Annons:
Etikettkost
Läst 928 ggr
[Exotiiica]
2018-06-09 10:26

Kalorier och inget annat?

Hejsan!

Jag vill gärna gå ner i vikt men är lite förvirrad. När man ska hålla koll på sin kost, ska man endast hålla sig till x antal kalorier eller ska man hålla koll på allt? Dvs protein, kolhydrater och fett? Själv har jag lifesum appen men tycker att istället för att gå ner så håller jag bara samma vikt? 
Svar uppskattas!

Annons:
sp0ngeb0b
2018-06-10 14:17
#1

Det är bara kalorierna som spelar roll för viktnedgång, men fördelningen mellan makronutrienterna (kolhydrater, protein, fett) kan påverka annat som t.ex. träningsresultat och mättnadskänsla. Appen räknar ju automatiskt makros också, så jag brukar försöka hålla mig inom gränserna. 

Att du inte går ner i vikt kan bero på massor av saker. Du kanske inte har ställt in rätt antal kalorier? Det är väldigt svårt att veta hur mycket man ska äta i början, så man får prova sig fram. Du ligger kanske på +/- 0 liksom, så om du drar av 500 kcal per dag kanske det hjälper. Eller rör på dig/tränar mer, då förbränner du mer och kan därför också äta mer mat utan att hamna på överskott. Men, det kan så klart också bero på att du räknar fel - svårt att veta ju. Väger du maten? Räknar du med allt du äter? Det är lätt hänt att man missar något eller räknar fel. Fettrika saker kan exempelvis skilja väldigt många kcal på några få gram, så räknar man fel där eller inte räknar det alls kan det göra stor skillnad.

Sindri
2018-06-11 00:06
#2

Både kaloriräkning och träning är helt fel metoder för att gå ner i vikt, om man inte vill svälta resten av livet eller gå upp allt (och lite till) igen.

Undantaget KAN vara om man får i sig på tok för mycket energi (men det bestämmer kroppen, inte du). Då kan man tjäna på att dra ner på kalorierna, men på rätt sorts kalorier, och leva sunt i övrigt.

https://www.svd.se/misstag-att-tro-att-man-gar-ner-i-vikt-av-traning

Och ja, det är skillnad på kalorier och kalorier, trots vad vår "främste" bantningsprofessor envist hävdat.  (Han medgav inför sin pension att han ju misslyckats totalt med sitt jobb, han hade inte kunna hjälpa överviktiga att gå ner i vikt varaktigt) Du lär bli tjockare av 1000 kalorier hallonbåtar än av 1000 kalorier smör.

Upp till toppen
Annons: