Allmänt viktsnack

Vegetarisk kost och viktminskning?

2018-02-21 11:42 #0 av: novembre

Hejsan!

Jag har gått upp mycket i vikt sedan jag blev tillsammans med min kille och i samma veva blev jag vegeterian så min kost har flrändrats helt och samtidigt har jag börjat äta mycket bröd och pasta som jag inte äter så ofta sen tidigare.

Finns det bra vegetarisk kost man kan äta och gå ner i vikt? Jag har inte alls koll på det alls och vet inte hur jag ska lägga upp kosten. Förr när jag åt kött höll jag vikten genom att äta lite kolhydrater för jag blev ganska mätt på köttet. Som vegeterian har jag haft svårt att hålla nere kolhydraterna samt att jag känner mig mycket hungrigare än när jag åt kött. Tex så tycker jag att en böngryta inte är så mätyande och då äter jag mer pasta eller ris...

Det blir mycket mat iform av pasta bröd och bönor och allt det där innehåller mycket kolhydrater.

Jag behöver tips kring kosthållning som vegeterian och som man håller sig mätt på och samtidigt kan tappa vikt! :) Någon som ruvar på bra tips?

Bantningskurer är inte min grej så jag vill helst gå ner i vikt av förändrad kosthållning och träning :)

Anmäl
2018-02-21 12:00 #1 av: [zero]

Ja det finns det :) Håller på att gå ner lite själv på helvegetarisk kost.

Kan rekommendera cronometer.com för att samtidigt se att du får i dig det du behöver och samtidigt kolla på ett ungefär vad de livsmedel du äter innehåller,samt lägga in dina egna recept och livsmedel. För min del undviker jag bröd helt och hållet eftersom jag går upp snabbt om jag äter det (speciellt vitt bröd).. Minska på hårt processade varor också. Välj bort tomma kalorier (jag har slutat använda olja till matlagning dock inget måste). Välj fullkornsprodukter tex fullkornspasta istället för vanlig, fullkornsris etc så du får i dig mer fibrer och lättare blir mätt på det du äter. (Jag äter dock själv inte så mycket pasta,utan främst tex quinoa eller amarant.)

Anmäl
2018-02-21 13:40 #2 av: Sindri

Vi är alla olika och har olika ämnesomsättning. För mig hade det aldrig funkat att vara vegetarian, jag får insulinpåslag och därmed oerhört sug av minsta lilla kolhydrat om det inte är från vissa grönsaker. Men som sagt bara i måttlig mängd.
Det kanske helt enkelt inte passar din kropp att vara vegetarian.
Kan du åtminstone tänka dig att äta ägg är mycket vunnet.

Olivolja är bra, men inte att steka i, slösa den på salladen istället. 

Ett bra och mättande fett är kokosolja/kokosfett.  Funkar att steka i, eller helt enkelt lägga en tsk i te eller kaffe.

Välj grönsaker istället för pasta och ris. Rotfrukter kanske du kan äta i liten mängd. Jordärtskockor är bra för blodsockret, borde funka. 
Blomkål, broccoli, squash, aubergine, sparris, avocado, lök, kokbanan.....det finns många grönsaker man kan äta som inte ger så mycket insulinpåslag.

Potatis är helt ok om man äter den kall, så potatissallad är helt ok.
Men se upp för alla köttsubstitut, de innehåller ofta mycket kolhydrater, eller soja, och soja skall man bara äta fermenterad. Kan inga detaljer om tillverkningsprocessen, men det jag en gång läste fick mig att känna avsmak.

Om du vill äta bröd så finns många brödrecept utan gluten på Kolhydrater ifokus. Alla är inte så "lågkolhydratiga", men de flesta är ok om man inte äter en massa mackor varje dag.
Själv bakar jag en del bröd till familjen och i många är kokbanan med, gjorde bl a en pizzabotten som blev succé.

Anmäl
2018-02-21 13:42 #3 av: sp0ngeb0b

Håller med ovanstående. Att gå ner i vikt med vegetarisk kost är inte svårt, däremot kan man ju inte köra någon kött & grönsaksdiet som verkar vara poppis nuförtiden. Men som #1 säger - fullkorn! Det håller dig mätt längre. Jag väljer ofta andra alternativ än pasta, såsom ris, quinoa eller bovete. Dock främst pga att jag inte gillar pasta särskilt mycket men ändå. 

En sak som många missar med vegetarisk kost är fett. Det är lätt att missa då grönsaker och bönor etc inte innehåller särskilt mycket fett. Om du tillsätter lite extra fett i böngrytorna, kanske via extra olja, lite frön som topping eller avokado som tillbehör så tror jag nog du håller dig mätt längre. 

Jag kan rekommendera matiga sallader om du vill dra ner på kolhydraterna. Massa sallad och grönsaker, sedan i med bönor, linser och kanske quinoa eller liknande, och en smal dressing för att smaksätta det lite. Falafel och hummus är också gott i sallad. 

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2018-03-01 12:41 #4 av: [Smulan_88]

Det känns ju egentligen som du i din skrivna text trycker på dina egna nycklar för en viktminskning. Du skriver att du äter mycket bröd och snabba kolhydrater. Minska då bara så ska du se att det händer grejer +öka på grönsaker och proteinkällorna. Och då menar jag vegetabiliskt protein ;) sen kan du öka så du får i dig mer fibrer, för en ökad mättnadskänsla.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.