Bantningsmetoder och preparat

Mitt bästa bantingsråd

2017-11-20 16:36 #0 av: Eda

Jag har tidigare skrivit om denna metod, som jag på skoj kallar för ”Randiga-fläsk-metoden”, i Kolhydrater iFokus men jag märkte att det var fel forum eftersom metoden visade sig innehålla fler kolhydrater än jag trodde!   

I vilket fall som helst är det en metod som fungerar för den som vill behålla/gå ner till en viss vikt! Metoden har vissa likheter med 5:2 dieten, men innebär ingen direkt fasta. Namnet myntade min mamma eftersom jag oftast äter som vanligt men betydligt mindre under de två ”bantningsdagarna”, som i stort sett går ut på filmjölk.  

Det bästa med denna metod är förutom att den fungerar, (jag brukar i snitt gå ner 1,5 kg på två dagar) är billig, snabb och enkel! Själv har jag hållit på med den i c: a 30 år och jag mår alldeles utmärkt!



Anmäl
2017-12-29 13:27 #1 av: Eda

Efter två härliga julluncher, fantastiskt julfirande hos vår dotter med allsköns julmat inklusive ostar samt goda viner och en halv ask choklad gick jag så klart upp i vikt. Men med två dagar med ”Randiga-fläsk-metoden” nu under mellandagarna väger jag faktiskt 1 hg mindre än före mina julutsvävningar!

Anmäl
2018-01-01 21:54 #2 av: Record

Bilden o Grisen har något gott kring sig, kan det vara "Särimer" det skulle smaka för nästa dag är den hel igen. Skrattar

Anmäl
2018-01-02 07:51 #3 av: Eda

Ja, varför inte, det är min man som ritat den!
Det vore ju fantastiskt praktiskt om man i stället för att likt Särimer bli en hel gris igen skulle kunna bli lika smal igen utan att anstränga sig med bantning, dagen efter man ätit för mycket!

Anmäl
2018-01-02 09:45 #4 av: Record

Kan bli en dubblett av LCHF idén. Nyttig o fet  !

Såg jag tappade ett "n" i namnet, det skall vara den isländska sagan om Särimner.

Anmäl
2018-01-16 10:16 #5 av: Record

Får man låna Särimner i dag när det är LCHF-dagen ? Funderar

Lämnar tillbaka den i morgon. Hel !Skrattar

Anmäl
2018-01-21 10:30 #6 av: Hera

Med tanke på att man kan hoppa ner och upp 2 kilo på på 2 dagar utan att banta eller ändra kost är 1 hg knappast något som jag kallar viktnedgång.

Tog för övrigt bort din länk eftersom jag talat om för dig att jag inte tillåter bloggfiske på mina sajter.

Anmäl
2018-01-24 14:58 #7 av: Record

#Hera, du får nog fixa dina egna länkar, så de fungerar. Funderar

Anmäl
2018-01-24 15:02 #8 av: Hera

#7 Jag vet.

Anmäl
2018-01-24 15:21 #9 av: Record

#Hera

Säkrast att du tar bort dina länkar då de som klickar på dem och inte vet om det är virus de sprider, då de inte är säkra https:

Det är säkert en månad sedan ja först märkte det.

Anmäl
2018-01-24 15:24 #10 av: Hera

Dom ändras när jag kan. Du behöver inte oroa dig.

Anmäl
2018-02-01 12:49 #11 av: Eda

# 6
Det var inte bara 1 hg jag gick ner utan drygt 1½ kg eftersom jag hade gått upp så mycket efter mina julutsvävningar. Nu har jag gått ner ytterligare 1½ kg, dvs tillsammans 3,1 kg sen nyårsdagen.  

Men om det är otillåtet på denna iFokussida att länka till en blogg så är det inget som hindrar för min del att lägga hit hela blogginlägget, jag tyckte bara att det var lite långt.
…………………………………  

Följande bantningsmetod hittade jag i en tidning för c:a 30 år sedan, den har vissa likheter med 5:2 dieten, men innebär ingen direkt fasta. Det egendomliga namnet Randiga-fläsk-metoden lanserade min mamma när hon skojade och sade att jag skulle få randigt fläsk eftersom jag växelvis åt normalt och växelvis betydligt mindre.

Det bästa med denna metod är att den fungerar och är billig, snabb och enkel!

Bakgrund till min bantning: För länge sedan märkte jag att jag gick upp 2 kg på ett år. Med enkel matematik insåg jag att jag på 10 år kanske skulle öka 20 kilo! Det var inget jag precis såg fram emot, men efter att jag börjat med den här metoden fungerar det för mig att hålla vikten på en acceptabel nivå och förmodligen gör den det för andra också som vill pröva på. 
 

Motion är jätteviktig för att må bra, men inte speciellt effektiv för snabb viktminskning som man lätt kan tro. Om jag har räknat rätt innebär det att om jag vill minska 10 kg så måste jag promenera 260 timmar i rask takt eller vandra 100 mil!

För att må bra har jag sedan lång tid tillbaka kört så gott som varje morgon med c:a 10 minuters gympapass med olika Friskis och Svettis-dvd-skivor. Vad jag har märkt är att om jag gjort uppehåll t.ex. under sjukdom blir jag genast mycket stelare i kroppen. Jämför jag mig med mina vänner i samma ålder som jag och som inte gympar, är de flesta betydligt stelare än jag och har besvär med att gå långpromenader.

Vad jag vill uppnå med min bantning: Jag vill inte vara fet, men ändå kunna äta och dricka gott. Är jag bortbjuden eller själv har kalas vill jag inte vara otrevlig/ha det otrevligt och sitta och peta i maten.
I 17-årsåldern vägde jag 54 kg, men det har jag inte som mål nu, helst vill jag väga 60 kg, men tycker det är okey med 64 kg.

När jag är motiverad att sätta igång bantningen. Det är jag så fort min vikt överstiger 65 kg, då sätter jag in en 2-dagars kur. Det roliga är att den funkar. Jag har tidigare provat alla möjliga metoder bl.a. Jane Fondas, den fungerade visserligen men det var väldigt besvärligt att leta efter lammkött när det inte var säsong, eftersom man skulle följa recepten till punkt och pricka och att behöva laga mat på jobbet var ingen höjdare. För att bantning skall fungera tycker jag framför allt att den skall vara enkel att utföra.

 2-DAGARSDIETEN

(något omändrad av mig under årens lopp, om man jämför med den ursprungliga tidningsartikeln.)

MORGONMÅL: 1 skiva bröd (gärna fullkorn) med sparsamt margarin/smör och en ostskiva, te eller kaffe med mjölk.
FLER KOPPAR KAFFE ELLER TE under dagen när jag känner för det.
ÖVRIGA MÅL UNDER DAGEN: 2 – 3 gånger 1 tallrik vanlig fil (3%) (finns Laktosfri) och c:a 1 tsk magra flingor. Själv gillar jag ICA:s eller Kellogs, de med röda bär.
UPPMUNTRING UNDER KVÄLLEN: Fruktsorbet bestående av ½ paket djupfrysta jordgubbar eller hallon mixad i mixer med mellanmjölk och 1 tsk Stevia sötningsmedel. Går bra att byta mot 1 glas mjölk och 1 frukt och äta som den är.

Bantningsmetoden kör jag alltid 2 dagar i sträck och går så gott som alltid ner 1½ kg.
Jag bantar aldrig oftare än 1 gång/vecka.
 Jag känner mig fullt frisk och aldrig känt mig dålig av dieten. (Jag testade med att istället bara banta en dag i taget vid två skilda tillfällen under en vecka, men då gick jag ner mindre.)

LITE ALLMÄNNA RÅD FÖR ATT BEHÅLLA VIKTEN OCH SLIPPA BANTA SÅ OFTA

Försöka minska portionerna något, inte äta mer om man är mätt!

Skippa helt:
Sötade läskedrycker (även light-produkter)
Karameller och kola
Pommes frites och chips
Stora pizzor (när jag äter pizza brukar jag bli mätt efter en halv). 
 

Sparsam med:
Kokt potatis
Vitt ris
Pasta
Vin och öl
Bröd, kakor, tårta och ljus choklad. 

Godis och godisalternativ

Enstaka Mums-Mums eller kokosbollar
Mörk choklad med låg sockerhalt 
Att knapra på när andan faller på t.ex framför tv:n 
selleribitar, morotsslantar och gurkskivor samt mango- eller melonbitar färska eller djupfrysta (själv gillar jag mest otinade mangobitar).

Stundtals händer det att jag storsyndar med t.ex. massor av godis eller när jag varit ute och rest och fått i mig mer mat och vin än vanligt, men då är det bara att sätta gång med bantningen igen.

Jag hoppas denna metod kan vara till någon hjälp, lycka till! 

Anmäl
2018-02-01 13:46 #12 av: Hera

Jag drog bort alla stora kolhydrater och drog ner på salt  i måndags och har hittills tappat 2,6 kilo.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.