Annons:
Etikettkost
Läst 1104 ggr
zemlathebunny
5/21/18, 2:48 PM

Känner mig inte nöjd med mig själv

Hej! Jag är 16 år, 171 cm och väger 59 kg just nu. Jag har en ätstörning och har tidigare vägt 51 kg ( för cirka ett halvår sedan). Innan min ätstörning vägde jag 71 kg. Nu har jag gått upp flera kilo vilket gör mig jättestressad för det enda jag ser i spegeln är fett, fett och ännu mer fett. Jag vill gå ner i vikt igen så just nu äter jag bara mellanfil med naturell müsli i. Men det blir lätt att jag äter ganska mycket fil på en dag eftersom jag tycker det är så gott. Hur påverkar det vikten? Är så rädd att gå över 60 kg.

Annons:
Fransu
5/21/18, 2:51 PM
#1

Får du hjälp med din ätstörning?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

zemlathebunny
5/21/18, 2:59 PM
#2

Gick först till BUP men deras sätt att hjälpa hjälper inte mig så just nu nej.

unbreakable8
5/21/18, 3:18 PM
#3

Jag har också haft ätstörningar när jag var yngre, men framförallt så bara hatade jag min kropp, men så här efteråt när jag blivit äldre så vet jag ju att jag hade ju en jättefin kropp. Men du är rätt ung också och många hormoner, det får du tänka på.. det går över sen. Själv är jag i klimakteriet nu och hormonerna minskar. 

Men något jag kom på, när man är så fixerad vid sin kropp är att ; det är ju ett symptom för något annat som inte är bra i ens liv.  Att äta för mycket hjälper inte och att äta för lite, hjälper inte heller. Man måste vara ärlig mot sig själv och ta tag i problemet tidigt innan det går för långt.  För om du t ex slutar äta, så kommer din hjärna inte fungera som den ska och då kan du heller inte klart se vad det egentliga problemet är .  Vad problemet är , är ju olika i alla fall .  Jag ska inte ta upp vad mitt problem var, men jag lyckades ta tag i det tidigt.  Jag fick först bulimi och det höll på gå över till anorexi  och då med denna logik, lyckades jag sätta stopp för mig själv.   Kram och önskar dig lycka till. Var nöjd med den du är, för ingen kommer att vara nöjd åt dig.  Människor kan vara så själviska, så ta hand om dig själv och tro på dig själv ❤️

Sindri
5/21/18, 6:02 PM
#4

Att äta light-produkter är ett bra sätt att gå upp i vikt. Precis som musli med alla sina kolhydrater och socker.
Ät riktig mat! Om du inte äter fett så håller kroppen hårt i det den har, för den är smartare än du. Den tror att det är svält när den inte får riktig mat.

Ät fisk och kött gärna med en smörklick på. Till det grönsaker i mängder.

unbreakable8
5/21/18, 6:23 PM
#5

#4 åh vad jag håller med dig. Light produkter ökar både törst och hunger.  Kolhydrater måste man också ha ibland inte bara protein. Men viktigare är nog att man ändrar livsstil och rör på sig, så att man kan äta kolhydrater.  Och jag säger son Sindri.. ät riktig mat, råvaror.

Sindri
5/21/18, 8:42 PM
#6

Berätta vilka kolhydrater man behöver och till vad.

Annons:
unbreakable8
6/14/18, 2:21 PM
#7

#6 Beroende på ämnesomsättning och t e x diabetes.  Har man snabb ämnesomsättning så behöver man långsamma kalorier, alltså kolhydrater såsom pasta.  Har du långsam, så kan du äta lättare saker såsom grönsaker. Man ska inte äta för mycket protein, för då kommer du lura kroppen att den har gått in i svältfas. Det märker du isåfall om du luktar ammoniak i ditt svett. Då har du ätit för mycket proteiner.  LCHF diet ger ofta upphov till ammoniak-svett. (proteiner)  Då förbränner du andra syror som vanligen inte förbränns såsom aminosyror. 

Som baskolhydrat är ju pasta bra och kan blandas med grönsaker, kött, vad man vill.  Men passar bäst dom med snabb ämnesomsättning.

unbreakable8
6/14/18, 2:22 PM
#8

Att blanda kolhydrater och socker är heller aldrig bra. Det ger uppblåsthet och acne.

martina90
6/14/18, 6:00 PM
#9

#8 Att blanda kolhydrater och socker? Är inte det samma sak?

unbreakable8
6/14/18, 8:00 PM
#10

Nej, socker och kolhydrater är INTE samma sak. Hur kan du tro det?

martina90
6/14/18, 8:36 PM
#11

För att det är det

sp0ngeb0b
6/14/18, 10:58 PM
#12

#10 Socker är en typ av kolhydrater. Men alla kolhydrater är inte socker.

sp0ngeb0b
6/14/18, 11:06 PM
#13

Om du ska äta fil och müsli, ät en osötad fil och osötad müsli, gärna med nötter och annat gött i. Nyttigare och håller dig mätt längre. Men ät inte bara det. Du kan äta grönsaker, baljväxter, gryner och annat nyttigt. Du behöver inte vara rädd för kolhydrater, som vissa verkar vilja få dig att bli. Jag äter massvis med kolhydrater, oftast är mer än 50% av mitt kaloriintag från kolhydrater, men jag går inte upp i vikt av det, snarare tvärtom. Men man får välja rätt sort. Vill också påminna om att du faktiskt är normalviktig, och det är jättebra jobbat av dig att du har lyckats ta dig upp dit! Det är jättebra för kroppen och den tackar dig. Du kanske kan ta kontakt med någon annan än BUP att prata med, ungdomsmottagningen t.ex.? Skickar frivilliga kramar ❤️

Annons:
Effie
6/18/18, 11:11 AM
#14

Alla kolhydrater är sockerkedjor av olika längd (polysackarider; kolla gärna Wikipedia). De bryts ner till enkla sockerarter I magen; skillnaden är hur lång tid det tar (snabba eller långsamma, eller fibrer som inte bryts ner alls).

Därmed inte sagt att man behöver vara rädd för kolhydrater. Man behöver bara inte överdriva.   Man ska inte vara rädd för fett och protein heller. Man ska äta riktig mat, med bra näring, och undvika socker och skräpmat. Man ska äta så att man mår bra.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

unbreakable8
8/5/18, 9:51 PM
#15

Blanda däremot inte socker och kolhydrater. Du kan äta pasta och känna dig mätt länge, men äter du socker ovanpå pasta ( tex  bulle efter maten) så blir kolhydraterna fettbildande.

Sindri
8/6/18, 4:38 PM
#16

#15 av: unbreakable8
Men kolhydrater ÄR ju socker. Du har fått mycket om bakfoten och borde läsa på lite innan du ger helt tokiga råd.

AilyAdams
8/6/18, 5:32 PM
#17

#15 Jag är inte riktigt säker på hur du menar. Kolhydrater i form av stärkelse som finns i pastan bryts ner till socker redan i munnen, då saliven innehåller amylas. Enda fördelen pastan har är ett snabbt blocksockerpåslag, om det nu är en fördel vill säga. Det kan ju diskuteras.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Upp till toppen
Annons: