Annons:
Etikettkost
Läst 1398 ggr
Bara Anna
5/27/18, 11:58 AM

Väga maten?!

Ok, jag tycker jag äter nyttigt, rör på mig eller tränar varje dag. Ändå hår jag inte ner. Min misstanke är att jag även om maten jag äter är bra så ligger jag på ett energiöverskott. Så jag har bestämt mig för att räkna antal kcal jag får i mig under 2v. Men, hur 17 gör man? Alltså, jag fattar principen. Men hur gör jag tex när jag lagar till hela familjen? Lagar eget vid sidan av? Delar allt färdiglagat i portioner efteråt. Svårt med mos och soppa etc …. /förvirrad

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
Honestyisdead
5/27/18, 12:01 PM
#1

Du får väga alla ingredienser och sedan dela upp i portioner och dela med det.

Mooniq
5/27/18, 12:23 PM
#2

www.fatsecret.se

En del får du väga, mäta. Om du tex gör egna köttbullar så kan du ta det fatsecret föreslår men det kan ju skilja lite i vilka ingredienser man har. 

Om du har matsug så tipsar jag om pizzasallad/råkostsallad att ha i kylen och äta när du är sugen. Finstrimlad vitkål, olja, vatten, salt och peppar.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MonicaLagerquist
6/10/18, 9:13 AM
#3

Vitkålssallad är min räddare i nöden.

Stolt ägare till fem La permer

sp0ngeb0b
6/10/18, 2:10 PM
#4

Jag brukar göra storkok till mig själv, och då lägger jag in alla ingredienserna som ett recept i appen (jag använder myfitnesspal), där väljer man också hur många portioner det blir av receptet. Sedan när man loggar maten så blir det automatiskt loggat per portion. Hoppas du fattar hur jag menar 😂

graleh
6/27/18, 12:12 PM
#5

Sedan om du äter ordentligt, tränar etc och har stenkoll på allt och borde gå ner i vikt men inte gör det kan det vara så att du ändå äter fel. Bara för att något klassas som 'nyttigt' är det inte det för alla. Våra kroppar är så olika och även om man inte har fullbordad allergi kan man vara intolerant mot saker som gör att kroppen skapar inflammationer och liknande som förhindrar att man går ner i vikt. T.ex. kan man få problem med sköldkörtel och annat som gör att man inte kan gå ner i vikt. 

Nu tar jag ut lite i förväg här. Men mer en brasklapp om du försöker och försöker och har stenkoll men inget händer, så kan det vara pga något sådant här.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

sp0ngeb0b
6/27/18, 10:38 PM
#6

#5 En annan sak jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg är att det kan vara superlätt att hamna på kaloriöverskott även om man äter 100% nyttigt. T.ex. om man äter mycket nötter, avokado, agavesirap osv som innehåller mycket kalorier men ändå anses nyttiga (eller agavesirap kanske mest anses som bra alternativ till socker men ja ni fattar). Jag har t.ex. inga problem att gå upp i vikt av en hälsosam kost då jag älskar sån mat, haha. Det kan också vara helt andra grejer som ÄR nyttiga men som man faktiskt helt enkelt äter för mycket av, eller att man bara äter för mycket generellt. Så man får hålla lite koll på sitt intag.

Annons:
Zondell
7/26/18, 2:22 PM
#7

Jag registrerar i lifesum. Det går att gissa lite om man gör en gryta t ex. Bättre lite fel och registrera än att köra fritt. Tycker jag i alla fall.

Upp till toppen
Annons: