Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1757 ggr
Mli.H
2017-09-11 16:08

Helgfrossa

Ännu en helg åt helvete!
Är riktigt duktig på vardagarna men när helgen kommer går allt utför, inte med flit men på grund av att man träffar kompisar, går på middagar eller är ute och festar. 

Några tips till nästa helg vad man kan göra för att hålla sig nyttig trots att man blir bortbjuden?

Annons:
Mli.H
2017-09-11 16:12
#1

Som ungdom blir det ju något festligt varenda helg och för mig blir det inte sunt att stanna hemma bara för att vakta vikten. 

Denna helg blev det exempelvis en kväll på io med killen där (mellan 23-06 på natten) där jag satte i mig en hamburgare och nachos i brist på trötthet och annan mat. Under lördagen var det kräftskiva där det är allmänt socialt att äta gott och dricka mycket alkohol, de flertal snapsen ledde till en hel del godisätande efteråt. 

Jag vill ju kunna slappna av och ha kul utan att överäta, hur brukar ni göra?

sp0ngeb0b
2017-09-18 08:26
#2

Jag personligen brukar försöka se till att åtminstone inte äta onyttig mat. Det brukar gå bra så länge jag inte är jättehungrig, och om det finns nyttig mat tillhands så går det också bra. Fixa fyllekäk i förväg ifall du vet att du brukar vilja äta när du kommer hem. Ta med egna, lite nyttigare snacks till festen (du kan ju hälla det i en skål och bjuda alla på det om du vill). Eller, det allra enklaste egentligen, låt bli alkoholen. Alkohol är ju inte alls bra för viktnedgång, själv försöker jag dra ner på det i perioder men jag förstår ju att det är svårt/tråkigt att låta bli när alla andra dricker. Men: är du nykter tar du förmodligen bättre beslut samt att du inte riskerar att få någon hemsk bakisdag nästa dag då du endast vill trycka i dig pizza. Du behöver ju iofs inte vara helt nykter, men om du bara ser till att inte bli mer än lite småfull så tror jag du kan hålla dig!

Mli.H
2017-09-18 22:15
#3

Bra tips, särskilt det där med att fixa fyllekäk i förväg. Går att applicera på bakisdagarna också genom att se till att man har färdiga matlådor och mellanmål. Ska pröva med sockerförbud (för jag försöker undvika det ändå), tror att det är lättare att undvika det helt än att försöka hålla mig till lagom portioner :)

sp0ngeb0b
2017-09-20 17:22
#4

Ja precis så känner jag med! Jag har aldrig problem att undvika godsakerna innan jag börjar äta, men om jag tar en bit är jag fast sen, tyvärr 😭 Men när det kommer till mat finns det ju alltid bättre och sämre alternativ. Det är (antar jag? haha) bättre att fixa egen pizza eller varm macka i stället för att köpa hämtpizza, om det nu är det man är sugen på dagen efter. Alla dagar kan man ju inte vara på topp, så jag känner att man får i så fall välja det bästa av två "sämre" alternativ. Och jag försöker att alltid spara mina sådana dagar till bakisdagar. T.ex. om jag sitter en onsdag och är sugen på chips, så kan jag tänka att jag sparar det till på söndag för då kommer jag att ligga hemma bakis och också vilja ha chips. Funkar ganska bra faktiskt!

Mli.H
2017-09-20 17:43
#5

För mig brukar det bli pizza eller toast endast för att jag kräver något snabbt, lätt och gott. Gör jag i ordning något gott i förväg, exempelvis böntortillas som jag älskar så mycket (med kanske lite extra ost på för dagen), så borde bakisdagarna inte gå ut så mycket över min deff 😃

Honestyisdead
2017-10-07 12:08
#6

Lättast är att strunta i alkohol. Den gör att man tänker annorlunda och är ju inte nyttig alls. Man kan ju festa utan det. Man måste ju prioritera.

Annons:
Upp till toppen
Annons: