Annons:
Etikettkost
Läst 1016 ggr
Jungfru82
3/24/17, 8:15 PM

Hjälp med tips

Går upp i vikt..vet att jag äter fel och sedan tar det inte lång stund innan jag blir hungrig eller sugen igen…så jag behöver tips på bra måltider som gör att jag håller mig mätt lite längre…och behöver hjälp snabbt Jobbar inom restaurang och på eftermiddagen är det lättare att det sjunker ner en choklad boll istället för frukt och det vet jag inte är bra 😆 Försöker trycks i mig vatten

Annons:
tlover
3/24/17, 10:11 PM
#1

Är det bara det att det ska vara enkelt så kan du testa att se till att ha något nyttigt/kalorisnålt till hands som är enkelt att äta. Frukt behöver inte vara det enda alternativet, min man står sig tex på två rutor väldigt mörk choklad (minst 85%) och en liten näve mandlar eller cashewnötter. Det är pga den lilla mängden inte så många kalorier (även om det såklart är mer kalorier än samma vikt i sallatsblad) och han står sig på det.

Sen så är det nog mer än bara en chokladboll/dag. Med ett balanserat liv i övrigt så kan man klämma in en chokladboll/dag även om det såklart finns nyttigare alternativ. Vad är det annars för vanor som kan ha lett till ökad vikt? För orörligt liv? För stressigt liv? För stora portioner? För små portioner men du äter för ofta?

Vilken mat som håller en mätt länge varierar faktiskt men proteiner, bra fetter och långsamma kolhydrater är ju det klassiska för att hålla sig mätt länge. Även tex att tillsätta äppelcidervinäger eller liknande kan hjälpa

l'm back

Jungfru82
3/24/17, 10:48 PM
#2

Men ge mig något tips på bra frukost, lunch och middag?

tlover
3/25/17, 10:10 AM
#3

Det beror ju lite på, vad för slags kosthållning vill du följa? Hur reagerar din kropp på olika slags mat, är det snabba kolhydrater som är problemet (godissug)? Har du problem med gluten? Är det fett som är problemet? etc

Själv har jag sen jag flyttade hemifrån alltid ätit gröt till frukost, jag använder sylt nu men jag har tidigare använt mer naturliga källor som tex russin, kanel etc Jag har ätit både havregrynsgröt och bovetegröt.

Lunch och middag så har jag själv aldrig uteslutit kolhydrater men i perioderna som jag gått ner mest effektivt har jag varit mer noga med långsamma kolhydrater som fullkornspasta, quinoa, kokt kall potatis osv (nu tål jag inte gluten så nu är det svårt att hitta långsamma kolhydrater till sånt), mycket grönsaker, bönor, linser, ägg, sällan eller aldrig kött och isåfall kyckling eller fisk. Mat lagad från grunden utan massa tillsatser och lågt fettinnehåll är det som funkat för mig. Men för andra är det tvärtom. 

Det enda gemensamma som de flesta dieter har är väl egentligen mindre hel och halvfabrikat, mindre snabba kolhydrater och mindre transfetter.

l'm back

sp0ngeb0b
3/26/17, 4:08 PM
#4

Jag rekommenderar också gröt till frukost. Jag brukar äta havregrynsgröt med växtmjölk och skivad banan. Man kan lägga i bananen när man kokar gröten så får den en helt annan smak! Sedan kan man också strö på frön eller nötter för extra mättnad. Jag tror verkligen på att gröt är bland de bästa sakerna att äta till frukost.

Till de övriga måltiderna säger jag som tlover, det beror på vad du kan och vill äta. Men det viktiga är nog att ta bort allt onödigt socker, ersätta snabba kolhydratskällor med långsamma (fullkorn) och äta mycket frukt och grönt. Kanske kan du göra en smoothie och ta med dig som mellanmål på jobbet? Där kan du ju lägga i alla möjliga frukter, bär, grönsaker, frön, oljor osv… Gott och nyttigt!🙂

ashaltienne
3/27/17, 10:19 AM
#5

Det att du blir hungrig och sugen direkt är definitivt att du äter för mycket snabba kolhydrater. De gör att du snabbt får en blodsockertopp och sen en snabb crash. Långsammare kolhydrater, protein och fett gör att blodsockret ökar mycket långsammare så att du står dig bättre över lång tid. Jag skulle rekommendera att kolla upp lite GI-recept. GI är ett mått på hur snabbt du ökar blodsockret så högt GI är dåligt och lågt GI bättre.

Gröt är nog inte bästa frukosten eftersom det ofta är rätt snabba kolhydrater. Då är ägg ett bättre alternativ. Kokta ägg t.ex. eller kanske en omelett.  Ska man ändå äta gröt så är det bättre med så grovt som möjligt. Folk blandar ofta olika nötter, frön eller solros/pumpafrön i gröten.

Keso är en annan bra frukost blandat med frukt och nötter exempelvis som du nog står dig bra på.

Istället för snabba kolhydrater brukar jag köra mycket med bulgur men även exempelvis quinoa funkar bra. Det man bör undvika är allt bröd, pasta, vitt ris, potatismos etc. Kokt potatis är visserligen rätt högt GI men det är också väldigt mättande så det kompenserar rätt bra för det ändå. En vanlig rekommendation är att inte äta mer kolhydrater än som din knytnäve i storlek oavsett vilken typ av kolhydrater.

Sen att undvika sötsaker i alla former hjälper väldigt mycket.

Upp till toppen
Annons: