Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1650 ggr
vaniljkaka
2018-03-13 10:15

Kan inte kontrollera mig när suget blir för stort :(

Var inne på dag två av min bantning, diet eller vad man kan kalla de för. Kändes bra hela tiden att jag äntligen kommit igång. Jobbigt med hunger, trötthet o sötsug. Jag blir hungrig ovanligt snabbt, så har inget med kosten att göra. Iallafall.. sent på kvällen kunde jag inte stå emot längre.. så tänkte äh vafan jag tar en kaka måste ha lite sött. Slutade med att jag typ gick in i trans och åt upp 5 bullar och kanske 5 kakor o ett glas mjölk. Var så jävla gott och jag njöt så mycket, som en våg sköljde över mig med välbehag och lugn. Åt tills jag blev äckligt mätt. Såklart blev det mycket mer kalorier än vad jag ska äta om dagen. FAN hela dagen hade jag gått o "plågat" mig som jag förstörde när jag nästan gått i mål. Ja det känns som man går i mål när man klarat en dag med hunger mellan måltiderna o inget snacks. Som vid tidigare bantning ar detta hänt tänker jag inte ge upp bara för de. Men det kändes grymt jobbigt att vakna idag o inse bullarna jag stoppat i mig innan läggdags. Vad är det för fel på mig egentligen? Måste ju ha något fel i hjärnan som har sånt starkt okontrollerat sug efter mat o godsaker. Jag vet varför jag vill gå ner i vikt o det gör mig motiverad. Men när suget kommer är det inte jag som styr längre. Jag slutar tänka. Åh på bara dag två :/ så värdelös jag känner mig. Fler som hetsäter såhär ? Hur kan jag undvika att detta händer igen? Bor hos min mamma så inte jag som styr vad som köps..

Annons:
Carrosh
2018-03-13 10:36
#1

Först och främst: Sluta skuldbelägg dig själv! Det tar tid att ställa om och ändra vanor.

För det andra: Sätt inte upp några förbud. Utan sätt upp en plan. Då kan du också se till att unna dig, kanske ha en dag i veckan då du unnar dig godsaker? Förbud brukar ofta ha motsatt effekt, men om man tillåter sig själv att ibland äta något gott så blir det ju som en belöning på det du gjort resten av veckan. Och då kanske det inte blir den här hetsen heller, utan du kan njuta mer och se fram emot det där goda.

Sen tycker jag absolut att du kan prata med din mamma - be henne att lägga undan sådana saker som du går igång på, så att du hela tiden slipper se dem, om hon nu måste ha sådant hemma.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Ary
2018-03-13 21:17
#2

Det låter som om du kanske har ätit för lite under dagen…

vaniljkaka
2018-03-13 22:39
#3

#2 tror du de? Tycker det var rätt mycket. Frukost va havregrynsgröt med mjölk Lunch 2 ägg o ett knäckebröd. Lite senare en apelsin Sen några koppar kaffe med mjölk. O middagen 3 bullens varmkorvar och en klick keso. Vet att bullens varmkorv inte e bra men mamma som lagade maten.. skulle bara äta två korvar men kunde inte låta bli o ta en till sen :/ o sen kom de där förbannade sötsuget vid elvatiden på kvällen. Eller hela kvällen hade jag de ;/

sp0ngeb0b
2018-03-14 08:10
#4

Sötsug kommer ofta när man får blodsockerfall eller om man har ätit för lite och blir hungrig. När jag blir sötsugen försöker jag äta något ordentligt i stället, något nyttigt och mer mättande. Kan vara frukt, grönsaker och dippa, smoothie, macka med avokado eller annat. Bäst är ju om man försöker att förutse det. Du vet att du har lätt för att bli sötsugen, och du vet att det kanske går snett om du faller för suget. Då kan du ju försöka ha något färdigt i kylen som du bara kan ta. För min egen del är det nämligen så att jag ofta tar det onyttiga för att det går snabbare, det är bara att plocka fram och börja äta - inget som behöver lagas liksom. Annat som kan hjälpa är en kopp te eller, om det är kväll, gå och borsta tänderna.

Sara.92
2018-03-14 09:15
#5

Känner igen mig i de du skriver , varje gång ja börjar så går de någon dag sen kommer suget efter onyttigheter på kvällen , det är fruktansvärt jobbigt, jag vill också ner i vikt därför fattar ja inte hur ja inte bara kan kämpa emot suget , måste börja göra de. Hur mycket vill du ner? Och hur mycket väger du?

vaniljkaka
2018-03-14 10:26
#6

#4 Håller med att det är så mkt enklare att plocka fram ngt onyttigt från skafferiet än att börja skala morötter tex. Igår var jag sååå nära att ha en kaka, men tänkte NEJ jag börjar prova äta en apelsin o dricka en kopp kaffe, och de hjälpte faktiskt sen va suget nästan borta :) #5 Ja det känns som kroppen blir så slut efter några dagar man "bantat" och skriker efter flott och socker :/ Verka va en jävla kraft de där suget har som kan styra ställa. LÅTER ju så lätt att ändra om kosten. Jag väger 69 och vill egentligen väga 55-60 men målet är iallafall att börja med att gå ner till 64. Många små mål tror jag e bättre än ett stort. Är 158 kort så räknas ju som övervikt.

Annons:
sp0ngeb0b
2018-03-14 10:34
#7

#6 Men fan vad grymt!! Vet precis hur svårt det är, riktigt bra jobbat! Ett annat tips är försök att inte tänka typ "gud vad jag vill ha kakor, hoppas apelsinen hjälper även om det inte är samma sak", utan tänk i stället typ att "nu är jag sötsugen, då tar jag en frukt för det är sött". Konstigt exempel kanske men det jag menar är att försök ha en positiv inställning så kommer nog suget efter onyttigheter försvinna så småningom :)

sp0ngeb0b
2018-03-14 10:35
#8

Åh och en sak jag bara älskar: frysta vindruvor! 😍 Vet inte vad det är men det är så jävla gött. Bara släng in dem i frysen så kan du plocka fram när suget kommer.

vaniljkaka
2018-03-14 10:43
#9

#7 tack! Är nog viktigt att berömma sig varje gång man vinner över suget. Kanske är jättelätt för andra men för vissa är det en kamp. När suget kommer tycker jag det är svårt att tänka klart o man glömmer varför man faktiskt vill gå ner i vikt. Bara godis som snurrar i huvudet, men e väl bra o sysselsätta sig mellan måltiderna oxå. Jag e sjukskriven o går bara hemma så blir lätt man känner av hungern så lätt då. Märkt iallafall att varje gång jag bantar uppskattar jag mat mycket mer. Till och med frukt och gröt. Tack för tipset med vindruvorna :) ska testa! Men e lite rädd för o äta för mkt frukt eftersom de innehåller fruktsocker. Vissa undviker ju frukt helt i deras dieter.

Namiko
2018-03-14 16:43
#10

Du kan testa att lägga in mer gröna blad i kosten. Grönsaker innehåller nästan ingen energi, men väldigt mycket näring och själv har jag mycket mer sug efter onyttigheter om jag äter näringsfattig mat. Äter jag däremot sallad med massa grönkål/spenat i regelbundet så tittar jag inte ens åt chips och godis i affären.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

sp0ngeb0b
2018-03-15 11:33
#11

#9 Jo jag vet, många är väldigt anti för mycket frukt. Jag älskar frukt och tycker det är bland det bästa som finns men fattar förstås varför folk vill undvika det också. Många tycker att allt sött (inkl frukt) triggar sötsug också men för mig stillar det suget. Tror man får hitta det som funkar för en själv och så länge man äter balanserat och varierat tror jag det är lugnt att äta frukt. Om man vill ha frukt som "godis" kan man ju försöka dra ner på frukten i sina övriga måltider 🙂

[Smulan_88]
2018-03-15 19:46
#12

#11 det är nog främst fruktosen (frukt sockret) folk tänker på, MEN du har helt rätt tänk tycker jag. Frukt (det finns undantag) innehåller lite kalorier och mycket näring och fibrer vilket mättar. Så länge man inte överäter så tror jag bara frukt gör nytta och inte skada. ”Ett äpple om dagen håller doktorn borta” -som man på gammalt ordspråk säger :)

Ary
2018-03-17 13:22
#13

TS. Ska försöka vara lite mer hjälpsam. Vet ju inte exakt hur du föredrar att äta men kan berätta vad som funkade för mig som har problem med blodsockersvängningar och då går loss på hela påsar med bullar också, jag behövde mer protein och mindre kolhydrater för att kunna ligga mer jämnt, hålla mig mätt.

Det här är lite extremt men är bara ett exempel och visar vilka matgrupper, det är inte varken LCHF eller ngt speciellt utan en salig blandning.

Frukost 100g keso blandat med 200 g vaniljkesella utan socker med kanel på, 2 hårdkokta ägg, lunch 2-3 knäckebröd med stekta ägg på, eller något protein med förstärkt sallad (dvs med majs eller andra grönsaker som mättar, sås eller dressing)

Middag, kyckling, fisk eller kött, rå morötter, hela eller rivna, sallad, tomat, en potatis, lite sås och så en frukt under dagen.

15-1600 kcal kan borde du kunna komma upp på, eller prova det iaf. Mycket mindre än så lär trigga en till att tappa kontrollen. Jag körde hellre 5:2 någon dag då och då.

Annons:
224
2018-03-19 07:40
#14

Tänk inte bullar eller inget, välj en smoothie, en kopp te med socker/honung när du inte kan stå emot, du får börja stegvis, det är det enda som håller i längden.

jag började med kosten, sen träning, sen mer träning, nu är havregrynsgröt grönsaker och allt sånt riktigt gott i min värld, jag är aldrig sötsugen längre. Minns min bantning som en bra tid, jag tänkte långsiktigt. Från 76 till 59 kg. Jag tycker det är riktigt roligt att träna idag :D

Effie
2018-03-19 08:59
#15

Som LCHF-are är min erfarenhet att fett mättar, och sött triggar sug.. Och hunger är väldigt svårt att stå emot I längden. Men var och en får testa vad som funkar för dem.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Granja Del Toro
2018-04-12 15:32
#16

Det är detox som gäller för dig och inget annat. Går din lever på högvarv pga av toxiner hjälper ingen bantnng. Detox vecka är då det ända som hjälper. När levern börjar må bra igen och inte är i högvarv så går bantningen bättre och sötsuget  är då veck och adjö. Men jag vill påminna att man kan få socker "withdraw" med detox, som varar ca 24 till 48 timmar beroende på hur stort socker beroende man har. Jag rekommenderar att du tar Zink sugtabletter för att ta temporärt kål på socker beroendet…

Jag har gått ner 2 kilo och 100 gram under min detox vecka…

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

vaniljkaka
2018-04-16 10:53
#17

#16 varit sugen på detox. Men vet så lite o känns som de finns så många varianter. Eller? Orka egentligen inget krångel haha. Har du länkar o skicka till bra metoder att följa? Google e ju en djungel. Man vet inte vad man ska gå efter

Namiko
2018-04-16 16:33
#18

#17 Detox är en myt. Kroppen rensar ut dessa "toxiner" hela tiden och vill man ha en hälsosammare kropp så gäller det helt enkelt att sluta stoppa i sig skräp och äta nyttigare. Du behöver ingen kur för det. Bestämmer du dig ändå för att köra någon typ av detox så satsa på smoothies istället för juice, vilket ofta är det som rekommenderas. Juice är i princip raffinerat socker med lite vitaminer och mineraler. Det är mycket hälsosammare att dricka smoothies då du även får med fibrer samt dom näringsämnen som är bundna till fibrerna.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

blackwood
2018-04-18 15:50
#19

För mig har endast 2 saker funkat på det här problemet. Och tro mig, det är ett problem! Alternativ 1: Rensa bort allt onyttigt hemma så det blir ett helt projekt att skaffa fram den där bullen man vill ha :). Alternativ 2: Gå och lägga sig väldigt tidigt första 2 veckorna när suget är som värst. Inte sätta sig vid tvn på kvällen för då kommer suget krypande som på beställning. I alla fall för mig. Att istället gå och lägga sig tidigt och slippa utmana sig själv i dom där tillfällena när man är som ”svagast”.

blackwood
2018-04-18 15:50
#20

För mig har endast 2 saker funkat på det här problemet. Och tro mig, det är ett problem! Alternativ 1: Rensa bort allt onyttigt hemma så det blir ett helt projekt att skaffa fram den där bullen man vill ha :). Alternativ 2: Gå och lägga sig väldigt tidigt första 2 veckorna när suget är som värst. Inte sätta sig vid tvn på kvällen för då kommer suget krypande som på beställning. I alla fall för mig. Att istället gå och lägga sig tidigt och slippa utmana sig själv i dom där tillfällena när man är som ”svagast”.

Annons:
Mooniq
2018-05-27 11:50
#21

Läs på om sockerberoende! En ny värld kommer att öppnas och du kommer att få många aha-upplevelser. 

jag är sockerberoende och har varit det i hela mitt liv. Mitt sockermonster styrde mitt ät-beteende fullständigt. 

Jag har även IBS - problem med mage/tarm och jag satt en dag och sökte om IBS-problem när jag kom in på LCHF. Körde det i några år. Numera äter jag en mix av stenålderskost och LCHF och trivs med det. Magen funkar utmärkt. 

Jag tycker även att du kan läsa på om tex Dukan-dieten och Atkins om du inte vill räkna kalorier eller gå hungrig. 

Att man går upp i vikt är ett resultat på att man äter fel saker - fel saker som är såå svårt att säga nej till. Läs på om sockerberoende och du kommer att förstå dina egna känslor och handlingar på ett helt nytt sätt. 

Lycka till såklart. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: