Allmänt viktsnack

Hur planerar du din viktnedgång?

2018-05-29 10:43 #0 av: Mooniq

Jag har lagt upp en långsiktig plan hur jag ska förändra mig själv, min vikt och min kost. Jag har lagt en plan på 1 år -minst, i olika etapper.

Första etappen - att få igång min kondition - promenader, som jag utökar allteftersom. Målet är 2 timmar och ca 1 mil per dag. Sportklockan mäter även höjd och har ett mål att gå i många backar som den räknar om till våningar. 10 våningar är målet varje dag. Stärker hjärta och lungor.

Andra etappen - att plussa in cykling, dans och crosstrainer. Har börjat med små pass på crosstrainern. Jag ska anmäla mig till motionsbugg 1-2 gånger/vecka men vill ha en grundkondis först - sen dansa som jag tycker är jättekul. 

Tredje etappan - maten - som jag är rätt nöjd med. Jag kör en kombination av lchf och stenålderskost. Jag har IBS och låter jag bli socker, spannmål, potatis och ris så mår magen otroligt bra. Jag äter mycket ägg - och behöver egentligen inte ändra så mycket i kosten - har haft 2 år där jag följt min särbo och då ätit mycket som är helt olämpligt för mig. Vi har gjort slut och nu är det tillbaka till basic för min del. 

Mitt mål är under 2018 att gå ner 3 klädstorlekar - och jag har redan tappat 1 storlek sen 25 april. Det är jag jätteglad över.  Jag har 30 kg att tappa men börjar med små mål, därav 3 klädstorlekar. 

Jag ratar piller och pulver, då de inte hjälper i det långa loppet. Jag vill ha en fungerande vardag - men eftersom jag har en superspararkropp så måste jag köra både aktivitet och rätt kost för att hålla kroppen i det läge jag vill ha den. 

Hur ser Er/Din plan ut för din viktminskning? 

Kör du långsiktig kost eller kör du tillfällig diet och vad gör du i så fall efter dieten är slutförd? 

Vilka aktiviteter föredrar ni?

 Har du en långsiktig eller kortsiktig viktplan? har du mer eller mindre än 10 kg att tappa?

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2018-05-29 12:03 #1 av: Maria

Jag bestämde mig i februari att nu får det vara nog då vågen pekade på 75. Jag har aldrig vägt så mycket i hela mitt liv.

Jag vet att det beror på att jag ätit en väldigt massa glass och godis främst på kvällarna så jag har långsamt gått upp i vikt.

Jag rör mig minimalt. Längsta promenaderna är mellan buss och spårvagn och hem och kommer så förbli.

Jag har redan gått ner 8 kilo och är jätteglad för det. Det enda jag har gjort är att jag slutat med sötsaker och småätandet på kvällarna. Annars är allt som vanligt.Glad

65 kilo är målet.

/Maria

 

Anmäl
2018-05-29 12:19 #2 av: tjocka anna

Jag hade 35 kg övervikt när jag bestämde mig att ta tag i och ändra mina vanor. Jag åt väldigt mycket fikabröd och godis, mackor och jätteportioner pasta med ketchup. 

Jag slutade med socker och mjöl och bestämde mig för att börja motionera. 5-7 km promenerar jag varje dag. Jag har nu gått ner 15 kg och jag har 20 kg kvar som jag vill bli av med.

Anmäl
2018-05-30 06:51 #3 av: sp0ngeb0b

Jag skapar nya planer och får nya idéer hela tiden. En långsiktig plan är för stort committment för mig. Jag har försökt gå ner i vikt till och från i ett par år nu, och nu senast jag började ville jag först inte stressa det på något sätt, utan bara ändra mina vanor och bli allmänt mer hälsosam. Jag började med att ta träningen på större allvar (har alltid tränat mer eller mindre), gå till gymmet ett visst antal ggr per vecka. Försökte gå 10.000 steg varje dag. Sen bytte jag ut snacksen till nyttigare alternativ såsom mörk choklad (70 eller 85%), fruktsmoothie etc. Sedan började jag minska på snacksen överhuvudtaget. Själva måltiderna har jag alltid gjort hälsosamma så där fanns det inget att ändra på. Men, inget hände med min vikt, åt troligen för stora mängder ändå. Därför började jag räkna kalorier, igen. Allt går i vågor för mig, jag kan vara jättepepp på att räkna kalorier, eller träna på gym, eller springa eller vad det än är. Sen tappar jag all motivation efter ett tag. Nu har jag i alla fall gått ner 3 kg på en dryg månad så det är jag jättenöjd med. Totalt 11.5 kg sen början. 

"Before you ask someone why they're vegan - ask yourself why you're not."

Anmäl
2018-05-31 09:21 #4 av: Bara Anna

På ett personligt plan hade jag nog fokuserat på kosten först. Då evidens visar att det är kost som påverkar viktnedgång mest. MEN den viktigaste förändringen i livsstil är den som blir av och den som du faktiskt som du fortsätter att göra!

Själv så har jag just nu främst fokus på just maten. Försöker hålla mig borta från klassiska viktfällor som socker och alltför stora mängder kolhydrater etc. Samtidigt så försöker jag hitta ett sätt att träna där jag samtidigt känner mig nöjd med min prestation, men kroppen sparkar inte bakut. Och det gör den för det mesta när jag är så pass överviktig som jag nu är. Senast så upptäckte jag väldigt irriterande (bokstavligt talat) skavsår UNDER mina charmiga bilringar pga all svett som lagrats där nu när det är så varmt och jag har varit ute och sprungit. Nice... NOT!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Anmäl
2018-05-31 09:50 #5 av: Mooniq

#4 Bara Anna

Jag har fokus på maten. Började med lchf för mer än 10 år sen. Men har med tidens gång även fasat ut mejerier till 95% och då faller sig stenålderskost/paleo naturligt. 

Under de två sista åren har det varit rörigt i kosten, mycket pga att jag har lagt tid på min partner som gick in i en extremt djup depression. Jag anpassade mig till honom och det gjorde att jag åt mat som gjorde mig både sjuk och fet. Nu är jag tillbaka på basic vad det gäller kosten så det är inte mycket jag behöver rätta till där. Enkelt när jag nu är själv. Längre fram kanske jag gör några ufo-veckor - under fem gram kolhydrater/dag - för att komma ur eventuella platåer. 

Så min prio ett är att skapa aktivitet och kondition, sen kommer det andra att falla in automatiskt. Skrattar

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2018-06-04 10:24 #6 av: Thotis90

Jag har bara långsiktiga mål, med många delmål på vägen. Jag har som mål att återfå den form jag hade innan jag träffade min sambo och gick upp 24 kg (från storlek 34/36 till 44/46). Tanken är att gå ner långsamt då jag är rädd att jag annars ska få mycket häng på låren, där mycket av min vikt satte sig. Just nu lutar jag åt att ge det 1 år och ta det väldigt lugnt i början 

De mål jag har med min viktnedgång förutom att bli mindre är att bli av med de smärtor som vikten orsakat, sluta skämmas när min sambo tittar på mig och våga göra saker som jag vill göra men som jag idag känner att vikten hindrar mig från att göra (skulle t.ex. vilja kunna duscha med sambon, men det kommer inte på frågan så länge jag väger så här mycket!). 

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Anmäl