Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2159 ggr
martina90
2018-06-10 21:58

Viktuppgång av 1300 kalorier?

Jag har genomgått en viktminskning på 12 kg och för tre veckor sedan var jag i mål med det. Jag vet att jag använde en enligt många dum metod att gå ner. Jag åt väldigt lite, 1000 kcal/ dag.

För tre veckor sedan när jag nått mitt mål ökade jag kalorimängden till 1300 kcal/dag och tro det eller ej men jag ökar sakta i vikt.

Visserligen är jag ganska "lat" vad gäller träning men ändå 1300 kcal är ju inte mycket. Jag borde väl inte gå upp igen av den mängden? 2 kg har jag ökat på tre veckor. Ska jag bara fortsätta äta 1300 kcal och se vad som händer eller måste jag åter igen äta bara 1000 kcal/dag?

Annons:
problem1
2018-06-10 22:04
#1

Din kropp har vant sig vid att inte få nog med näring/kalorier, dvs 1000kcal/dag. Nu när du ger den mer än det tar den åt sig all näring den kan få. Din kropp vet ju inte att du försökt gå ner i vikt tex, bara att den saknar energi. Om du fortsätter på 1300kcal blir din kropp troligtvis ''nöjd'', men du kan gå upp lite mer, dock är det stor sannolikhet att dom ''extrakilona'' (missförstå mig rätt) försvinner igen, så det är ingen fara att äta 1300/dag, det är dessutom bättre för din kropp.

martina90
2018-06-10 22:06
#2

aha tack för svar :)

problem1
2018-06-10 22:09
#3

Glömde skriva det men själv åt jag 1300kcal per dag för att gå ner i vikt. Vilket betyder att jag behöver över det när jag inte längre ska gå ner sen. Det är dock, som du kanske förstått, aldrig bra att bara äta 1000kcal per dag. Sök runt lite på vad ditt kaloribehov är dagligen så hittar du nog ungefär vad du behöver för att stanna på den vikten du är

martina90
2018-06-10 22:14
#4

Det är nog väldigt svårt att ta reda på vad  man har för kaloribehov gissar jag när alla är så olika byggda. Men man lär väl se om man ökar eller minskar i vikt och sedan justera kosten efter det kanske. Men jag känner att minst 1300 kcal behöver jag minst för att inte behöva gå hungrig jämt.

problem1
2018-06-10 22:51
#5

Det är bra! Gå på känslan du har i kroppen och vad du vill ha utan att äta pizza eller en chipspåse varje dag, så kommer det nog gå bra. Duktig du är förresten som har tappat hela 12kg!

Sindri
2018-06-11 00:00
#6

Tyvärr har du svält din kropp. Den har nu anpassat sig till att använda för lite energi, och ämnesomsättningen har minskat. Du kommer sannolikt att gå upp alla kilon igen och kanske lite till, om du inte fortsätter svälter.

Om du googlar runt lite på viktminskning så är väl de flesta "auktoriteter" på området nu överens om att räkna kalorier är helt ute. Likaså manisk träning.
Det enda som kan få kroppen att minska i vikt (om nu DEN tycker att den behöver det) är att lägga om sin kost och äta precis vad den egna kroppen behöver. 
För det mesta lägger inte kroppen på sig mer vikt än den behöver om den får optimalt med näring, sömn, träning och avkoppling.

https://www.svd.se/misstag-att-tro-att-man-gar-ner-i-vikt-av-traning

Annons:
martina90
2018-06-11 09:39
#7

#6 Jaha så du menar att om jag äter 1300 kcal kommer jag gå upp alla kilon + mer därtill? Och du menar att jag under hela mitt liv måste äta högst 1000 kcal/dag för att jag gjort det under en tid nu?  Jag fattar att jag svält min kropp i några månader. Men ändå. Jag borde väl inte förstört allt för ALL FRAMTID?

cillal
2018-06-11 10:02
#8

Självklart kommer du inte gå upp "allt och lite till" på 1300 kcal bara för att du ätit på tok för lite ett tag. Jag gick oxå ner i vikt på typ svältkost och när jag var nöjd började jag äta mer normalt dvs INTE som innan jag gick ner med massa fikabröd glass godis osv, utan nyttig mat och jag håller nya vikten.

martina90
2018-06-11 10:19
#9

#8 Nej såklart jag inte äter fikabröd o godis då fattar jag ju att jag går upp haha. Nej jag äter ju nyttig mat, grönsaker till maten, dricka vatten till.

Sindri
2018-06-11 10:33
#10

Men 1300 kalorier är väl också svältkost?

Någon gång måste du väl börja äta mer normalt? Det är inte farligt för kroppen att svälta eller fasta ibland, men man sabbar sin ämnesomsättning av att göra det för ofta och länge.

problem1
2018-06-11 12:09
#11

1600 minst är väl att rekommendera om man knappt rör sig alls, rör man sig mer behöver man mer, även om det bara är en promenad på 20 min per dag. Med en vikt man vill stanna på bör man lägga upp en livsstil av mat mer än en ''snabb'' diet, då dom är lätt att få tillbaka när man slutar dieten

Mooniq
2018-06-12 14:57
#12

Att sätta kroppen på lite kalorier - gör att du startar ett krig när du börjar äta mera, precis som skrivits ovan i tråden. Man vill inte starta krig med kroppen för den vinner i längden -alltid. 

Jag körde en kaloritrappa för några år sen, där jag under en vecka åt väldigt varierat lägsta dagen 1100 kalorier och en dag i veckan med topp på 2000 kalorier - det gör att kroppen inte går i krig- den sparar inte maniskt på allt som kommer in. 

Du behöver även göra nånting för att hålla förbränningen uppe - promenera, dansa, cykla eller simma eller nåt annat som du kan tänka dig - men du behöver 3-5 pass i veckan där du flåsar, svettas och  känner pulsen gå upp. Enklaste sättet att skapa förbränning är snabba promenader. 

När jag körde detta så tappade jag mycket vikt på en ganska kort period - som sen höll i sig. De sista 2 åren har jag kämpat med vikten då jag övergett min kost för att följa min särbo som varit utbränd/djupt deprimerad. Jag är nu på väg ner i vikt igen. Snabba promenader med stavar och en återgång till mix av paleo/lchf funkar för mig och sen mitten av april är 6 kg borta.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

martina90
2018-06-13 10:14
#13

#12 Det verkar ju vara lite olika på hur folk ser på det där med träning. Vissa tycks ju mena att det enbart är kosten som spelar roll och att träning går man inte ner i vikt av.  Så svårt att veta vem som har rätt.

#10 1300 blir jag iaf mätt på när jag äter mycket protein och fett och nära noll kolh

Annons:
martina90
2018-06-13 10:49
#14

Typ det här blir jag mätt av att äta på en dag

50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
50Gram Béarnaisesås
100Gram Broccoli fryst
50Gram Ägg kokt
50Gram Ägg kokt
150Gram Fläskkotlett gris stekt
55Gram Smör 80% fett

Energi kcal: 1287,10 Energi kJ:5377,85 

Proteiner: 68,93 Fiber:2,75 

Kolhydrater: 2,72 Vatten:362,18 Alkohol: 0,00  

Fetter: Fett: 111,80 Kolesterol:1186,05 E-mättade: 43,14 Mättade:48,69 F-mättade: 12,68

Jag har förresten gått ner ett av de kilon jag gick upp när jag höjde kalorierna så jag tror det blir bra.

224
2018-07-02 19:41
#15

#13. Dom som säger att man inte går ner i vikt av träning  att du inte går ner i vikt av enbart träningen i sig så länge du fortsätter mata kroppen med mer kcal än vad du gör av med per dag, av att existera här på jorden+ det du tränar, kroppen kan forma sig på ett annat sätt tack var det träning men den behöver ej ta av reserven(dvs fettet på din kropp) så länge du fortfarande hamnar på ett kcal överskott. du får ju ett resultat på din kropp av fysisk aktivitet som inte är möjlig av enbart svält.

Zondell
2018-07-26 14:20
#16

Jag har själv lite samma problem. Då hjälper motion. Orkar ganska mycket upp till 1300kcal. När jag motionerar längre pass äter jag lite mer. Så länge som jag har kontroll så går jag inte upp.

Upp till toppen
Annons: