Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2112 ggr
gickan87
3/6/17, 6:29 PM

Diverse funderingar

Började den 2 mars att ersätta potatis/pasta/ris med quinoa och äta mer grönsaker till maten. Vill inte köra på nån speciell diet som jag kommer få ångest av om jag inte lyckas hålla den. Till frukost äter jag 1 propudding eller några majskakor med minikeso på. Dricker lightsaft eller vatten till. Äter lunch mellan 12-14 nån gång. Sedan vid 17-19 nån gånger äter jag kvällsfika och då är jag så extremt hungrig. Tar några majskakor och en frukt. Men blir ändå inte nöjd utan är hungrig hela kvällen. Kan vakna på natten att magen kurrar. Äter jag för lite? Nåt matigare jag kan äta? Går 2 promenader per dag, sammanlagt ungefär 2-2.5 timmar.

MVH Erika :)

Annons:
Herveaux
3/6/17, 6:35 PM
#1

Har du läst om LCHF? Jag vet att du inte var ute efter en diet, men jag ser det mer som en kosthållning för livet än en kort diet för att gå ner i vikt.

Den är perfekt för mig. Känns inte som att jag tvingats ge upp något jag tycker om utan mer att jag "slipper" äta sånt jag ändå tyckte var tråkig utfyllnad på tallriken (tex pasta och potatis). Bonus är att jag går ner i vikt (och kan hålla min vikt sen) och känner mig redan nu piggare och mindre degig.
Kan rekommendera att gå in och läsa eller ställa frågor på Kolhydrater iFokus, verkar finnas jättemycket kunskap där.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
3/6/17, 7:53 PM
#2

Du skriver att du inte vill gå på nån diet, men du går ju på en svältdiet.

Och ditt sug och din hunger på kvällarna gör att du äter en massa onyttiga saker.

Håller med föregående - kolla på Kolhydrater i fokus. Du kan äta dig mätt OCH gå ner i vikt.

gickan87
3/6/17, 7:56 PM
#3

#1 Tack, ska kolla där :)

MVH Erika :)

gickan87
3/6/17, 7:59 PM
#4

#2  Så jag äter för lite?

Var i min text läste du att jag äter en massa onyttigt på kvällen?

Jag äter mina majskakor och en frukt på kvällen. Fyller inte ut med något annat, eventuellt kan det bli en extra frukt eller nån morot 🙂

Men absolut jag ska kolla in kolhydrater i fokus 🙂

MVH Erika :)

Honestyisdead
3/6/17, 8:29 PM
#5

Ja du äter definitivt för lite. Det hoppas jag du inser. Och när man äter för lite kommer suget. Suget är det som brukar vara skadligt.

Matigare; fett

Sindri
3/6/17, 8:48 PM
#6

Majskakor och en frukt är definitivt inte nyttigt. Mest socker och andra kolhydrater.

Ägg, ost, nötter, avocado  har bra med näring och mättar. Fett är också bra, smör eller kokosfett. Det finns många bra tips på
http://kolhydrater.ifokus.se/articles/581c8d1a8e0e743cff00110b-lchf-kryssningen-2017?readstate=false

Annons:
gickan87
3/6/17, 10:31 PM
#7

#5 Okej tack. min första gång med att försöka gå ner i vikt så har noll koll på allt.

MVH Erika :)

gickan87
3/6/17, 10:33 PM
#8

#6 Okej, det visste jag inte om majskakor. Blev rekommenderad  att äta majskakor som kvällsmål av en bekant just för att dem skulle vara så nyttiga.

Tack för länken!

MVH Erika :)

Smultronsflickan
3/7/17, 9:49 AM
#9

Mycket protein är bra och mättar tycker jag :)  Lingongrova special med sylta på är en favorit just nu 

Fick också rekommendationen riskakor, men  det är liksom en grej som kan vara nyttigare än andra saker( som chips och snacks)  men ändå inte för nyttigt då det faktiskt knappt innehåller mycket näring

Ary
3/7/17, 10:02 AM
#10

Ägg i alla former är bra. Inget man blir tjock på heller. 😃

gickan87
3/9/17, 6:18 PM
#11

Är det vanligt att man får svettningar, känner sig frusen och seg/orkeslös samt krasslig mage när man gör såna här förändringar? (äta mindre men nyttigare)

Just nu ser min matsedel ut såhär

Frukost: 1 mörkt bröd med becelmargarin och magert pålägg te.
Lunch: quoinoa, grönsaker + tillbehör (kött, fisk fågel).
Kvällsmål: 2-3 kokta ägg 1 avocado, eventuellt 1 mörkt bröd om jag är hungrig.

Bättre?

MVH Erika :)

Sindri
3/9/17, 7:17 PM
#12

Becel???? Du kan inte mena allvar. Mer meningslös sörja får man leta efter.
Klart du blir frusen och orkeslös när du inte äter ordentligt.
Vill du gå ner i vikt och hålla dig mätt så läs här istället.

http://www.kostdoktorn.se/lchf

Honestyisdead
3/9/17, 7:24 PM
#13

#11 Det är tecken på att du får i dig för lite.

Men klart bättre!

Annons:
gickan87
3/9/17, 10:02 PM
#14

#12 Vad rekommenderar du för smör/margarin till mackan då?

MVH Erika :)

gickan87
3/9/17, 10:03 PM
#15

#12 Håller mig mätt på det jag äter :)

MVH Erika :)

gickan87
3/9/17, 10:05 PM
#16

#13 Okej, hur mycket ska man äta då? Ända skillnaden nu från förut är att jag i te äter något godis på kvällen (kunde äta 2 st 200 gram chokladkakor)

MVH Erika :)

Sindri
3/9/17, 10:15 PM
#17

Smör! Möjligtvis Bregott.

Smultronsflickan
3/10/17, 8:57 AM
#18

Jag använder Becel och det är inte för att det ska vara så nyttigt med alla omegamojsar…  Jag använder det för att det är bordsmargarinet av min preferens.  Det är inte fel att äta Becel, även om det kan ha och finns fördelar med riktigt smör

poodlelicious
3/12/17, 9:12 AM
#20

Sluta äta light och sötningsmedel och margarin och sånt skräp. Majskakor är bara bukfylla. Tomma kalorier som inte ger någon näring att tala om. Ät två lagade mål om dagen med en näve protein och ordentligt med grönsaker istället. Du mår dåligt för att du svälter dig själv.

Annons:
gickan87
3/12/17, 10:16 PM
#21

#20 Jag mår inte längre dåligt, såhär bra har jag inte mått på länge.

Första veckan tappade jag 2 kg.

Klarar inte äta mer än frukost och sen lunch. Ska jag äta middag också så kväljer maten mig. Därför jag tar nåt lättare till fika på kvällen.

MVH Erika :)

Sindri
3/12/17, 11:48 PM
#22

Om du fortfarande äter som du beskrev så svälter du dig i alla fall, och kommer att få betala igen det med råge så småningom, plus att du riskerar sjukdomar p.g.a. näringsbrist.

I en period av svält kan man komma in i ett tillstånd av lätthet och eufori, men det går snart över. Du kan äta bättre och ändå gå ner i vikt.

gickan87
3/13/17, 3:58 PM
#23

#22 Jag äter mer mat nu.

MVH Erika :)

Sarafiaklara
3/20/17, 12:31 PM
#24

Om du känner att du har dålig koll på vad som är bra att äta och hur mycket du bör äta kanske du kan kontakta din vårdcentral och se om det jobbar en dietist där som du kan få gå och prata med. Du skriver i början att du inte vill följa någon diet för att du mår dåligt när du bryter emot dieter men ditt matupplägg som du beskriver det här låter mycket mer begränsande än de flesta dieter.

Upp till toppen
Annons: