Allmänt viktsnack

Kan jag göra något som anhörig?

2018-12-24 02:05 #0 av: Prepp

De senaste två åren har min mans vikt skjutit i höjden, han är väldigt pressad på jobbet, skippar måltider och all övrig tid har han bara ork för soffan framför tvn. Han har därför blivit överviktig och jag är så orolig för hans hälsa. Hans humör går mycket mer upp och ner nu för tiden och han har gått in i offer rollen vad gäller att hitta alternativ i kosten (för att inte gå upp ännu mer), samt ursäkter för att inte träna. Jag är medveten om min hälsa, tränar regelbundet och lagar hälsosam mat. Därför är jag chockerad över att det inte ringer en varningsklocka inom honom och jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag försöker hjälpa till att planera hans måltider, skickar med bra grejjer att äta på jobbet, försöker motivera honom till träning...men det fungerar inte. Vad ska jag göra? Kan jag göra något? Hjälp! Jag är väldigt orolig för hälsan i detta..

Anmäl
2018-12-24 02:12 #1 av: Milkshake

Du tror inte din hets kring detta gör att han blir ännu mer anti? Skulle min sambo vara sån mot mig hade det gjort det ännu svårare för mig att göra något åt det.

Anmäl
2018-12-24 03:32 #2 av: Calcifer

Jag håller nog med #1. Jag skulle dessutom känna en inre sorg för det skulle för mig uppfattas som om jag inte duger längre om jag går upp i vikt. Tror det bästa att göra i detta läge är att ha en konversation med honom om det, förklara att hans utseende inte spelar någon roll, men att du ibland blir orolig för HANS skull när det gäller hans vikt. Att han inte måste hetsa mot att äta bättre eller att träna, men att OM han behöver ditt stöd så finns du där på det sätt som känns bäst för honom.

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.