Annons:
Etikettkost
Läst 1790 ggr
Novelia
2017-05-21 15:44

Balans

Förra året gick jag ner 20kg med hjälp av hälsosamt, balanserad kost, promenader och joggingturer. Nu är jag på en normal vikt. Jag har inga svårigheter att gå ner i vikt utan mitt problem är att finna en balans nu när jag är klar. Jag älskar nyttig mat, men jag älskar även onyttig mat! Självklart vill jag kunna fika ibland, äta pizza någon gång då och då eller chips till kvällsfilmen. Mitt problem är att jag gör inte detta med måtta. Utan jag kan vräka i mig mängder varje dag, även mitt i veckan, för att sedan träna som en dåre och äta strikt under några dagar för att sedan börja om i den onda cirkeln. Jag kanske måste utesluta socker helt? Som ni ser är detta inte hälsosamt! Hur hittar jag en balans? VAD är en balans? Hur mycket onyttigt kan man äta och ändå räkna det till en hälsosam balanserad kost som är bra för min kropp? Hur står jag emot att överäta under perioder där det enda jag vil är att äta?

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
sp0ngeb0b
2017-05-21 16:03
#1

Jag är lite som du, förutom att jag fortfarande siktar på att gå ner i vikt. Jag älskar all sorts mat, både nyttig och onyttig. Jag tänker att det borde gå bra att äta en hel del onyttigt typ en kväll per vecka om man äter bra resten av dagarna. Själv känner jag egentligen inget behov av det onyttiga så länge jag har något annat att ersätta det med. Frukost, lunch och middag är ju enkelt att få nyttiga, men det är väl kvällsätandet som är mitt stora problem i alla fall. Är jag sötsugen har jag svårt att stå emot (även om det blir lättare och lättare), men om jag låter bli att tänka "nej jag får inte köpa godis" och i stället tänker "mm vad gott det är med fruktsallad" så går det bättre. Byt ut det onyttiga och fokusera på vad du får äta i stället för vad du inte får äta. Sen om du faller dit lite då och då gör ju inte så mycket.

Annielle
2017-05-21 16:29
#2

Kan ju även vara så att du får i dig för lite energi när du äter nyttigt?!? Är ju i så all Inte konstigt om du hamnar i ett tillstånd då du vräker i dig onyttigheter i stället för att kompensera om kroppen känner att den får för lite energi.. Blir ju ett ätstört beteende.

Att äta nyttigt är ju ett väldigt relativt begrepp för övrigt, det du tycker är nyttig mat kan någon annan anse är onyttigt.

Hur äter du när du äter nyttigt?

Kan du skilja mellan hunger/sug och känsloätande? Kan ju även vara så att det är ett sätt för dig att dämpa känslor/ lugna ner dig när du känner att det enda du vill är att äta?!? Är ju ett väldigt vanligt beteende som kräver att man hittar andra sätt att hantera sina känslor på, t.e.x. avslappningsövningar, yoga, mindfulness…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Novelia
2017-05-21 19:35
#3

#1 av just den anledningen så har jag lagt ett av mina stora mål på kvällen innan jag går och lägger mig. För då vet jag att oavsätt hur sugen jag är på dagen så har jag mitt sista kvällsmål. Jag håller mig också mätt till dagen efter och när måltiderna börjar om vilket gör att jag oftast är balanserad resten av dagen. Däremot om jag äter onyttigt så blir det en ond spiral av att jag ska kompensera och hålla på, vilket gör att jag inte äter mina mål som jag borde och sen trycker i mig onyttigt igen. Att ens beslutsamhet ska vara så vag :(

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
2017-05-21 19:43
#4

Jag tror ändå att jag äter ganska mycket när jag väl ska gå ner i vikt. Jag äter 6 gr om dagen. Exempel: Frukost fiberhavregrynsgröt med äpple, nötter, russin och mandelmjölk. Mellanmål ägg och nötter Lunch lax bulgur grönsaker Mellanmål kvarg och frukt Middag kyckling grönsaker och potatis. Mellanmål keso pumpakärnor och ett äpple. Det stämmer till viss del det du skriver om energin. När jag väl äter något onyttigt så försöker jag kompensera det och tappar därmed den balans i kosten jag hade och det tar så lång tid att komma tillbaka igen. jag tror inte att jag är en känsloätare. Jag är varken deprimerad stressad eller dylikt i mitt liv men jag älskar att ha något att tugga på. Jag älskar bakelser, choklad och pizza!

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
2017-05-21 19:44
#5

#2 ^

I have no sympathy for people without empathy

[Devya]
2017-05-21 21:51
#6

Jag är likadan men med skillnaden att jag försöker inte sen träna intensivt eller dylikt. Sen äter jag bara onyttigt en eller två ggr i månaden så det syns ju ingenstans. Mitt tips är att få du köper hem något onyttigt så köp inte för mycket. Jag brukar numera köpa bara typ en bakelse och sen lite frukter och kanske en salami korv som lite saltigare tilltugg. Alltså jag försöker köpa lite nyttigt och inte enbart onyttigt. Då blir balansen enklare att hålla.

Annons:
Scorpio97
2017-05-22 12:00
#7

Jag kan inte äta "lagom mycket" socker. Det räcker att jag äter en chokladbit, så vill jag ha en hel chokladkaka en sekund senare. I första hand äter jag allt sött(/kolhydrater) som finns hemma, och när det tar slut så går jag och köper mer eller så bakar jag något. Sen gör jag det varje dag tills jag klarar av att bryta det. Försöker att inte kompensera för det efteråt, men det händer ibland trots att jag vet att det är dumt. 

Så jag har insett att enda sättet att hålla en hälsosam kost för mig innebär att jag måste ge upp socker och en del kolhydrater helt. För annars kommer jag vräka i mig socker dagligen förutom kortare perioder där jag istället har en massa sockersug/-abstinens. Så för mig är lösningen lågkolhydratkost samt att äta bara en-två gånger per dag. Då är sockersuget hanterbart, tills jag lurar mig själv och tror att jag kan äta en chokladbit utan att det blir något mer och så är jag tillbaka på ruta ett igen. Exempelvis pizza kan jag dock äta utan att trigga, problemet är då att jag förmodligen kommer vilja ha ett glas cola till pizzan och då är det kört igen. 

Så för mig går det inte att ha en balans, det är allt eller inget. Jag är dock både sockerberoende och känsloätare, så förhoppningsvis har du ett friskare förhållande med socker/mat än mig och kan hitta en balans :)


//Jessie

Novelia
2017-05-22 19:29
#8

#6 problemet är att det inte är jag som köper hem utan sambon. Men han äter ju inte sen utan låter det ligga och så äter jag upp allt för jag kan inte ha sådant hemma. Hans lösning på problemet är: men ät det inte då om du inte vill. man kan ju tro att med den nivå av förståelse så har han aldrig någonsin drabbats av ett sug! #7 jag är precis likadan :( Lyckas jag att bli av med detta sug igen så blir det absolut NOLL sötsaker. Denna gång kom det vid påsk. Unnade mig lite sött efter att ha låtit bli i 2 månader. Nu är det hopplöst…

I have no sympathy for people without empathy

Annielle
2017-05-22 20:47
#9

Jag har hållit på att kompensera så där själv väldigt mycket tidigare och då inte kunnat hålla balansen alls och var rädd att gå upp i vikt om jag inte kompenserade.

Men så slutade jag med kompenserandet trots rädslan för att bli fet och hittade en bättre balans eftersom kroppen och hjärnan fick jämn energi och gick ju inte upp i vikt av det.

För min del är det framför allt känsloätandet som är ett stort problem, men även att socker triggar i gång mer begär. Jag äter mer fett nu än vad jag någonsin har gjort för att jag håller sockersuget borta lättare då (bra fetter som olivolja, kokosolja, mandlar, paranötter, valnötter och lite rent smör)

Men har ALDRIG sötsaker och sådant som jag vet att jag inte kan låta bli hemma, förstår verkligen att det inte fungerar att inte äta sådant när din sambo har sådant hemma, låter som ni skulle behöva ha ett RIKTIGT snack om detta och att du då berättar för honom att det verkligen inte fungerar så för dig att du bara kan låta bli hur lätt som helst när det finns hemma.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: