Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2216 ggr
Evilina
2018-01-05 23:18

Behöver hjälp

Är 23 år gammal, 168 cm lång och har senaste två åren vägt 83kg. Nu har barnmorskan sagt till mig att om jag inte går ner i vikt så får jag inte fortsätta på mina ppiller och med tanke på mitt mående utan dom så skulle det vara en katastrof. Har försökt gå ner i vikt tidigare, sommaren 2016 så joggade jag varje dag i minst 5 km, åt inget direkt onyttigt (godis, chips, läsk) och minskade ner mängden kolhydrater. Först gick jag upp fem kilo och sen stannade jag där. Efter några månader gav jag upp, och gick ganska fort ner mina extrakilon. Under våren 2017 gjorde jag ett nytt försök. Denna gången var det noll kolhydrater och annat dumt, bara kött och sallad. Skaffade mig samtidigt en crosstrainer och körde en mil 4 gånger i veckan i lagom ansträngande tempo. Men inte heller då hände det någonting positivt och efter tre månader var jag med om en bilolycka vilket gjorde att träningen för tillfället gjorde alldeles för ont så gav upp det. Men nu borde jag verkligen komma igång igen, men vet inte hur eller vad jag ska göra. Har ganska nyligen börjat på ett nytt jobb där jag står/går hela dagarna. Trodde i min enfald att det skulle vara tillräckligt då jag tidigare kunnat ligga still i vikt när jag inte rör mig alls om dagarna. Men inte då. Några idéer?

Annons:
blackwood
2018-01-07 09:07
#1

Hej. Har du kollat om din ämnesomsättning är som den ska? Låter misstänkt. Men är de så att du ska äta lågkolhydratskost så är de superviktigt att du inte äter för lite. Då går du inte ner i vikt. Har själv gjort det misstaget, är så lätt hänt när man är taggad på tappa vikt. En till sak kan vara att mäta sig istället för väga sig och se om det blir någon skillnad de.

Evilina
2018-01-07 18:29
#2

#1 Hur kollar jag på bästa sätt upp ämnesomsättningen? Läkarna här i stan är inte direkt samarbetsvilliga, oavsett problem så vill dom helst bara skicka hem en med lite Alvedon..
Tror inte problemet var att jag åt för lite, men man vet ju inte, kändes lagom just då.. Ja, mäta sig kan vara något, men tyvärr är det resultatet på vågen som kommer spela roll i barnmorskans ögon.. :/

Effie
2018-01-08 08:32
#3

Och min undring är, när jag ser hur du beskriver din lågkolhydratkost: kött och sallad; var är fettet? Low carb low fat blir high protein, och det är inte bra.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Evilina
2018-01-08 19:33
#4

#3 Ja alltså, inte bara kött och sallad, åt sås och ost och sånt.. Sen har jag väl inte direkt nämnt LCHF direkt utan bara att jag skippade kolhydraterna då det var vad min läkare rekommenderade. :-)

Effie
2018-01-09 07:49
#5

Om du registrerar din mat en dag I någon app, vad får du för resultat? Mängd kalorier, fördelning protein - fett - kolhydrater?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Evilina
2018-01-16 03:10
#6

Förlåt för sent svar men då jag aldrig gjort det tidigare så var jag ju tvungen att testa. Har loggat fredag till måndag i en app. Dessa dagar har i stort sett varit kolhydratfria, så dom har legat på ca 50-75% fett och resten protein enligt appen. Fredag: 1435 kalorier Lördag: 1465 kalorier Söndag: 859 kalorier Måndag: 193 kalorier (mådde illa så orkade inte äta så mycket) Då jag verkligen hatar livet utan kolhydrater så ska jag från och med imorgon börja äta det, ska fortsätta logga allt jag äter och se om jag kommer fram till problemet.

Annons:
Effie
2018-01-16 12:49
#7

Ja, man ska inte ge sig på en kost som man avskyr…det är bara dömt att misslyckas. Själv saknar jag inte pasta och bröd och tårta, även om jag aldrig trodde detta när jag började äta LCHF (åtminstone bröd och potatis)

Min reaction på det du skriver om ditt matintag: 1400 kcal…ja det är ju lite, men  inte extremt lite. Om hälften är protein så blir det 175 gram, vilket är lite onödigt mycket. Tycker jag. Varför noll kolhydrater; det är inte manga som fixar det? (du behöver inte svara mig, bara fundera själv). Och särskilt när du inte gillar att äta så. Grönsaker, tycker jag, är gott och nyttigt, och det krävs ganska mycket för att det ska bli för mycket. Jag siktar inte på noll kolhydrater.

Själv försöker jag variera mitt kostintag; med fasta ibland. Det vet jag inte om det passar dig.

Lycka till


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Evilina
2018-01-16 14:18
#8

Tack så jättemycket för att du tar dig tid :-) Har inget riktigt bra svar på varför noll kolhydrater, just de här dagarna har det blivit så. Men då pasta är det absolut godaste jag vet så tänker jag inte fortsätta utan kolhydrater, det gör bara mig själv olycklig. Tror att jag borde bli bättre på att äta grönsaker till maten, det vet jag att jag är dålig på. Hur ska man förhålla sig till sås? När jag gör tex köttfärssås så har jag 5dl vispgrädde i, men vispgrädde innehåller ju extremt mycket kalorier. Ska jag försöka minska på mängden grädde eller ska man byta till någon med lägre fetthalt (dock inget jag tycker är lika gott). Känns som att grädde i såser är en stor del av mitt kaloriintag.

Effie
2018-01-16 15:51
#9

Grädde…ja, vissa har Inga som helst problem att gå ner I vikt med mejerier. Vissa måste avstå från det. Jag som LCHF-are ser ju inte kalorierna och fettet som problem, utan mjölkproteinet.

Jag gjorde köttfärssås igår. Fräst lök, fräst vitkål, vitlök, det var nog lite finhackad rotselleri I också…köttfärs, tomat, lite fond, lite balsamvinäger, en nypa socker, sköljde ur tomatförpackningarna med lite vatten.  Och en hel del smör I det här, förstås :-)  Grädde hade jag oftare förr.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Smulan_88]
2018-03-04 10:19
#10

Om du är helt ärlig i ditt intag av kalorier och mat och det inte händer någonting. Be din vårdcentral ta ett TSH och T4, T3. Och undersöka om du har hypotyreos. Googla symptomen och se om de stämmer in för dig. Det är en MYCKET vanlig kvinnosjukdom men även endel män kan drabbas. Sen om du ska lyckas rucka vågen så krävs det att du tänker vecko vis, det sker sällan under från en dag till en annan. Så för matdagbok och väg och MÄT (- mätning säger mer än vågen) så du ser att det faktiskt händer skillnad. Lycka till!

sp0ngeb0b
2018-03-05 01:55
#11

#9 Förlåt för OT - men varför en nypa socker? Gör det någon skillnad? Känns mest bara onödigt enligt mig, speciellt om du går på LCHF 🤔

Till TS: Jag låg på ungefär samma siffror som dig när jag började försöka gå ner i vikt. Först gick jag ner 11 kg genom att räkna kalorier, men tröttnade och slutade efter det (då inget hände på ett ganska långt tag), gick då upp några kg igen. Nu har jag bara några kg övervikt och kör i stället på en långsiktig livsstilsförändring. Har ändrat en sak i taget, för att det ska vara hållbart. Det jag har ändrat på är intag av sötsaker, de vanliga måltiderna, alkoholkonsumtion och träning. Tagit det steg för steg i min egen takt och har nu hittat ett sätt som funkar för mig och som på många sätt är hälsosammare än innan. Faller i fällor ibland men försöker då välja mindre dåliga alternativ. Jag äter mycket kolhydrater och det går bra ändå. Tror snarare på en sådan förändring än att klippa alla kolhydrater, trots att du hatar det. Kommer förmodligen inte hålla i längden, precis som någon annan sa.

Effie
2018-03-05 08:15
#12

#11 Jag tycker att en nypa - kanske ett kryddmått ungefär - mildrar en smak I tomaterna jag inte gillar. Inget jag rekommenderar I sig, men jag väljer själv att göra det; det blir inte manga gram ens I I hela satsen (som blir 4-5 portioner). Man får se till helheten.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Smulan_88]
2018-03-05 19:18
#13

#12 va försiktig med sockret. LCHF bygger på principen att man utesluter fruktos- frukt socker och rent socker. Och det är det som gör att LCHF fungerar. Hela dieten bygger på att man ska hamna på ett jämt blodsocker och att inte kroppen ska tillverka mer insulin än nödvändigt. LCHF KAN om man fuskar bli en enormt hälsofarlig diet om man äter ”fel”. Just för att det är en diet med EXTREMT många kalorier, så äter man socker och kolhydrater <—- pasta, ris, potatis så kommer man med all säkerhet gå upp i vikt. Så va försiktig med sockret ;)

Annons:
Effie
2018-03-05 20:07
#14

#13 Jag vet inte hur ett kryddmått socker på fem portioner skulle kunna bli något som stör blodsockret. Det är alltid en fråga om mängder.  20 g kolhydrater/dag räknas ju som strikt LCHF.
Och jag vet inte om LCHF är en kost med "EXTREMT många kalorier"…ja, det beror väl på vad du menar med det. Jag mäter inte, Jag äter mig mätt två gånger per dag, och fastar ibland.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Smulan_88]
2018-03-05 21:06
#15

#14 jo det är extremt mycket kalorier, men det bygger inte på kalorier. Så så länge man sköter dieten så går det bra, då tar man inte upp fettet på det viset. Olja, smör, grädde, ost, korv, rökt mat över lag, ägg, bacon innehåller i regel ganska mycket kalorier. Som du säger så ”får” (man får för den delen äta vad man vill MEN) man äta vid strikt LCHF 20g kolhydrater/dag. Det är typ en mängd mindre än en potatis, så det är inga jätte mängder. Samtidigt är ju dieten bra då den är näringsrik på andra fronter då man ”bör” byta ut kolhydraterna mot grönsaker. Ett kryddmått gör säkert ingen skillnad, MEN varför då tillsätta det ;)

Effie
2018-03-06 07:47
#16

#15 Nu tycker jag vi har kidnappat tråden. Om du tycker 1500-2000 är extremt mycket (för det är ingen ovanlig kalorimängd på LCHF. Det finns de som äter mer också) så får du tycka det. Vitsen med att äta fett är ju att bli mätt och inte äta på länge; inte en massa mellanmål. Och man kan äta mycket grönsaker på 20 g kolhydrater; MYCKET. Däremot inte pasta bröd och potatis.

Jag tillsätter den lilla mängden socker för att det påverkar smaken. Det skrev jag ju.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Smulan_88]
2018-03-06 10:18
#17

#16 det är inga 2000 kcal man får i sig med LCHF. Det är MYCKET mer! End of discution. Då vet du uppenbarligen inte vad produkterna innehåller eller också följer du en kalorieäknardiet och inte LCHF. Jag har räknat kalorier så vet vad man kan och inte kan äta för att hamna runt 200. Min svärmor har kört på strikt LCHF och det är mycket mer kalorier än dagligt intar, men som jag tidigare nämnde så handlar inte dieten om kalorier utan om minskat intag av kolhydrater och socker.

[Smulan_88]
2018-03-06 10:19
#18

2000*

Effie
2018-03-06 11:17
#19

#17 Suck. Det finns de som räknar kalorier på LCHF också  (inte jag); registrerar maten, redovisar på forum och blogger; allt från 1300 kcal till 3000; men 3000 är inte vanligt.  En rimlig mängd är 20 g kolhydrat, 80 g protein, 160 g fett = 1840 kcal.

Och man kan troligen äta fler kcal på LCHF och gå ner I vikt.

Men jag håller med dig; end of discussion; du tror ju ändå inte på vad jag skriver.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

sp0ngeb0b
2018-03-06 11:39
#20

#17 Men alltså va? (sorry, vill inte bidra till denna diskussion egentligen men måste bara inflika…) Om man nu hade fått i sig extremt mycket kalorier via LCHF hade INGEN gått ner i vikt av det. Viktnedgång är alltid kalorier in vs. kalorier ut, vad man än äter. Fettrik mat innehåller extremt mycket kalorier per 100 g, ja, men då är det troligtvis också mycket mer mättande och personen som följer dieten äter inte samma mängder som andra. Hence the weight loss. Alla som vill gå ner i vikt måste äta "för lite" kalorier, de olika dieterna är bara olika knep på hur man lyckas hålla sig till rätt mängd kalorier. För LCHF:are är det tydligen genom att äta sig mätt på fett och då inte bli hungrig lika ofta = äter färre kalorier. Om din svärmor åt mer kalorier än dig betyder det antingen att hon behövde fler kalorier (dvs hon väger mer/är mer aktiv), eller att hon inte gick ner i vikt.

Simple as that.

Annons:
[Smulan_88]
2018-03-06 19:23
#21

#20 Oh My!! Det handlar inte om kalorier in kalorier ut, framförallt inte vad gäller LCHF. Det handlar om vad kroppen tar upp utav näringen och vad den gör med det. Att säga att allt handlar om kalorier in kalorier ut är ju samma som att säga att personer med exempelvis hypotyreos som äter 1000 kcal inte skulle kunna gå upp i vikt om de inte medicinerar. För det borde ju gälla alla då enligt din teori? Eller kan det möjligtvis vara så att kroppen hanterar olika dieter och näringsämnen olika?

[Smulan_88]
2018-03-06 19:23
#22

#20 Oh My!! Det handlar inte om kalorier in kalorier ut, framförallt inte vad gäller LCHF. Det handlar om vad kroppen tar upp utav näringen och vad den gör med det. Att säga att allt handlar om kalorier in kalorier ut är ju samma som att säga att personer med exempelvis hypotyreos som äter 1000 kcal inte skulle kunna gå upp i vikt om de inte medicinerar. För det borde ju gälla alla då enligt din teori? Eller kan det möjligtvis vara så att kroppen hanterar olika dieter och näringsämnen olika?

sp0ngeb0b
2018-03-06 20:14
#24

Tack för länken men där stor ingenting om att det går bra att äta fler kalorier vid LCHF så vet inte vad det har med dina argument att göra. Läs gärna livsmedelsverket däremot:

"Basen för all viktnedgång är att få i sig mindre kalorier än vad man gör av med."

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/dieter-och-viktnedgang1

Denna kommentar har tagits bort.
Effie
2018-03-07 07:51
#26

Definitionen av viktnedgång är att man får I sig färre kalorier än man gör av med - så det är inget konstigt. (Det har ingen praktisk betydelse; minskar man intaget brukar  förbränningen minska också.)

Sedan hur det man äter - och tarmflora och annat, typ mediciner - påverkar vad man tar upp och vad man gör av med (det är ju trots allt basalförbrukningen, alltså att bara existera, som är den största delen av kaloriåtgången) - det är en helt annan sak.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: