Annons:
Etikettmediciner
Läst 3293 ggr
taxarärbäst
2019-01-12 16:49

hur ska jag gå ner i vikt??

jag tar ecitalopram, mirtazapin och ketipinor mot depression, ångest och sömnproblem som också orsakar viktökning och jag skulle vilja gå ner i vikt men vet inte riktigt hur! jag har aldrig gjort det förut. Äta mindre onyttigt och rör mer på mig?

Annons:
Honestyisdead
2019-01-12 16:57
#1

Ja äta bra mat och röra på sig är det man får göra.

Mooniq
2019-01-21 07:29
#2

En del mediciner orsakar mat/sockersug och kanske ska du börja med att se över dina matvanor, att köra lite dagbok kan vara bra några dgar för att få upp ögonen för vad du äter och dricker. 

Om du inte redan äter grönsaker till varje måltid så lägg till det och gärna så olika grönsaker så det blir olika färger - ögat "äter" oxå 

Min tidigare partner gick in i en djup depression för 3 år sen och de medicinerna han fick så blev han tokig i snabba kolhydrater, energiläsk, cola, pizza och snacks - han gick upp i vikt väldigt fort och fick totalt avsmak för " riktigt" mat, hans hjärna sökte sockerkickar helt enkelt - han pratade med sin läkare och efter att ha bytt mediciner 3 gånger så blev hans matvanor normala.

Om du har sug så ha tex kokta kalla ägg i kylen, bästa snabbmaten med lite salt eller majonäs/kvaiar på. 

Tänk på att inte äta för mycket smörgås, gör gärna en sallad istället. 

Hoppas du hittar det som funkar för dig.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Denna kommentar har tagits bort.
equalityheader
2019-02-04 15:36
#4

Jag har gått ned med VLCD i kombination med Reductil (sibutramin). Gått ner 9kg på 4v. Det handlar ju om kalorier in vs kalorier ut, men hjälpmedel (kost+motion+reductil) skadar aldrig!

Nanna70
2019-04-27 15:18
#5

Jag äter också Mirtazapin och även Tamoxifen. Båda dessa mediciner har viktuppgång (genom ökad hunger) bland biverkningarna. Mycket riktigt gick jag upp i vikt när jag började med dessa. Däremot lyckades jag för nåt år sedan börja gå ner i vikt med hjälp av dietist, så visst går det😊 Jag slutade äta nötter, åt mindre godis o mackor, samt framförallt halva tallriken grönsaker. Mängden av övrigt på tallriken skulle vara ”knytnävsstora”. Tyvärr har jag nu under vintern gått upp nästan allt igen, för jag har haft ett mycket jobbigt år och inte mått så bra. Så nu har jag precis tagit nya tag. Lycka till du också, det går trots mediciner, man måste bara bestämma sig.

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

Cim92
2019-05-03 11:58
#6

Jag skulle försöka utesluta alla snabba, raffinerade kolhydrater och det av flera anledningar. Du säger att du lider av ångest, depression och sömnstörningar. Att ha brist på vissa vitaminer och mineraler kan ge symptom som ångest, depression och sömnstörningar, att då äta kolhydrater, specifikt spannmål, förvärrar det hela genom att de innehåller antinutrienter som försämrar näringsupptaget. Du får dessutom ett svajigt blodsocker vilket påverkar mående väldigt mycket och framförallt så kan det leda till störningar i tarmen. Jag ser att du äter ett SSRI-preparat. Vad det gör är att det hämmar återupptaget av serotonin i hjärnan. Alltså att du längre kan använda dig av det serotonin, den signalsubstans som är kopplad till glädje. Grejen är att serotonin till 90% skapas i tarmen, så genom att ha en tarm i balans (utesluta snabba kolhydrater och mejeriprodukter samt tillsätta probiotika och ha en god kost med mycket grönsaker) så kan du öka själva produktionen av serotonin. (jag ger dock inga rekomendetioner om hur du bör göra med dina läkemedel, det har din läkare bäst koll på!). Just angående vikten så ger kolhydrater ett insulinpåslag och insulin är kroppens fettbindande hormon. Det ger också signaler om hunger och för mycket insulin sätter många andra viktiga hormoner ur spel. Kroppen är väldigt komplicera så svårt att beskriva hur allt funkar såhär i ett inlägg, men tror jag fått med det viktigaste!

Sen är det också viktigt att du äter fetter, för tar du bort kolhydraterna måste du lägga till fetter, eftersom att du inte kan få energi ifrån endast protein. Så smör, koksfett, avokado, olivolja etc. Lycka till!

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
engla16
2019-08-01 21:02
#7

Vad du än gör sluta inte att äta! Du kan t.ex gå ut och springa eller cykla

taxarärbäst
2019-08-01 22:03
#8

#7 jag tränar varje dag nu när jag går i skolan

Cim92
2019-08-03 22:29
#9

Tipsar dig att se den här videon där jag berättar hur hunger fungerar, kanske kan du satsa på att äta hormonsmart så att inte hungerskänslorna triggas hela tiden?

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Upp till toppen
Annons: