Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2706 ggr
Kninen
6/13/17, 10:44 PM

Hjälp, går ej ner i vikt, oavsett.

Hej! Jag är lite smått överviktig, inte extremt, men har lite hull så där. Saken är den att jag har alltid vart lite "småtjock", hela mitt liv, från att jag var kanske 5-6år, och har velat göra något åt det nu de senaste åren. Jag gillar inte att äta, inte för att jag har ett ohälsosamt förhållande till mat, utan för att jag helt enkelt tycker det är så fruktansvärt tråkigt, känner så för många fler behov än att äta (sova, bland annat), så det handlar inte bara om maten. Men jag gör det ändå såklart, precis som att jag sover ändå, hade nog inte mått speciellt bra annars. Har det senaste året bytt ut alla måltider förutom en mot måltidersättning, i början var det pga att jag slipper laga mat och det går snabbt och lätt, men att gå ner i vikt är ju ett plus. Middag äter jag med min sambo efter jobbet. Blir mellan 1000-1300 kalorier per dag, och så gott jag minns så har jag aldrig direkt "överdoserat" i mat under min uppväxt heller. Men jag går inte ner en gnutta i vikt, inget alls verkligen. Inte vågat gå in på ännu mindre kalorier/dag då jag hört att det kan ge motsatt effekt istället, och det vill jag ju inte. Funderar nästan på att gå till läkare och kolla med dom, känns nästan som att det är något fel på mig. Har kollat ytterst lite på kosttillskott, men kan ingenting om sånt så har inte testat något. Tränar lite då och då. Någon som har något tips/idé?

Annons:
Honestyisdead
6/14/17, 7:19 AM
#1

Gå till läkare. Du äter extremt lite och jag kallar det svält!

Andy1212
7/18/17, 4:47 AM
#2

Ligger du på kaloriunderskott går du ner i vikt.

[LadyK]
7/18/17, 9:29 AM
#3

Det är inte alltid så enkelt att "ligga på underskott och gå ner i vikt" har själv lärt mig den hårda vägen vad en metabolic damage ställer till med. Att ligga på extremt underskott och ändå inte tappa i vikt till att ligga på ok underskott och gå upp i vikt. Har haft ett helsike med att kunna öka på kalorierna igen. 

När man skadat sin ämnesomsättning behöver man hjälp med att komma till rätta med det igen. Min kropp valde att stänga av andra funktioner snarare än att tappa vikt. Bland annat gick min temperatur ner med ett par grader vilket är plågsamt jobbigt, fryser konstant alltid trots att det är varmt runt omkring mig. 

Hoppas du tar tag i det TS och går till läkare/dietist för att få hjälp.

nypisnina
7/28/17, 1:37 PM
#4

Har själv upplevt det du skriver om. Det du gör när du bara äter pulverdieter och sen en middag på kvällen är att du berättar för kroppen att den inte får tillräckligt med energi, vilket i sin tur gör att den sparar den måltiden du äter. Metabolic damage som #3 skriver om är du på väg in i om du fortsätter. Din kropp reagerar precis som den ska, särskilt om du har hållit på såhär så länge. Min kropp har alltid reagerat dåligt på för lite kalorier. Så mitt tips är att börja äta frukost, lunch och middag och mellanmål om du är hungrig. Ät nyttigt, inga stora mål och satsa på långsamma kolhydrater, nyttigt fett och protein, då håller du dig mätt, ditt blodsocker håller sig på en bra nivå och du lär dessutom din kropp att du ger den näring, vilket över tid kommer att göra att den inte sparar på varje kalori som du äter. Beroende på hur länge du har hållit på såhär med måltidsersättningar så kan du gå upp lite i vikt när du kommer upp i en normal kalorinivå, men det har också att göra med hur gammal du är och så vidare, så du kan bli viktstabil också, vilket du ju redan är. Satsa på att äta bra mat och bli viktstabil, när du sedan har hållit en vikt så börjar du dra ner på kalorierna för att gå ner i vikt, men du behöver lära om din kropp först för att sen kunna fungera normalt. Gå upp till minst 1800 kcal med nyttig mat, håll dig ifrån dålig mat, så är risken mindre att du går upp. Det är dock viktigt att du äter bra mat och håller dig viktstabil åtminstone ett par månader innan du börjar dra ner på kalorierna. När du sedan börjar dra ner på kalorierna så börja gärna med att dra ner ca 500 kcal om dagen och promenera gärna upptill, då kommer det att hända grejer, men en skadad kropp går inte ner i vikt, och det är det du har nu eftersom du inte tappar något. Lär om och gör rätt och man behöver inte laga mat för att äta nyttigt och bli mätt och må bra.

Om du inte kan, så är det väldigt viktigt att du får hjälp, för så som många andra skrivit så svälter du dig.

graleh
8/7/17, 2:40 PM
#5

Jag har varit i din sits. Svält mig själv i hopp om att gå ner. Kroppen ställer in sig på svält och går upp i stället. Och du riskerar att bränna ut kroppen totalt och sabba organen.  

Käka på!

När jag bytte till Paleokost istället för lågkalorikost trillade allt loss. Det kan vara jobbigt i en början om man har t.ex. sockerberoende, men det är värt det, jag lovar. Paleokost var det enda som gjorde så jag gick ner i vikt. LCHF gick jag upp av, GI låg vikten konstant.. Paleo är kanon. 

Idag äter jag Paleo + låghistaminkost vilket är ännu bättre :)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Upp till toppen
Annons: