Annons:
Etikettallmänt-viktsnack
Läst 985 ggr
Prepp
2018-12-24 02:05

Kan jag göra något som anhörig?

De senaste två åren har min mans vikt skjutit i höjden, han är väldigt pressad på jobbet, skippar måltider och all övrig tid har han bara ork för soffan framför tvn. Han har därför blivit överviktig och jag är så orolig för hans hälsa. Hans humör går mycket mer upp och ner nu för tiden och han har gått in i offer rollen vad gäller att hitta alternativ i kosten (för att inte gå upp ännu mer), samt ursäkter för att inte träna. Jag är medveten om min hälsa, tränar regelbundet och lagar hälsosam mat. Därför är jag chockerad över att det inte ringer en varningsklocka inom honom och jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag försöker hjälpa till att planera hans måltider, skickar med bra grejjer att äta på jobbet, försöker motivera honom till träning…men det fungerar inte. Vad ska jag göra? Kan jag göra något? Hjälp! Jag är väldigt orolig för hälsan i detta..

Annons:
Milkshake
2018-12-24 02:12
#1

Du tror inte din hets kring detta gör att han blir ännu mer anti? Skulle min sambo vara sån mot mig hade det gjort det ännu svårare för mig att göra något åt det.

Calcifer
2018-12-24 03:32
#2

Jag håller nog med #1. Jag skulle dessutom känna en inre sorg för det skulle för mig uppfattas som om jag inte duger längre om jag går upp i vikt. Tror det bästa att göra i detta läge är att ha en konversation med honom om det, förklara att hans utseende inte spelar någon roll, men att du ibland blir orolig för HANS skull när det gäller hans vikt. Att han inte måste hetsa mot att äta bättre eller att träna, men att OM han behöver ditt stöd så finns du där på det sätt som känns bäst för honom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Thotis90
2019-02-17 19:54
#3

Jag har sagt till min sambo att han aldrig ska kommentera det jag äter, för då mår jag dåligt och vill bara fortsätta äta dåligt (när han kommenterar så känns det som att han pikar om att jag är fet, ful och äcklig och då blir jag ledsen = då vill jag tröstäta). En livsstilsförändring behöver oftast ske på eget initiativ för att det ska vara framgångsrikt. Kanske mår han dåligt över någonting (som inte har med vikten att göra) och behöver prata med någon?

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Sindri
2019-02-18 00:14
#4

Det är såklart inte själva viktökningen i sig som är problemet. Det är att viktökningen är ett synligt symptom på att något är fel i kroppen. Något som kan leda till allvarliga sjukdomar och för tidig död.

Att ha en närstående som visar symptom på att något är fel i kroppen ger såklart anledning till oro och rädsla. Man behöver inte anta att TS bryr sig om utseendet på sin man, utan insidan som uppenbarligen inte mår bra. Det står ju tydligt att det är hälsan det handlar om och inte utseendet.

Att hoppa över måltider kan i sig ge övervikt. Kroppen är inte bara så enkel som kalorier in - kalorier ut. I så fall skulle det vara lättare för folk att minska i vikt.
Nu är det ju en hel massa hormoner, signalsubstanser och annat som reglerar kroppsvikten.
Om man hoppar över måltider tror kroppen att det är svält på gång och då gör den allt för att lagra fett, för tiderna kan bli ännu sämre. Så att hoppa över måltider är i sig en dum idé om man vill gå ner i vikt.

Sedan är stress en annan orsak till att kroppen kommer i obalans. Stress kan leda till underfunktion i sköldkörteln, vilken har en stor del i kroppens ämnesomsättning. (Jag är inte så insatt i detaljerna, men det går att läsa på om det på internet.)

TS man har uppenbarligen hamnat i en ond cirkel och behöver all hjälp och stöd han kan få. Har de ingen hälsokontroll på jobbet? Ju mindre man gör desto tröttare blir man. En promenad är ju inte så väldigt jobbig, och bättre än ingenting.

Jag vet inte vad TS tycker är hälsosam mat, vi har alla olika åsikter om det. Men hoppas det inte innebär lightalternativ och "smala" sallader och dylikt för då lär maken bli ännu mer hungrig och så slinker det lätt ner en massa fikabröd och sånt på jobbet.

Miss autumn
2019-02-19 23:57
#5

Jag förstår din oro. Det är en svår sits då det lätt uppfattas fel när man uttrycker oro över någon annans hälsa pga övervikt. Man vill sin närståendes bästa men en livsstilsförändring behöver komma från personen själv. Jag tror på att prata med personen om hur den mår i övrigt. Om man kan stötta på något sätt. Vad den har för kortsiktiga och långsiktiga mål - Hur den ser på sin egen hälsa. Vad som kan underlätta för att lättare införa hälsosamma alternativ i vardagen. Kan ni tillsammans promenera en timma om dagen? Äta hemmalagad mat vid matbordet varje kväll? Osv. Det är två mysiga förslag som kan läggas fram utan att låta som att det måste göras för att just han ska ta tag i sitt liv. Under promenaderna hinner ni prata mycket om mående och vardagen.

Milkshake
2019-02-20 08:58
#6

Mår man dåligt så orkar man helt enkelt inte. Jag har själv varit där, och har skippat måltider för att jag inte ens orkar fixa en macka. 

Förslag som i #0 och #5 sätter en otrolig press på personen och har oftast motsatt effekt. Förstår att man menar väl, men vi som har varit i samma situation som TS man är inte dumma. Vi vet att grönsaker och promenader är bra, vi vet att stillasittande och godis är dåligt. Men orken finns inte där, och oavsett hur fint man för fram sina förslag/klagomål så får det bara oss att känna att vi inte duger. 

I #0 skriver TS att mannen är väldigt pressad på jobbet, antagligen är det hela orsaken till hans viktökning och beteendeförändring. Kanske är det en bättre approach att behandla problemet och inte symptomen.

Annons:
Miss autumn
2019-02-20 09:53
#7

#6 bra med input från en som varit i samma sits 👍🏻 det är svårt att sätta sig in i hur personen känner om man inte själv varit där.

Upp till toppen
Annons: