Annons:
Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 1940 ggr
Frågvis1
2017-09-10 16:29

Vattenfasta?

Tänkte vattenfasta i en vecka. Någon som provat? Bra & dåliga effekter av det? Tänkte att det kan vara bra för kroppen att avgifta sig? Efter vattenfasta hade jag tänkt börja med detox i två veckor och bara köra på färska grönsaker och frukt.

Annons:
Honestyisdead
2017-09-10 16:51
#1

Ser inget bra med det. Är knappast hälsosamt. Du lär må dåligt, sakna energi och få huvudvärk. Dessutom ha sänkt immunförsvar.

Mli.H
2017-09-11 15:57
#2

Kör då hellre en smoothiefasta på frukt och grönsaker så får du fortfarande i dig näring

Namiko
2017-09-11 17:36
#3

Vattenfasta är bara ett finare ord för svält. Din kropp är gjord för att detoxa medan du äter mat, man behöver inte fasta alls för det, man kan däremot underlätta kroppens jobb genom att äta nyttigt. Vill du verkligen fasta så är smoothies det bästa sättet så du får i dig vitaminer, mineraler, energi och fibrer. Man måste dock äta något med fett i också för att kunna ta upp fettlösliga vitaminer, i smoothies funkar avocado bra till det. Fibrer är jätteviktigt för en hälsosam tarmflora, på ren vattenfasta så får tarmfloran ingen mat alls och du kan få problem med matsmältningen när du väl börjar äta igen då tarmfloran måste börja om från noll.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Effie
2017-09-13 16:06
#4

Tja. Du svälter inte genom att vattenfasta en vecka. Detoxa vill jag inte kalla det. Sedan beror det ju på din kropp, vad du äter fore och efter… Varför måste du slå på stort direct? Pröva en dag eller två dagar; se hur du mår? Om du nu absolut vill fasta.  Se till att få I dig vätska, och salt. Det finns en hel del folk som fastar mer eller mindre regelbundet; jag hör inte dit så jag har Inga större erfarenheter.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mli.H
2017-09-18 22:25
#5

När det gäller fasta tycker jag mycket om 16:8 h regeln eller "intermittent fasting" där man äter 8 h och fastar 16 h på ett dygn. Eftersom då ändå sover hälften av dessa timmar så innebär det egentligen bara inget sent ätande och ingen frukost. Efter 12 h sjunker insulinnivåerna i kroppen och kroppen börjar bränna fett för energi. Håller du det i 16 h så bränner du fett i 4 h (i princip) eller tills du börjar äta igen. Detta gör man varje dag och anledningen till att man inte håller fastan längre är för att efter 72 h börjar kroppen bryta ner muskler istället, vilket man vill undvika. 4 h fettbränning per dag är tillräckligt, effektivt och utan större kostnader. Dessutom känner jag personligen att man lättare håller sig mätt under de 8 h man äter. (förlåt för denna nördrant, jag tycker bara väldigt mycket om denna metod)

Honestyisdead
2017-09-18 23:49
#6

Och jag förstår inte att du ts kallar det avgiftning. Om något så börjar ju kroppen hålla i det den kan när den märker att inget kommer in.

Kör på frukt och grönsaker direkt istället. Då kommer nyttigt in och skiten ut.

Annons:
chrand
2017-12-07 18:52
#7

Jag har "saftfastat" sedan jag var 18, dvs började för över 30 år sedan. Har alltid mått oförskämt bra av detta. Två gånger om året i 14 dagar. Men slutade efter 15

år.

Just nu är jag inne på min 4:e dag på årets fasta. Denna gången kör jag bara vatten och örtté. Inga som helst problem. Till saken hör att jag äter snarlikt LCHF så därför går juicer tvärbort. Min erfarenhet är att man mår förvånansvärt bra under en fasta, MEN det vanskliga är alltid att börja äta igen. Stor varning för att det kan trigga igång hetsätning. (Det var därför jag slutade för 15 år sedan.) Klarar man att trappa upp försiktigt så rekommenderar jag alla att fasta.

Det är ingen svält så länge du har ett förråd på kroppen.

OBS! Ingen fasta för den som medicinerar! Fastan gör mediciner mer potenta

så det kan bli riktigt farligt. Man måste vara helt frisk.

Lycka till med din fasta! Skulle du drabbas av kramp i fötter/ben, lös upp lite salt i

varmt vatten.

Upp till toppen
Annons: