Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1062 ggr
vaniljkaka
8/21/18, 10:27 AM

Gått upp nästan ett kg på ett dygn!?

Provat många gånger de här med att gå ner i vikt.. men alltid gett upp efter ett tag. Nu blev de automatiskt för lite över en vecka sen att jag åt mindre pga ångest, så då gick jag ner ca ett kg på en vecka, tänkte att jag forsätter käka som jag gjort, alltså 2 mackor elr 2 knäckebröd på dagen, och middag på kvällen. Igår vägde jag 66,6 och idag på morgonen 67,5 . Vafaaan, va de bara för jag åt lite äppelpaj med vaniljsås igår? Tog ju rätt lite! Känns som jag knappt kan äta ngt för o gå ner! ;/ hur kan de ändras så?

Annons:
Lia
8/21/18, 10:32 AM
#1

Vikten kan skilja ganska mycket mellan olika dagar. Dessutom väger muskler mer än fett. För att inte stirra sig blind på siffrorna är det bättre att väga sig max en gång i veckan och istället använda måttband. Det är inte alltid det syns positiva resultat på vågen, medan måttbandet säger något helt annat. Dessutom kan det du åt igår omöjligt hinna visa sig i form av fett idag.

[rumelle]
8/21/18, 10:33 AM
#2

Vätskemängden i kroppen kan variera från dag till dag. Det är helt normalt. Till exempel brukar jag lägga på mig 2-3 kg på ett par dagar innan mensen kommer. När mensen väl kommer så märker jag att jag kissar väldigt mycket och de extra kilona försvinner.

Fridaaaa
8/21/18, 10:40 AM
#3

Helt normalt att man kan skilja ett kilo från ena dagen till den andra
Är inte fett utan vätska :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
8/21/18, 11:24 AM
#4

Äppelpaj och vaniljsås binder en hel del vätska. Kolhydrater binder mycket vätska i kroppen. Du har absolut inte gått upp 1 kg i fettvikt från ena dagen till den andra men det är inget konstigt att ha mer vätska i kroppen från en dag till en annan. Det låter i övrigt inte som att du lever så hälsosamt. Kroppen handlar mycket mer om hälsa än om vikt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ary
8/21/18, 6:55 PM
#5

När man snålar på maten/kcal går det ut mycket vatten ur kroppen i och med att man får i sig mindre energi totalt, kroppens förråd blir tomt på glukogen, kolhydrater.

När man äter kolhydrater igen så binder kroppen vätska igen. Därför går man upp och ner när man ändrar på kosten.

Viktnedgång är på längre sikt inte över natten - tyvärr…

vaniljkaka
8/21/18, 9:00 PM
#6

#4 varför tkr du inte jag lever hälsosamt?

Annons:
Fridaaaa
8/21/18, 9:14 PM
#7

#6 Det lilla du skrev att du äter i #0, är inte så hälsosamt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vaniljkaka
8/25/18, 8:56 AM
#8

Måste skriva o fråga.. alltså vågen har stått still i flera dagar. Ändå äter jag lika mycket som jag skrev i trådstarten. Visst kan bli något småätande här o där. Men inte mycket. Ska jag dra ner på mängden middag på kvällen? Börja äta frukost? Ingen aning :/

vaniljkaka
8/25/18, 8:57 AM
#9
Fridaaaa
8/25/18, 8:57 AM
#10

#8 Väg dig inte varje dag. MAx en gång i veckan,  eller ännu förre gånger.
Samt mät dig.

Kan vara att du äter för lite med, då förbränner man sämre

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vaniljkaka
8/25/18, 7:19 PM
#11

Har en liten teori.. om vf vågen står still. Är rätt förstoppad.. nu har jag inte gjort nr 2 på flera dagar, bara pyttelite. (Ursäkta infon) o tänker ju på all mat man ätit dessa dagar. Det borde ju väga lite. Tror de va förra sommaren jag va förstoppad, så köpte ngt laxerande, o när allt hade kommit ut vägde jag ca ett kg mindre.

vaniljkaka
8/25/18, 7:19 PM
#12
Effie
8/27/18, 8:50 AM
#13

Man kan väga sig dagligen - om man vill se just de här variationerna. Några hekto upp, några hekto ner. Bara man accepterar att det beror på vätska, tarminnehåll, att vågen inte är exakt… och inte tror att man blivit tjockare over natten.

Att mäta är battre. Men det är fortfarande långsiktiga trender som är intressanta.

Och det viktiga är att äta hälsosamt. Hellre riktig mat med näring, än mackor och kakor.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Upp till toppen
Annons: