Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2082 ggr
Mooniq
5/10/18, 9:44 AM

Min bästa motivation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag är 52 år och  överviktigt. Under de sista 2 åren har min särbo varit sjuk, utbränd med djup depression. Vår aktivitet har varit på noll då han under långa perioder inte klarat av att gå utanför dörren. Nu har jag tagit tag i mig själv och jag har hittat min bästa motivation på ett mycket oväntat håll. Sportklocka. Jag köpte i vintras ett beg. aktivitetsarmband för att se om det var något för mig, och jag blev helt överförtjust i det. 

För några veckor sen köpte jag en sportklocka - i mitt fall en Samsung Gear Sport, då jag har en Samsung mobil och gillar appen Samsung health som den är kopplad till.  För mig är det viktigt att en sportklocka är vattentålig, eftersom man svettas på promenaderna. 

Jag kunde aldrig tro att en pryl kunde få igång mig så enormt som denna klockan gör. Det finns ingen människa på jorden som kan peppa mig eller få mig att "göra lite till".  

Tydligen bor det en liten teknik-statistik-nörd bakom örat som jag inte varit riktigt medveten om. Men den funkar för mig och jag går till och med extravarv på gräsmattan för att komma upp i nya antal steg varje dag. 

Målet är daglig promenad på över 2 timmar - ca 12 km med både nerför och uppför. Idag  gör jag promenader på 1 tim 10 min (8km)- och ökar både tid och längd.

Stegmålet är att ligga över 20.000 steg/dag och nu ligger jag runt 15.000 steg/dag. 

Mitt hjärta orkar mer, lungkapaciteten har ökat, orken har ökat och vikten minskar. 

Mitt mål är att minska 2-3 klädstorlekar och att bli mer aktiv. 

Köpt pumpstavar och dammat av cykeln. Hemma har jag en crosstrainer som jag kör 15 min/dag på - målet är 45 min/dag på varierat program. 

Lite bilder på min klocka och på appen. Appen har enormt mycket information och jag har bara tagit kort på ett litet urval. Man kan koppla mat-app- jag har kopplat fatsecret.se och klockan reggar sömn, puls mm. Man kan även mäta sin stressnivå och lägga in anteckningar. Man kan även byta utseende på urtavlan, finns mängder att välja mellan.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Bara Anna
5/14/18, 7:38 AM
#1

Men vilken snygg klocka! Är en inbiten Apple användare, men blir nästan sugen att konvertera! 😂😜 Har själv ärvt sambons applewatch när han bytte upp sig. Funderar på att köpa en egen Garmin då den är inriktad mot träning mer än nuvarande.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Mooniq
5/15/18, 9:46 AM
#2

#1 Bara Anna. Garmin har många jättesnygga klockor. Det var riktigt nära att jag köpte deras nya klocka med läderarmband. Men när jag läste runt så blev det Samsung istället. 

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/583562/pn/010-01850-05#

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
5/26/18, 8:27 PM
#3

.. och jag går o går o går.. och har tappat 1 klädstorlek. Superglad 😃

Har ont av värmen och fötterna sväller, dricker 1 liter fänkålsvatten/dag som är vattendrivande. Köpte Asics tränings-skor men de funkade inte för mina fötter, har nu köpt Skechers igen och mina fötter är glada igen och värken är borta. 

Sista 10 dagarna så snittar jag 1 mil/dag och ligger på 22.000 steg. 

Jag har en fördel - jag är morgonpigg och går hemifrån redan före 05.30. - hemma runt 8 - 8.30 och då har solen börjat värma rejält. En fantastisk majmånad med mängder av värme och solsken - nu önskar jag lite regn - tänk att man aldrig är nöjd. 

Sen jag köpte min sportklocka har jag gått mer än 450.000 steg - en oerhörd siffra och mer ska det bli.. 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
7/7/18, 9:39 AM
#4

Har nu ägt min sportklocka ett tag och för skojs skull så räknade jag igenom stegen och jag har nu passerat 1 miljon steg sen 23 april. Helt obegripligt många steg och fler ska det bli. Miljonär i gådda steg 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Grace2009
11/21/18, 3:09 PM
#5

Hur går det för dig Mooniq? Fortfarande aktiv och nöjd med din klocka? Eller har tekniknörden inom dig fått dig att byta upp till en nyare modell? Jag funderar på att köpa mig en, men kluven vad för modell. Lånade brorsans Polar någonting nån månad förra året och det var ju sjukt sporrande. Sen kom sommarvärmen och prioriteringen blev överleva 😉

Mooniq
11/21/18, 4:04 PM
#6

#5 Grace2009 - jag älskar min klocka och vet du - sommaren var den värsta jag upplevt.  Sista veckan vi hade extremvärme så gick hela kroppen i baklås och jag orkade ingenting i 5 veckor - sen började jag utöka mina promenader igen och har kommit igång på crosstrainern. Det är separationsångest när klockan måste laddas. Använder den hela tiden, varje dag. och älskar den.  har inga planer på att byta upp mig, utan är supernöjd.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Grace2009
11/21/18, 4:23 PM
#7

#6 vad kul att höra att du fortfarande är så nöjd! Jag ögat lite på fitbit charge 3 just nu. Är biĺligare än Samsung gear sport som har en massa extra funktioner jag inte behöver, och ärligt är min plånbok inte riktigt nog fet för den. Samsungklockan känn som en framtida dröm dock!

Honestyisdead
12/2/18, 3:16 AM
#8

Bra tips!

Nasat
1/2/19, 6:53 PM
#9

Har en fitbit charge 2 och känner mig nöjd med den. Den har fått mig att börja promenera vilket är mycket roligare när man får veta hur många steg det blir😃.

[Tuulikki]
1/14/19, 3:06 PM
#10

Jag är riktigt sugen på en Garmin som Mooniq länkade ovanför. Men plånboken är inte lika sugen haha! För tillfället har jag Pokémon Go som sporrar mig🙂

Grace2009
1/14/19, 4:10 PM
#11

För mig blev det inget köp. Känner att jag inte kan rättfärdiga köpet i nuläget och min telefon har ju stegräknare så den får hållas vid tills vidare. Men i framtiden kanske så 🙂

Mooniq
3/10/19, 9:41 AM
#12

11 månader med min sportklocka. Och jag avgudar den lika mycket än. Det är separationsångest varje gång den måste laddas 😃 

Det har varit en snäll vinter, jag har satsat på bra utekläder, termo-byxor, och rejäl vinterparkas. Köpte även Icebug-kängor när snön blev tillplattad och snorhal. 

Min vinterdepression är en tröskel och december var en ganska oaktiv månad. Mörkt hela dagarna och de dagar jag inte jobbade så peppade jag mig ändå att gå den korta svängen (4 km). Men under januari och februari har jag snittat ungefär 1 mil/dag. Viktminskningen går långsamt men det går ändå neråt. Kropp och hud krymper tillsammans, vilket ger ett bra resultat när jag tittar på mig själv. 

Jag är supernöjd med bättre flås, mer ork, bättre lungkapacitet och att andra börjar märka att jag lättat.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: