Allmänt viktsnack

Hjälp med motivation och stöd

2018-02-14 21:42 #0 av: IzaEleonora

Lite allmänt om mig!
25 år, 164cm och 76kg.
Haft ångest över min vikt och alltid varit den feta kompisen sen jag var 12.
Gjordes inte bättre av att mitt ex sade efter han dumpat mig för att gå tillbaka till hans ex
"Ja alltså du har ju jättefint ansikte men ingen fin kropp, hon har både snyggt ansikte och het kropp"
Det var 7 år sedan men dem orden går på repeat.

Var eviga dag kretsar tankarna på min kropp och den vikt jag lagt på mig, gått upp 12kg sen jag flyttade ihop med min sambo.

Men jag kan inte hitta disciplinen att göra en förändring!
Testat LCHF, 5:2 samt hålla koll på kalorierna med lifesum men går oftast någon vecka sen blir det något fusk och sen ger jag upp.
Samma sak med träning, hittar på ursäkter sen blir det uppehåll några månader.

Vill verkligen göra en förändring men vet inte vad jag ska göra för att få det å hålla.
Hur har ni gjort?
Behöver verkligen alla tips och råd ni har för känner hur jag kört fast.

Anmäl
2018-02-15 07:06 #1 av: Granja Del Toro

Forst och fremst maste du se detta repeat i viogat och slanga detta i rosk korgen. Det gor dig inget nytta att leva pa gamla ord fran ett svin. Den som behandlade dig med mental misshandel, sa ar inget att komma ihag eller hans svinaktiga beteende i form av ord och handling. Det ar inget fel pa dig och det har aldrig varir nagot fel pa dig, jag kan lova att det ar manga riktiga men som tycker du ar vacker precis som du ar och att du inte ar fet. Det ar faktist inte nagot fel pa din vikt. Du ar inte overviktig och lite mull ar det inget fel pa. Som min kille brukar saga, heldre ser jag dig lite mullig en bara ben, och det ar en sadan kar du skall soka efter om du ar singel. En riktig karl som alskar dig for den du ar och for hur du ser ut. Det ar ju trotts allt hjartat som raknas och inte hur du ser ut i slutandan... Mitt ex var ett liknande svin, mental misshandel var daglig mat. Jag lamnade honom och hittade mig en riktig karl, en riktig angel. Jag vill garna ga ner till 58 kilo, ar 155 cm lang. Jag vill inte ga ner mer an 58, for jag vill ha kurvor och hullet kvar. Glad

Hjärta Host of Arabian Horses and HamsterHjärta

Blommahttp://arabianhorse.savvity.net Blomma

Blommahttps://hamster.savvity.net/      Blomma

Anmäl
2018-02-15 10:29 #2 av: IzaEleonora

Jo det vet jag :/
Men tror att då jag redan hade dåligt självförtroende innan honom vad gällande vikten så grävde dem orden in djupare.
Saken är väll den att hur jag ser ut nu ser jag inget attraktivt med och jag går ständigt uppåt så måste göra någon förändring i min livsstil.

Anmäl
2018-02-15 14:44 #3 av: Effie

Om jag skulle komma med några förslag och tankar så är det

  1. var snäll mot dig själv (och då menar jag att göra saker du mår bra av). Glöm inte att ha kul.
  2. När du star framför spegeln, säg "Jag gillar dig" (om du nu inte gör så redan). Öva på självkänslan.
  3. Hitta en långsiktig lösning. Om du lägger av direct, vad du än hittar på, så hjälper det inte. Jag skulle nog saga "oj då; avsteg; upp på banan igen". Det måste bli normalläget att äta bra och motionera. Lyckas du, även om det bara är ibland, så är det battre än inget.
  4. Ta ett steg I taget. Börja med att äta bra.
  5. Häng inte upp dig på vågen. Känn efter hur du mår (energy och ork). Och använd måttband också. Ge inte upp om det inte blir resultat direct.
  6. Är du värd att lyckas? (ja, jag tror det ju, men du måste ju tro på det oxå)

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-02-15 20:24 #4 av: IzaEleonora

#3 tack :)
Ja kan ju säga direkt att jag verkligen inte gör 2 och 5!
Hittade ett bra citat angående mentaliteten då man ätit något "dåligt" och sen ger upp resten av dagen
"Tappar du din telefon i golvet och får en spricka slänger du den inte i väggen"

Pratade med sambon och en dum sak jag gör efter jag köpt skräp är att jag trycker i mig allt samma kväll för imorgon ska jag skärpa mig och det går inte om der finns skräp hemma...

Mycket av det du säger har man läst flera gånger förut men är som skönt att bara få höra det igen <3

Anmäl
2018-02-16 16:31 #5 av: Effie

#4. Om du köper skräp, så gör det mindre skada i soporna än i din kropp. Du ska inte skärpa dig i morgon, varför vänta?. Det finns ingen anledning att fortsätta vara elak mot dig själv med skräp. Du kan aldrig göra något åt det du har gjort, men du kan påverka vad du stoppar i munnen nu och i framtiden.

Klarar du inte att slänga det i soporna får du börja fundera över varför.

Det är många som pratar om "sockermonstret"...den där rösten som kommer med idéer som "det är ändå kört, jag kan lika gärna fortsätta äta xxx så börjar jag om i morgon" eller "nu har jag varit så duktig så jag är värd lite xxx" och andra dumheter. Se den rösten som en motståndare - förslagen leder aldrig till något bra. Säg emot den istället. Stenhårt.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-02-16 18:21 #6 av: Effie

Nu försöker inte jag tala om för dig vad du ska göra, utan bara väcka tankar, och ifrågasätta lite...det är ju du som ska bestämma vad du ska göra

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2018-02-16 20:31 #7 av: IzaEleonora

#6 tycker om allt du säger och håller verkligen med är ingen hälsosam inställning jag har just nu till allt sånt!
Får ta och tänka på att det gör mindre skada i soporna <3

Mycket är uttråkning också tror jag!
Blir ofta på kvällen vid sju-åtta att jag åker en sväng på affären och köper något!
Som någon annan sade har man ett sug/är hungrig ska man fråga sig själv om jag ska ta det där äpplet om man inte vill ha det är man inte hungrig utan bara rastlös :)

Tack så mycket för svaren gör mycket att bara få skriva av sig lite :)

Anmäl
2018-02-18 00:45 #8 av: Sara.92

Hej!
Känner igen mig i typ allt du skriver
Jag är 25 år 1,68 cm lång och väger 77-78 kg
Jag vill gå ner 10 kg så ja hamnar på 68 kg , men varje dag säger ja imorgon ska ja börja , sen när helgen kommer säger ja att ja ska börja på måndag. Är trött på de!
Skulle du vilja att vi byter nummer och typ försöker hitta en lösning tillsammans så vi kan gå ner i vikt?
Jag har också kille och de är samma för mig gick upp i vikt under tiden vi va tsm

Anmäl
2018-02-22 06:19 #9 av: Hera

Fokusera på målet. Se framför dig hur du kommer må och se ut. Tänk på att tex ett år av viktminskning och ändrade vanor är piss i Mississippi om du tänker på tiden du mått dåligt och på resten av ditt liv.

Jag tänkte och fantiserade om hur mitt framtida jag skulle må och leva flera gånger om dagen. Speciellt när jag bara ville ge upp. 

Man stöter alltid på hinder på vägen. Dom är till för att ta sig förbi och bli starkare.

Det kan vara fruktansvärt jobbigt, speciellt innan man fått in rutinen, att ta sig till träningen. Men för var gång man gör det trots att det känns som att bestiga ett berg, vinner du känslan av att du KAN och endorfiner är underbara.

Till slut ser du fram emot det. Att känna kroppen jobba och få sin drog:)

Sen har vi ju maten. Jag äter för tröst, när jag är uttråkad, när jag "förtjänar något"

Jag såg till att aldrig handla hungrig och att aldrig ha onyttiga saker hemma. Blev jag sugen på något fick jag ta det som fanns. Lämnade mitt kort hos mamma så jag inte hade kunnat åka och handla ens ;)

Det tog inte lång tid innan nya livet blev rutin. Sedan gick det som på räls. 

Och om man faller för frestelsen, tex en kaka eller chips får man acceptera att det hände men att det inte förstör allt. Det är det många faller på. "Nu har jag redan ätit en pizza och förstört allt så jag kan lika gärna fortsätta med mer onyttigt "

Man kommer falla för frestelsen nån gång. Men låt det bli den gången och kör på med din träning och diet direkt igen och ingen skada är skedd.

Sätt gärna upp delmål då du gör något för dig. Tex efter 5kg ska du gå på massage. Efter 10kg går du till din favoritrestaurang. Det känns mer överkomligt än att sätta sin målvakt och se den långa vägen. 

Som när man ska jogga 20 min. Tar man och fokuserar på 5 minuter i taget blir det lite lättare. 

Spara de kläder du har när du börjar din resa. Det är häftigt att testa under resans gång och se att något faktiskt händer trots att det ibland känns som inget händer. 

Väg dig inte var dag.  Vikten kan hoppa några kilo från dag till dag. Så Max en gång i veckan. Mät dog samtidigt. Många gå ger står vikten still men måttbandet visar resultat.

Tala om för dina nära att du vill att dom respekterar att du inte kommer äta som innan och att dom låter bli det när du är med. Att du behöver stöd, pepp och uppmuntran.  För stöd är viktigt.

Kommer någon med en påse chips så släng den på golvet och trampa sönder den ;) ja inte i affären förståss ;)

Nu blev det massa text. Hoppas du hittar något tips. 

Anmäl
2018-02-22 06:31 #10 av: Hera

Ett tillägg.  Jag är 168cm och vägde 104. Köpte gymkort och kände mig som en fet Alien. Såg att det fanns danspass och jag älskar dans.  När jag kom dit efter massa ångest och såg att alla var smala började jag nästan gråta. Trodde alla skrattade åt mig.

Ställde mig längst bak i lokalen och hängde inte med i stegen. Men den energi instruktören spred till alla fick mig att våga igen. Till slut stod jag längst fram. 35 kilo mindre och full av energi.

Och de andra kvinnorna berättade att dom alltid känner respekt för stora kvinnor som kommer dit.  Dels att det är modigt och mest för att dom är där av samma anledning som alla andra. Träna för hälsan.

Anmäl
2018-02-25 15:44 #11 av: IzaEleonora

#8 skickar pm :)

#9 tack men måste se det som en livstilsförändring, för tänker ju inte börja äta såhär igen :)

Anmäl
2018-02-26 10:48 #12 av: Hera

#11 och det var inte menar ?

Anmäl
2018-02-26 22:26 #13 av: IzaEleonora

#12 alltså va skrev ju mycket mer det där va de sista jag skrev :O

Precis innan det där så skrev jag att jag alltid varit rädd att låta folk veta att jag försöker tänka på vad jag äter men som du sade tänker man ju inte återgå till de vanor man har nu :D

Sen skrev jag också att jag aldrig testat med mätning utan bara stirrat mig blind på vågen så får nog börja mäta också för att bibehålla motivationen :)
Har även testat nu med en fuskdag varje lördag, för att neka allt har bara gjort så jag fallit tillbaka och nu i lördags köpte vi en thaibox till middag sen chips och lösgodis men åt knappt nått av godis/chips då jag mådde så dåligt av det så känns bra nu :)

Anmäl
2018-02-26 22:27 #14 av: IzaEleonora

#12 Jätte bra tips och pepp uppskattar verkligen allt :D

Anmäl
2018-02-27 12:33 #15 av: sp0ngeb0b

Jag är i en liknande situation. Gick ner ca 11 kg med hjälp av kaloriräkning, men när jag tröttnade på det gick jag upp några kilon igen. Nu har jag intresserat mig mycket för hälsokost i allmänhet och äter så mycket bättre överlag än vad jag gjorde förr. Läst böcker och artiklar om kost, lyssnat på poddar osv. Det är som en stor hobby för mig. Faller dock ofta för frestelser, men jag försöker hitta hälsosamma alternativ i stället. Du skrev själv att du ville se detta som en livsstilsförändring, och det är precis så jag har gjort. 

Till en början försökte jag se till att alla måltider jag åt var hälsosamma, alltså jag lagade endast hälsosam mat till frukost, lunch, middag och mellanmål. Sen kunde jag äta godis osv på kvällarna eller eftermiddagarna ibland om jag blev sugen, men som sagt, steg 1 för mig var att åtminstone alltid laga bra mat. Det gjorde att jag mer sällan blev sötsugen samt att jag nästan bara hade nyttig mat hemma, så det minskade också godisätandet. Steg 2 blev att byta ut de onyttiga snacksen mot nyttiga. I stället för vanlig glass, choklad och godis försöker jag äta typ smoothie, mörk choklad (minst 70%) och frukt/grönt. Finns så mycket gott att välja mellan och om jag bara har de nyttiga(re) alternativen hemma är det oftast inga problem att välja rätt. Steg 3 är att reglera mängden mat och makronutrienterna (ungefärligt då jag inte räknar kalorier), så att jag går ner i vikt och förblir hälsosam. Det är vad jag jobbar på nu.

Träningsmässigt har jag som sagt inga stora problem men försöker ta mig till gymmet i alla fall 3 ggr per vecka, samt konditionsträning hemma när jag känner för det (jogging och cykling). Mitt nya mål är att gå 10.000 steg om dagen men det är svårt ibland, haha. Obs om du är ovan vid träning, gå inte all in på en gång för då kommer din kropp säga ifrån, du kan bli sjuk osv, och då blir bara allt dåligt. Ta det i din egen takt och hitta något som du tycker är roligt. 

Ja som sagt det är såhär jag har gjort, och det funkar bra för mig. Tror inte att det blir hållbart att gå all in på en ny livsstil så hitta det som funkar för dig. Liksom byt ut en sak i taget. Och om du gillar att läsa kan jag tipsa om boken Food Pharmacy (är även en blogg tror jag samt ska också finnas en receptbok). Handlar om hur man kan äta sig till en bättre tarmflora, låter kanske tråkigt men mycket intressant läsning om hur matval kan påverka ens hälsa. 

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.