Annons:
Etikettträning
Läst 2210 ggr
[chimpy]
6/13/17, 1:45 PM

Whey-80 hur räknar man?

Näringsvärde per 100 gram.

Är det beräknat på torrt eller när man blandat det med vatten/mjölk?
Eftersom jag försöker ha så god koll på kolhydraterna som möjligt är det en stor skillnad på om det räknas som torrt eller blandat med vätska. Jag blir så förvirrade av sådant här :(

Någon som vet?

Annons:
Scorpio97
6/13/17, 2:00 PM
#1

Vanligtvis så anges det i den form som produkten är i. Så om du köper pulvret torrt så ska näringsvärdena gälla torrt :)
Annars brukar det stå typ "näringsvärdena gäller för x dl pulver blandat med x dl vatten", så att man vet vad exakt det gäller.


//Jessie

[chimpy]
6/13/17, 2:12 PM
#2

Står inte så i näringsinnehållet där, står bara näringsinnehåll per 100 gram.

Sedan de olika smakerna och vad de innehåller.

Så borde vara torrt.

1 dl är väl 100 gram så ca 3.8 kolh per drink enligt mina beräkningar.

Honestyisdead
6/13/17, 2:18 PM
#3

#2 Är du säker på Det? Jag vill minnas att pulvret väger väldigt lite.

Scorpio97
6/13/17, 2:21 PM
#4

Ja, då ska det vara torrt det gäller :) 

1 dl är inte alltid 100 gram, det beror på vad det är. När jag googlar verkar det som att 1 dl Whey 80 väger ungefär 37 gram (men jag hade vägt själv för att vara säker)


//Jessie

Honestyisdead
6/13/17, 2:23 PM
#5

Googlade och 1 dl är 37gram.

Alltså1.85g kolhydrater.

[LadyK]
6/18/17, 2:54 AM
#6

http://www.gymgrossisten.com/whey-80

Har med per portion i den ena tabellen, 37 gram inom parentes om du vill se de olika smakernas innehåll.

Annons:
[chimpy]
6/21/17, 11:41 PM
#7

Hehe, glömde bort att jag skrev detta, haha. Ja, det visade sig att 1 dl väger mindre än 100 gram, 37 gram rättare sagt och det stämmer #5 =)

Blev bara mer positivt för min del, ju mindre kolhydrater desto bättre :)
Fick hem påsen för några dagar sedan och det stod mer detaljerat på den.
Gott var det också.

sp0ngeb0b
6/23/17, 2:47 PM
#8

#7 Om du vill dra ner på kolhydrater kan jag tipsa om isolat i stället för "vanligt" proteinpulver. Jag brukade dricka shake på vassleisolat förr (innan jag var vegan), och grejen med det är att det inte innehåller socker, kolhydrater eller fett samt mindre kalorier (tror jag) än vanligt pulver. Möjligen inte lika gott men det varierar nog mellan märkerna. 

Jag testade massa smaker när jag skulle köpa vassleprotein och jag gillade Whey-80, framförallt vanilj men de är ju inte isolat. Fitnessguru har gott vassleisolat som är lite dyrare än Whey-80 så det beror ju på hur du prioriterar. Detta köpte jag, smakar choklad och är faktiskt väldigt gott (för att vara proteinpulver, alltså). Tror det finns portionspåsar att köpa för att prova.

Bara ett tips ifall du inte kände till det :)

Upp till toppen
Annons: