Annons:
Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 699 ggr
JennieAx
2018-11-07 13:15

Viktminskning omega3

Hej! Jag skulle vilja gå ner några kilon och efterfrågar tips. Jag är dock lite nojig över mitt omega3 intag. Jag äter ganska mycket rapsolja och valtnötter för att få i mig en bra mängd. Men skulle vilja minska på dessa, så hur gör ni för att få i er omega3 på ett kalorisnålt sätt? Utan att ta tillskott.

Annons:
JennieAx
2018-11-07 13:17
#1

Glömde att nämna att jag är vegan.

Effie
2018-11-07 13:26
#2

Vegetabilisk omega3 (ALA) måste omvandlas till långkedjig omega3 (EPA och DHA), och det sker I kroppen till kanske 10%, om det fungerar bra. Om man inte ater mycket omega6, för då är det mindre.

Så jag skulle nog saga: undvik omega6 I möjligaste mån. Det viktigaste är nog andå balansen mellan omega3 och omega6.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Namiko
2018-11-07 13:45
#3

Det enklaste sättet är krossade linfrön, 1-2 msk per dag, många är dock rädda för att äta krossade linfrön numera och som ett alternativ finns istället chiafrön som har en något lägre mängd omega 3 i sig så du får äta lite mer av dom än linfrön. 

Själv äter jag 1 msk krossade linfrön, 1 msk krossade chiafrön (har faktiskt ingen aning om dom måste vara krossade eller om det går bra att äta dom hela så jag mixar dom tillsammans med mina linfrön) samt valnötter för att täcka mitt behov och jag försöker hålla nere mängden omega 6. Rapsolja skulle jag inte räkna som en källa till omega 3, men det är en av dom bättre oljorna att välja ändå baserat på mängden omega 6.

Det är som #2 säger balansen mellan omega 3 och omega 6 som är viktig. Äter du mindre omega 6 behöver du även mindre omega 3. En bra kvot mellan omega 3 och 6 är 1:4, alltså en del omega 3 på fyra delar omega 6.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

sp0ngeb0b
2018-11-07 14:00
#4

#3 Jag har för mig att man måste krossa även chiafrön så det är nog säkrast att fortsätta mixa dem tillsammans med linfröna. 🙂

Upp till toppen
Annons: