöka kan man ju alltid 😃 Tanken är att jag ska sluta äta godis och dricka läsk i de mängderna jag idag äter och dricker. Problemet blir väl att faktiskt klara av detta men det är väl en strid i sig. Sen är tanken också att ut och röra på mig iallafall minst 5 dagar i veckan. När jag skaffat mig vettiga skor ska jag ut och springa men innan dess blir det längre promenader, långa cykelturer och lite "cykling" på maskinen vi har här hemma (vettetusan vad det är för något, man rör både armar och ben haha). Sen rider jag även en dag i veckan, inte så mycket om man jämför med vad jag gjorde förr men det är alltid något! Jag hoppas att det kommer ge något typ av resultat någon gång i framtiden. Frågan är bara om det är tillräckligt att röra på mig mer och ta bort det "onödiga" sockret och fettet? Kommer ju fortfarande käka potatis och pasta då det är det enda jag äter (tillsammans med diverse proteiner och sånt såklart). Om inte annat tänker jag testa för att se om det händer något!

Tänker inte skriva startvikt för det är inte det väsentliga här utan jag vill bli av med det extra fettet jag har skaffat, sen om jag ändå väger samma, mer eller mindre spelar inte så stor roll i slutändan så länge jag ser någon förändring på min kropp. 😃 Skulle dock vilja ha något eller några typ av delmål men jag kan inte riktigt komma på några så om ni har några typ av tips på detta får ni väldigt gärna dela med er!

Annons:
sp0ngeb0b
2/28/17, 8:35 AM
#1

Heja dig! Skickar all pepp för att det ska gå bra för dig 🙂

Jag tror definitivt att du kommer långt med att ta bort onödigt socker och fett till en början, speciellt om du äter mycket av det nu. Så det kan du ju se som steg 1 om du inte vill gå all in från början. Jag personligen förespråkar ingen lågkolhydratskost utan snarare att välja bra kolhydratskällor i stället. Alltså t.ex. fullkornspasta i stället för vanlig, råris i stället för vitt ris. Enligt egen erfarenhet är de inte särskilt svåra att byta ut heller, tycker fullkornsvarianterna är minst lika goda🙂

Om du inte tränar/rör på dig alls nu är det nog bra att mjukstarta med promenader, men det vet du nog bäst själv, bara lyssna på din kropp. Maskinen du har är nog en crosstrainer? Den är bra eftersom du använder hela kroppen i den! Så kör hårt enligt din plan skulle jag säga! Men glöm inte styrketräning, det är en viktig del i viktnedgång. Jag brukar köra lite styrkeövningar i trädgården eller vardagsrummet när jag kommer tillbaka från en löprunda. Inte något avancerat, typ benböj, utfallssteg, armhävningar, och liknande.

meetthedark
3/8/17, 7:17 PM
#2

Tack så mycket!

Googlade på crosstrainer och det ser ut som att det är en sån 😃
Funderar dock på hur man ska klara av att lägga ner med att det "goda". Självkontrollen på den biten är väldigt dålig alltså. Går jag i affären är det jättesvårt att inte plocka med en chokladkaka eller vad det nu kan vara, tänker att "jag kommer ju ångra mig sen om jag inte köper nu". Har jag något att göra har jag inget större sug efter socker och skulle jag få det om jag sitter hemma tar jag bara en kopp te och det fungerar så länge jag inte har något annat hemma haha. Har kört på ditt tips med styrketräning och har fått börja med en sak i taget för jag har verkligen tappat alla muskler och får träningsvärk för minsta lilla. Nu när det är kallt, snöigt och halt ute har jag tappat lite motivation till att gå ut och gå men kör lite på crosstrainern någon gång om dagen (får galen träningsvärk av den också haha) så det får väl duga tills jag kan ta mig ut.

sp0ngeb0b
3/9/17, 10:08 AM
#3

Jag tycker det låter jättebra 🙂 jag har också dålig motivation till att gå ut nu när det är kallt (förvisso ingen snö eller is hos mig, men ändå), och jag är totalt omotiverad till gym så för mig är det gruppass på gymmet som gäller.

Jag har också jätteproblem med att välja bort godis i perioder… Grejen är den att vissa perioder har jag absolut noll självkontroll och äter godis varje dag, medan andra går det jättebra och jag går hela veckor utan minsta sug. Har ingen aning om vad det beror på. Men jag tror för mig att det bara är att bestämma mig. Säga att nej nu köper jag ingen godis/choklad/glass i affären, och säger till min pojkvän att hjälpa till att övertala mig om jag är på väg att köpa. I stället köper jag hem frukt, grönsaker, goda teer och annat som är både gott och nyttigt som jag kan äta av ifall jag skulle bli sugen på något. 

Förresten, som delmål skulle du ju kunna ha t.ex. att sluta med onyttigheter (helt eller på vardagar), eller så kan du ju mäta midjan och se hur det förändras 🙂

Upp till toppen
Annons: