Allmänt viktsnack

Hjälp med att gå ner i vikt.

2017-11-28 20:13 #0 av: Girrre

Hej på er. 

jag är en kille på 27 år, 192 cm lång och väger 138 kg. Och har under en längre tid brottats med att jag vill gå ner i vikt. 

Mina måltider om dagarna ser ut som följande: Börjar dagen med frukost på jobbet och den består av knäckebröd eller en grovfralla.  Lunch består av vanlig husmanskost (lagar mat på kvällen och har med mig till jobbet så köper nästintill aldrig skräpmat ) och sedan till kvällsmat så blir det kvarg med lite müsli. Ska jag äta onyttigt eller något liknande så görs detta endast 1 dag/veckan - Fredag eller Lördag.

Försöker röra på ett par gånger i veckan. Går 2-3 promenader i veckan på ungefär en mil vardera. I somras spelade jag golf ett par gånger i veckan. Det förekommer även att det spelas badminton eller squash någon gång i veckan.  

Jag har provat olika måltidsersättare, piller som ska ge ökad fettförbränning under träning, olika fasta perioder men ingenting som fungerar. Går ner något kilo men det kommer tillbaka lika snabbt. 

Är det något jag missar i mina försök att gå ner i vikt eller har ni några andra tips som jag kan ta del av framöver? 

Tack på förhand. 

Anmäl
2017-11-28 20:25 #1 av: Sindri

Du kanske som så många andra har drabbats av metabolt syndrom (nej, det finns inte enligt sjukvården). Då finns det bara en sak. Läs och läs och läs på dessa sidor.
Du kan också ha någon rubbning i sköldkörteln, för det verkar inte som om du äter speciellt mycket. Men läs först, sök vidare och fundera på om  du tror detta kan hjälpa dig..

https://www.dietdoctor.com/se/

http://lchfingenjoren.se/

http://56kilo.se/

http://www.lifezone.se/

https://kolhydrater.ifokus.se/articles/581c8d1a8e0e743cff00110b-lchf-kryssningen-2017?readstate=false

Det finns många fler sidor med liknande tips. Här finns en massa podcasts om du gillar sånt, som rör nästan allt om hälsa.

Anmäl
2017-11-28 20:28 #2 av: PeterTM

Det finns inga hållbara hjälpmedel. För att gå ner i vikt måste man ta in färre kalorier än vad man förbrukar, det är den enkla sanningen. På din beskrivning ser det ut som du redan gör det, men antingen missar du något, eller så är du inte 100 % ärlig, för det ska inte gå att gå upp i vikt med ett lägre energiintag än det du gör av med.

Anmäl
2017-11-28 20:36 #3 av: Riesen

Vad är det för dryck som du dricker med dessa mål?

Själv så äter jag mindre kolhydrater. Ersätt stora delar av potatisen/riset/pasta med grönsaker istället. Själv skippar jag frukosten, men det är väl rekomenderat att man äter frukost. Har själv lyckats gå ner 11 kg på runt 5 månader. Kör träningscykel 4-5 gånger i veckan, och då kör jag bara 30-45 minuter. Händer att jag äter skräpmat också på fredagen/lördagen. Dricker mycket vatten. Under helgen så kan jag unna mig med något kolsyrat.

Anmäl
2017-11-28 21:21 #4 av: Girrre

#2 Jag döljer ingenting. Skriver här för jag vill ha hjälp så ingen ide att försöka dölja något. 

#3 Till måltiderna på jobbet så dricker jag kolsyrat vatten eller vanligt kranvatten. hemma på kvällarna dricker jag citron vatten eller tar en sån c-vitamin tablett. 

Anmäl
2017-11-28 22:28 #5 av: PeterTM

#4 Inte för mig/oss förstås, utan för dig själv, exempelvis i form av som #3 är inne på, dolda energimängder i kolhydratrika delar av kosten, som potatis, pasta, ris osv.

 Min fru har kämpat med vikten i 25 år utan att det har hänt något och jag har sagt samma sak hela tiden - ta in mindre än vad du gör av med. Nu har hon gjort som jag sagt och gått ner 12 kg på 3 månader.

Anmäl
2017-11-28 22:33 #6 av: Zadie

Hej! Förändringar som fungerar långsiktigt för dig är det viktigaste. Husmanskost tänker jag är potatis/ris, kött/fisk, sås och lite grönt? Snabba kolhydrater skulle jag först och främst plocka bort, dvs pasta/ris/potatis, och istället byta ut mot antingen grönsaker/sallad eller t.ex. quinoa. Grönsaker fyller ut magsäcken bra utan att ge dig så mycket kalorier. Äter du sås så skippa den. Man behöver ju få i sig en del nyttiga fetter, men samtidigt är det ju mycket kalorier i fett så för mycket är inte bra ur den synvinkeln, alltså kalorimässigt. Fullkornsprodukter är bra och håller dig mätt länge, så vill du fortsätta äta bröd är så mörks bröd utan tillsatt socker att föredra (såg dock att du äter en grov på morgonen). Äter du ingen middag?

För att hamna på underskott kanske du även skulle kunna motionera oftare, gärna så du blir svettig. Kanske cykla eller jogga och gå om vartannat, var rädd om knäna bara i början. Låter som att du ändå har rätt tänk och är på rätt väg :)

Anmäl
2017-11-30 16:57 #7 av: Tuulikki

Försök slänga in 1-2 mellanmål varje dag och försök röra på dig merTummen uppJag tycker det låter som att du äter för lite.

Vad gillar du att göra? Promenader, någon sport, gym?GladHur raska är promenaderna? Att öka mängden (inte längden) och takten på promenaderna kan göra så att det rasslar till och börjar hända mer på vågenGlad

↠ Just keep swimming ↠ 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.