Annons:
Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 3130 ggr
BMIDaniel
3/7/17, 12:02 PM

Bantningsmetod: Läsa på om sjukdomar

Hej!

Jag försökte länge banta och misslyckades varje gång. Jag bestämde mig för att "börja på måndag" varje helg, men när måndagskvällen kom så fick jag bekänna mitt nederlag varje gång.

Men så en dag fick jag ett rejält wake-up call. Jag började läsa om diabetes på internet och blev fullständigt livrädd! Jag fick verkligen ångest av att läsa om diabetes (och då är det typ 2 diabetes vi pratar om nu).

Men att läsa om diabetes innebar en vändpunkt. Sedan jag läste om diabetes har jag gått ner i vikt och jag har börjat konditionsträna och nu kan jag springa. Förut kunde jag inte springa mer än 5 meter, men nu kan jag springa långa sträckor. Det är en skön känsla varje gång jag väger mig. Vågen är inte längre förknippad med ångest, besvikelse eller andra negativa känslor.

Som mest vägde jag 111 kilo, nu väger jag 98. Förutom viktminskning så har jag fått muskler och bra kondition. Jag väger fortfarande alldeles för mycket och jag är fortfarande i riskgruppen för diabetes, men vågen rör sig hela tiden i rätt riktning och konditionen blir stadigt bättre.

Så det är mitt budskap; om du inte har motivation att banta, eller om du inte lyckas med bantningen, börja läs om alla de sjukdomar som följer av övervikt och fetma. Det är den bästa metoden.

Lycka till allihop!

Annons:
Honestyisdead
3/7/17, 12:19 PM
#1

Grattis till motivationen. Tyvärr fungerar det inte för alla att läsa om sjukdomar.

BMIDaniel
3/7/17, 12:44 PM
#2

Håller med om att det inte fungerar för alla. Men det är ju känt att många som får en diagnos relaterad till viktproblematik lägger om sin kost och livsstil. Därför menar jag att det är bättre att börja gå ner i vikt redan före man drabbas av en tråkig sjukdom. Diabetes, förstörda leder och hjärt- och kärlsjukdomar är allvarliga sjukdomar.

Vi är inte byggda för att vara kraftigt överviktiga (jag är fortfarande alldeles för tjock). Vi har ju aldrig under evolutionen ätit chips och dipp :)

Ary
3/7/17, 3:15 PM
#3

#2 Där kan jag hålla med och massa processad mat och smågodis och en lista som är så lång att jag inte orkar gå in på den. 😉

BMIDaniel
3/7/17, 4:51 PM
#4

Sant Ary! :)

sp0ngeb0b
3/9/17, 10:19 AM
#5

Det där tycker jag också är skrämmande! Definitivt en av de största motivationsfaktorerna för mig. För ett par år sedan fick min pappa diagnosen diabetes och det gör bara att det känns ännu läskigare. Ska dock inte säga att det motiverar mig till att banta, eftersom det inte är något jag gör eller är intresserad av. Men det motiverar mig till att äta hälsosamt, träna mer och att många gånger välja bort det onyttiga.

BMIDaniel
3/9/17, 11:15 AM
#6

Sp0ngeb0b; Visst är det så! :) Tråkigt att höra att din pappa fått diabetes! :( Det är bra att du äter hälsosamt och tränar.  Även bra att du står emot onyttig mat :) Diabetes är ingen rolig sjukdom.

Annons:
BMIDaniel
5/12/17, 7:52 PM
#7

Uppdatering: Jag väger nu 95.4 kilo (när jag gjorde inlägget vägde jag 98 och innan dess 111). Jag går och joggar varje dag. Sen i måndags eftermiddag har jag gått och sprungit (blandat) totalt 7 mil i enbart träning och sen har jag gått ytterligare en bit utöver träningen.

Viktnedgången kanske går långsamt, men vikten går trots allt stadigt neråt :)

[Devya]
5/13/17, 10:52 PM
#8

Vill bara uppmärksamma att även normalviktiga kan få diabetes 2. Jag vet av en som fick det. Han är smsl som en pinne men äter väldigt ohälsosamt. Man kan alltså vara "fet på insidan" utan att det syns på utsidan så alla borde fokusera på att äta hälsosamt, oberoende om man är överviktig eller ej.

BMIDaniel
2/24/18, 6:10 PM
#9

Nåt viktmålet nu! Gått ner 40 kilo pga diabeteskräck och dessutom tagit blodprov som visar att jag har perfekt blodsocker och därmed ingen diabetes :)

sp0ngeb0b
2/25/18, 1:01 AM
#10

Wow grattis! Vad skönt!

Ary
2/25/18, 11:04 AM
#11

Grattis till att ha nått dit mål! 🙂 Hur tänker du äta nu, för att hålla vikten?

AilyAdams
2/28/18, 11:39 AM
#12

Grattis till målgången!

 **************************
Heter det De eller Dem?

tlover
2/28/18, 12:09 PM
#13

Grattis! Det är verkligen imponerande

l'm back

Annons:
Honestyisdead
2/28/18, 6:38 PM
#14

Grattis:)

BMIDaniel
8/4/18, 7:39 PM
#15

Var ett tag sedan jag skrev och nu har jag gått ner ytterligare. Väger 63 kg nu, vilket innebär en viktminskning på 48 kilo. Har ett BMI på 20 just nu och tränar flera gånger i veckan (löpning 1 mil x 3 = 3 mil sammanlagt i veckan). Jag har egentligen inga råd att ge eftersom jag la om kosthållning samtidigt som jag ökade den fysiska aktivitetsnivån radikalt. Men det finns ändå ett råd jag vill ge; uteslut aldrig några livsmedel. Socker är inget gift, det är inte beroendeframkallande och i normal dos är den enda faran att det ökar risken för karies. Så ät allt, men gör det med måtta. Både frosseri och svält motverkar god hälsa.

Honestyisdead
8/5/18, 1:56 PM
#16

#15 Socker är både gift och beroendeframkallande.

BMIDaniel
8/6/18, 10:50 PM
#17

Hera Man kan inte vara beroende av socker rent fysiskt. Men som med allt annat som är vi konsumerar så kan det bli svårt att förhålla sig till det. Vi har alla ett medfött sötsug, och hos vissa är detta sötsug mer uttalat än hos andra. Men det finns ingenting i vanligt raffinerat socker som skapar ett fysiskt beroende. Det är heller inte farligt med "skräpmat" i normala doser. Glass, godis, chips, läsk och liknande är helt okej att äta i normala doser. Men äter man det varje dag så kommer kroppen ta stryk. Då blir man överviktig.

Honestyisdead
8/6/18, 11:04 PM
#18

#17 Socker är det enda livsmedlet som man vet höjer halten av dopamin hos människan, så jag håller inte med.

Ary
8/6/18, 11:17 PM
#19

#17 På en hjärnkemisk nivå händer det definitivt massor av saker när man äter socker om man har en ätstörning.

tlover
8/7/18, 8:21 AM
#20

#17 Man kan till och med avvänja möss från heroin med socker. Jo man kan bli fysiskt beroende på socker

l'm back

Annons:
BMIDaniel
8/7/18, 10:27 AM
#21

Det är just sådant som gör att människor går upp i vikt och blir överviktiga och feta. De flesta vuxna i Sverige är idag överviktiga och barnfetman är ett gigantiskt problem. Det finns massa olika orsaker som samverkar till detta och det går inte att peka ut en enskild faktor. En av faktorerna är att Sverige är ätstört. Bara det faktumet att vi pratar om snabbmat som skräpmat samtidigt som vi (99 procent av oss) faktiskt äter snabbmat regelbundet. Kanske är det inte snabbmaten som är "skräp", utan vårt förhållningssätt till sådan mat. Om man som jag är en smal och vältränad man i 25 årsåldern med god hälsa så finns det ingen anledning att inte äta socker och annan onyttig mat då och då. Varför skulle jag späka mig själv? Jag har uppenbarligen gått ner närmare 50 kilo och dessutom klarat att hålla vikten (48 kilo för att vara exakt).

Honestyisdead
8/7/18, 10:35 AM
#22

#21 Nej 99% äter inte skräpmat regelbundet. Du sitter ju och hittar på saker och så diskuterar man inte.

Du har uppenbarligen inget sockerberoende. Då kan man självklart äta lite socker.

Är man sockerberoende kan man inte det.

tlover
8/7/18, 11:37 AM
#23

#21 min man tränar regelbundet, äter bra, har bra vikt (övervikt enligt BMI men snarare närmare undervikt när det gäller fettprocent. Han har helt enkelt mycket muskler) och han är sockerberoende. Förklara det tack

l'm back

BMIDaniel
8/9/18, 1:55 AM
#24

Hmm, ser att det kommit ett inlägg före mitt senaste inlägg som jag inte sett tidigare. Möjligtvis har jag missat av rent slarv. (Ary, det är ditt inlägg som jag missat tidigare. Jag svarar när jag sovit - är sömnlös hittills inatt pga värmen)

72mm
10/25/18, 2:17 PM
#25

#15 "Socker är inget gift, det är inte beroendeframkallande och i normal dos är den enda faran att det ökar risken för karies."

Vad är en "normal dos" av socker då? Det sötas så in i helvete i nästan allt nu så vill man slippa socker måste man i princip laga all mat från råvaror. Jag är fullständigt övertygad om att mycket av de "välfärdssjukdomar" (fetma, diabetes, hjärt- och kärl) vi upplever har att göra med ett på tok för högt intag av kolhydrater. 

Man kanske bygger civilisationer på kolhydrater från spannmål, men den mänskliga organismen har genom evolutionen inte blivit byggd för att gå på kolhydrater. Det var bara 400 generationer sedan vi nästan inte åt några kolhydrater alls.  Socker har aldrig varit en del av bas-kosten. I alla fall inte under längre perioder.  Så allt det sockret vi stoppar i oss nu kan nog med fog kallas för onaturligt. Och i de mängderna vi pratar om så är det definitivt ett gift, det har ihjäl massor av människor.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

sp0ngeb0b
10/25/18, 6:14 PM
#26

#25 Alltså, 400 generationer är ganska mycket… tror du inte att människokroppen har utvecklats under den tiden? Det är ju upp emot 10.000 år. Jag tror definitivt att kolhydrater är hälsosamt i sin ursprungliga form, dvs som frukt, grönsaker, spannmål, rotfrukter. Inte som raffinerat socker, godis, pommes så klart. Kolhydrater är hjärnans favoritbränsle och bara det gör att jag tycker kolhydrater är väldigt viktigt att få i sig. Men som sagt, jag hade gärna skippat raffinerat socker helt men det är svårt som du säger om man köper färdiga produkter och utemat. Så måla inte upp kolhydrater som boven, utan det raffinerade sockret och andra hårt processade livsmedel.

72mm
10/25/18, 6:41 PM
#27

400 generationer är inte så mycket på en evolutionär skala. Speciellt inte vad det gäller grundläggande metabola system. Kolhydrater är definitivt en av kroppens favoriter, vi har en bias att stoppa i oss kolhydrater (och framförallt söta saker) när vi kan. Det är troligen därför vi normalt tycker sött är gott. Varför? Just därför att det historiskt sett har varit mycket svårt att tillgodose energibehovet med kolhydrater, så när det väl finns (frukten är mogen) är det bäst att äta. Problemet är att det numer alltid finns ett överflöd. 

Ett överintag av kolhydrater är boven. Raffinerat socker är djävulen själv.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
sp0ngeb0b
10/26/18, 6:23 AM
#28

Jag håller fullständigt med om att överintag av kolhydrater inte är bra, däremot tror jag inte vi sätter gränsen på samma ställe. Du kanske har rätt om det historiska, jag vet ingenting om det. Däremot är jag övertygad om att ett högt kolhydratintag kan vara väldigt hälsosamt om man äter rätt. Jag tror verkligen inte att lågkolhydratskost är det bästa, inte på något sätt.

sp0ngeb0b
10/26/18, 6:26 AM
#29

Förresten - en annan sak som hör tråden till. För er som "skräms" av potentiella sjukdomar kan jag tipsa om Food Pharmacy, det är två tjejer som driver blogg och podd samt har gett ut några böcker och allt började med att de åt superdåligt och var oroliga över sjukdomar som diabetes, alzheimers och div hjärtsjukdomar. Böckerna, bloggen och podden handlar om vad man bör äta för att undvika detta, baserat på forskning och fakta. De snackar även en hel del om sjukdomar (åtminstone i podden), så i alla fall för mig blir det samma effekt som att själv läsa på om sjukdomar. Sjukt inspirerande i alla fall.

AilyAdams
11/2/18, 9:55 PM
#30

#28 Och då är vi tillbaka till frågan vad lågkolhydratkost är. Ta bort pastan och brödet och ringla lite extra olivolja över grönsakerna och du har lågkolhydratkost… I varje fall i jämförelse med en kost med mycket vitt mjöl och socker. 🙂

 **************************
Heter det De eller Dem?

Upp till toppen
Annons: