Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1795 ggr
[sorgsenfigur]
2017-11-08 00:37

Är min vikt normal? (dum fråga)

Jag väger cirka 61 kg och är cirka 165 cm lång, jag har alltid tyckt jag ser större ut än många andra har en ganska stadig kroppsbyggnad från första början.. dock ser jag aldrig riktigt tjock ut iaf enligt vad jag själv och andra tyckt, har alltid haft en dröm å va smal..(se smal ut) vägde 56 ett tag och då var det några som tyckte jag såg för smal ut till min kroppsbyggnad trots detta är en superhälsosam vikt så ser det olika ut för alla, jag vet 61 kg räknas som normalvikt till min längd om vi nu bara ser till BMI, men är det många som väger runt det här? Känns som alla man frågar väger typ 50 och jag vet det är normalt också, vi alla ser olika ut och har olika förutsättningar. Vet inte  vart jag vill komma med det här, om ni bortser från BMI är min vikt enligt er "hälsosam" ? jag vill gå ner.. men känns som jag inte vet om min vikt ens är ok just nu..

Annons:
Stallmima
2017-11-08 01:13
#1

Din vikt är normal tycker jag, du kan ju börja äta hälsosamt för viktens skull. Mycket frukt och grönsaker

Scorpio97
2017-11-08 12:36
#2

Jag är lika lång som du och jag har 60-65 kg som målvikt, jag trivs bäst med den vikten. Dom gånger jag har vägt mindre än så har jag inte känt mig bekväm. 

Men vågen säger egentligen inte så mycket. Två personer med samma höjd och vikt kan se helt olika ut. Sen är det ju inte säkert att en person som säger att h*n väger 50 kg faktiskt gör det. Om man tror att "alla andra" är eller gör på ett visst sätt, är det enkelt att tänja lite på sanningen för att man inte vill sticka ut. 
Oavsett så bör man inte jämföra sig med andra. Du har din kropp med egna förutsättningar, och det viktiga är hur du mår - inte vad vågen säger. 

Sen är det såklart alltid bra att äta nyttigt och att träna då och då. Men det är bättre att göra det för att man vill må bra än för att det ska stå en viss siffra på vågen :)


//Jessie

Effie
2017-11-08 12:39
#3

Vikten är en siffra. Den är inte så intressant. Har du mycket muskler eller mycket fett? Det framgår inte av vikten.  Utseende, mått, klädstorlekar säger mer.

Jag skulle saga träna lagom och ät bra (och som lchf-are rekommenderar jag inte frukt, även om jag inte nödvändigtvis avråder heller. Det beror på)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

VeilofElysium
2017-11-08 16:01
#4

Är lite kortare än du och väger ett par kg mer, jag tycker själv att jag ser stor ut vissa dagar trots att jag är rätt så muskulös och inte alls (om man kollar utifrån mått) är tjock. BMI tycker jag är så dålig måttstock och det tar inte hänsyn till muskler eller benstomme.

Träna och ät hälsosamt, unna dig i bland.. Ha en sund relation till dig själv. Kan hända att du går upp lite kan hända att du går ner. Balans är alltid bäst och mest långvarigt.

sp0ngeb0b
2017-11-09 06:24
#5

Jag är några cm längre än du, men väger över 10 kg mer än dig. Jag har ganska kraftig benstomme och en del muskler så jag försöker att inte titta för mycket på vågen. Den kan bli ganska missvisande för oss med kraftig kroppsbyggnad har jag fått för mig? Gör hellre som andra sa och titta på bilder, mät osv om du vill märka förändring. 

Jag tränar i alla fall en hel del och äter hälsosamt, samt jobbar på att bli mer nöjd med min kropp som den ser ut. Det känns som det bästa för mig. :)

Fransu
2017-11-20 17:04
#6

#5 Men jag har läst/hört någonstans att det där med "kraftig benstomme" bara är nys. En kvinnas benstomme väger mellan 9-13 kg om jag inte minns helt fel, och det är ju ganska lite i jämförelse att dom flesta vuxna kvinnor åtminstone väger över 50 kg. Men jag vill inte vara kaxig och säga bestämt att det är såhär, men jag är rätt säker på att jag hört eller möjligen läst det någonstans för inte allt för länge sedan.

Och TS, din vikt låter helt normal till din längd. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Fransu
2017-11-21 15:04
#7

Jag googlade om vikt på benstomme och läste mig fram till att en vuxen människas benstomme väger ca 18% av ens vikt. Så det finns inget "kraftig benstomme". Visst, en som väger 100 kg har tyngre benstomme än någon som väger 50 kg. Så det verkar som att stommen anpassar sig efter ens vikt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

sp0ngeb0b
2017-11-22 06:12
#8

Hmm okej, spännande. Känns ju dock väldigt orimligt att benstommen ökar i vikt när övriga kroppen gör det. Trodde benstommen var just benen, och de är väl som de är?

Scorpio97
2017-11-22 10:20
#9

#8 Benstommen bryts ner och byggs upp igen hela tiden. Ökad vikt ger ökad belastning även på skelettet, så om man ökar i vikt så får man starkare (och tjockare/större) benstomme. På samma sätt som att om man belastar muskler (tränar) så bryts dom mer, men blir något starkare när dom byggs upp igen. 

Så har jag förstått det i alla fall, sen är det väl mycket mer avancerat egentligen gissar jag :)


//Jessie

Fransu
2017-11-22 12:06
#10

#8 Precis vad jag tänkte då jag första gången hörde talas om det. Lät väldigt märkligt i mina öron. Men det kanske är som Scorpio97 skriver.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[SweetSunday]
2018-01-30 21:25
#11

Det här var ju en relativt gammal tråd, men även om själva skelettet väger 18% av ens vikt så kan ju skelettet vara olika uppbyggt eller? Typ om man har smala axlar och smala höfter väger man ofta mindre än om man är bredaxlad med bredare höfter? Man kan ju liksom vara mer eller mindre nätt byggd 🙂 Men det kanske har med något annat att göra?

sp0ngeb0b
2018-01-31 04:30
#12

#11 Ja, jag tänker också så. En del är ju verkligen smalt byggda. Men det kanske ändras då om man går upp/ner i vikt?

[SweetSunday]
2018-01-31 12:57
#13

#12 Hmm… känns ju lite mysko om hela bäckenet och axelbredden blir annorlunda när man går upp i vikt… 🤔 Men kanske 😛

Annons:
sp0ngeb0b
2018-02-01 05:54
#14

#13 Ja, det tycker jag med. Jag tror nog mer på att skelettet behåller sin form, mer eller mindre.

Granja Del Toro
2018-02-15 06:46
#15

Glom inte musklerna de vager ocksa. Om du okar i vikt sa behover det inte enbart bero pa fett, utan pa muskler. Nar jag var 16 bestamde jag mig for att jag ville ga ner 3-4 kilo i vikt men istallet for att ga ner sa gick jag upp. Min tranare paminde mig da att muskler gor att man kan ga upp nagra kilon med att de tranas och blir fastare..

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Upp till toppen
Annons: